Rezidenčním umělcem letošního Maratonu hudby Brno je Omar Sosa

Rezidenčním umělcem letošního Maratonu hudby Brno je Omar Sosa

Festival Maraton hudby Brno 2023 dnes představil první část svého programu. V srpnu v Brně vystoupí Omar Sosa – coby rezidenční pianista festivalu, kapela Dubioza Kolektiv nebo estonské duo Puuluup.

Maraton hudby Brno je klíčovou hudební událostí města Brna v rámci jeho členství v Síti kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Jedním z důvodů k zapsání města do této prestižní sítě byla mimořádně pestrá a kvalitní brněnská hudební nabídka, kterou také festival cíleně představuje. 8. ročník festivalu Maraton hudby Brno ve dnech 10. – 13. srpna 2023 oživí historický střed města Brna, který promění v jednu velkou hudební scénu. Letošním rezidenčním umělcem bude světoznámý klavírista Omar Sosa. Část hudebních scén se přesune na nová místa. Vstupenky jsou již nyní k dostání prostřednictvím sítě GoOut. Do Brna zavítá jazzový klavírista z Kuby Omar Sosa, který v české premiéře nabídne hned tři jedinečná vystoupení.

Během prvního koncertu Sosa představí své jazzové kvarteto AfroCubano, které bude speciálně v rámci Maratonu hudby Brno spolupracovat s brněnskými hudebníky. Ve druhém programu mu bude hudebním partnerem bosenský multi-instrumentalista a beatboxer Stracho Temelkovski. V poslední den jeho festivalové rezidence diváci uslyší sólový klavírní recitál, který hraje jen velmi zřídka.

World music scéna letos návštěvníkům představí také nezapomenutelné estonské duo Puuluup, dva pankáče v obleku hrající hudbu určenou seriózním hipsterům, unaveným pankáčům a milovníkům tradiční hudby, kteří vůbec netuší, co je lyra hiiu kannel.

V rámci oblíbené Balkan Night se z piazzetty před Janáčkovým divadlem vracíme do krásného nádvoří hradu Špilberk, kde hlavní hvězdou večera bude legendární a energií nabitá bosenská kapela Dubioza Kolektiv.

Scéna Humor v hudbě nabídne koncert písničkáře Pavla Helana a hudební návrat sopranistky Patricie Janečkové, která vystoupí s klavíristou a skladatelem Zdeňkem Králem v pozoruhodném prostoru Cabaretu des Péchés.

Svou lokaci změní také populární jazzová scéna, která se z nádvoří Místodržitelského paláce přesune na nádvoří radnice Brna-střed. V rámci scény se představí český bubeník a skladatel Tomáš Hobzek. S originálním repertoárem přijede jedna z nejlepších maďarských jazzových zpěvaček Júlia Karosi. Směs blues a rocku představí zpěvák, kytarista a skladatel z Jihoafrické republiky Gerald Clark se svým Gerald Clark Band.

Ani letos nebudou chybět v ulicích Brna jedinečné designové pokojíky od uznávané české výtvarnice Kateřiny Šedé. Tyto nádherné pokoje se promění na malé koncertní prostory pro pouliční umělce. Jeden z nich se každý rok obmění a svou podobou reaguje na výročí či významná témata daného roku. Jaký pokoj si Kateřina Šedá připravila pro letošní rok? Zjistíte to 18. května v rámci tradičního festivalového happeningu, při kterém bude představen kompletní program festivalu.

Návštěvníci se dále mohou těšit jak na dvoudenní program vydavatelství Indies, tak na rockovou, muzikálovou či folklorní scénu, oblíbenou Pianoštafetu, Nekonečné varhany, matiné Barbary Marie Willi a řadu mimořádných talentů z projektu ZUŠ OPEN a mnoho dalšího.

Omar Sosa/ foto Ron Jones

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější