Rezidenčním umělcem letošního Maratonu hudby Brno je Omar Sosa

Rezidenčním umělcem letošního Maratonu hudby Brno je Omar Sosa

Festival Maraton hudby Brno 2023 dnes představil první část svého programu. V srpnu v Brně vystoupí Omar Sosa – coby rezidenční pianista festivalu, kapela Dubioza Kolektiv nebo estonské duo Puuluup.

Maraton hudby Brno je klíčovou hudební událostí města Brna v rámci jeho členství v Síti kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Jedním z důvodů k zapsání města do této prestižní sítě byla mimořádně pestrá a kvalitní brněnská hudební nabídka, kterou také festival cíleně představuje. 8. ročník festivalu Maraton hudby Brno ve dnech 10. – 13. srpna 2023 oživí historický střed města Brna, který promění v jednu velkou hudební scénu. Letošním rezidenčním umělcem bude světoznámý klavírista Omar Sosa. Část hudebních scén se přesune na nová místa. Vstupenky jsou již nyní k dostání prostřednictvím sítě GoOut. Do Brna zavítá jazzový klavírista z Kuby Omar Sosa, který v české premiéře nabídne hned tři jedinečná vystoupení.

Během prvního koncertu Sosa představí své jazzové kvarteto AfroCubano, které bude speciálně v rámci Maratonu hudby Brno spolupracovat s brněnskými hudebníky. Ve druhém programu mu bude hudebním partnerem bosenský multi-instrumentalista a beatboxer Stracho Temelkovski. V poslední den jeho festivalové rezidence diváci uslyší sólový klavírní recitál, který hraje jen velmi zřídka.

World music scéna letos návštěvníkům představí také nezapomenutelné estonské duo Puuluup, dva pankáče v obleku hrající hudbu určenou seriózním hipsterům, unaveným pankáčům a milovníkům tradiční hudby, kteří vůbec netuší, co je lyra hiiu kannel.

V rámci oblíbené Balkan Night se z piazzetty před Janáčkovým divadlem vracíme do krásného nádvoří hradu Špilberk, kde hlavní hvězdou večera bude legendární a energií nabitá bosenská kapela Dubioza Kolektiv.

Scéna Humor v hudbě nabídne koncert písničkáře Pavla Helana a hudební návrat sopranistky Patricie Janečkové, která vystoupí s klavíristou a skladatelem Zdeňkem Králem v pozoruhodném prostoru Cabaretu des Péchés.

Svou lokaci změní také populární jazzová scéna, která se z nádvoří Místodržitelského paláce přesune na nádvoří radnice Brna-střed. V rámci scény se představí český bubeník a skladatel Tomáš Hobzek. S originálním repertoárem přijede jedna z nejlepších maďarských jazzových zpěvaček Júlia Karosi. Směs blues a rocku představí zpěvák, kytarista a skladatel z Jihoafrické republiky Gerald Clark se svým Gerald Clark Band.

Ani letos nebudou chybět v ulicích Brna jedinečné designové pokojíky od uznávané české výtvarnice Kateřiny Šedé. Tyto nádherné pokoje se promění na malé koncertní prostory pro pouliční umělce. Jeden z nich se každý rok obmění a svou podobou reaguje na výročí či významná témata daného roku. Jaký pokoj si Kateřina Šedá připravila pro letošní rok? Zjistíte to 18. května v rámci tradičního festivalového happeningu, při kterém bude představen kompletní program festivalu.

Návštěvníci se dále mohou těšit jak na dvoudenní program vydavatelství Indies, tak na rockovou, muzikálovou či folklorní scénu, oblíbenou Pianoštafetu, Nekonečné varhany, matiné Barbary Marie Willi a řadu mimořádných talentů z projektu ZUŠ OPEN a mnoho dalšího.

Omar Sosa/ foto Ron Jones

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Roky zakončené číslicí 4 jsou pro českou kulturu důležitým symbolem. Nejinak je tomu i letos, kdy si v rámci Roku české hudby 2024 připomínáme významná výročí spjatá s některými kulturními institucemi a řadou jmen známých hudebních skladatelů a umělců. Tím nejskloňovanějším je bezesporu Bedřich Smetana (1824–1884), u něhož si připomínáme hned dvě jubilea – dvě stě let od narození a sto čtyřicet let od úmrtí. K oslavám se samozřejmě připojila i Filharmonie Brno, která připravila pro diváky dva koncerty s názvem Smetana 200 konané 29. února a 1. března v Janáčkově divadle. Recenze se pojí s prvním z nich. Orchestr vystoupil pod taktovkou švýcarského dirigenta Michaela Tabachnika a mimo jiné doprovodil mladého tuzemského klavíristu Marka Kozáka. Program se však nevztahoval pouze ke tvorbě Bedřicha Smetany, naopak dal vyniknout kontextu autorovy doby skrze díla Ferenze Lizsta a Richarda Wagnera.  více

Čtyřicetidenní postní doba, v níž se právě nacházíme, značí pro většinu z nás přípravu slavení Velikonoc. Tento čas představuje příležitost k vlastnímu zamyšlení a ztišení v podobě modliteb. Sbor Ensemble Versus se mimo jiné věnuje duchovní a liturgické hudbě, pro letošní postní období si připravil ojedinělý komponovaný večer, jenž se uskutečnil ve středu 28. února v kostele sv. Augustina. Propracovanost a výjimečnost koncertu se propisovala nejen do pěveckých čísel, ale také do improvizací olomouckého varhaníka Karla Martínka a režie Kateřiny Křivánkovévíce

Koncerty Brno Contemporary Orchestra (BCO) lze jen stěží označit za tradiční. Jsou ale vystoupení, která se i tomuto vymykají a hranici ještě posouvají. Takovým byl úterní koncert pojmenovaný Ministerstvo pravdy: vyprávění o hudbě, která neumí budovat lepší zítřky. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo v budově bývalého OV KSČ tři kompozice na první pohled odlišné přesto propojené. Před začátkem programu posluchači vyslechli hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února 1974. U pamětníků tento krok mohl vyvolat lehce nahořklou nostalgii, pro mladší šlo o krásnou ukázku vysílání v období těžké normalizace.  více

Přihodilo se vám někdy, že jste byli přítomni události a už v jejím průběhu jste si uvědomili, že se stáváte součástí historického okamžiku? Tento povznášející pocit jsem už znala, a proto mám radost, že jsem ho mohla prožít znovu na koncertě s názvem Na pomezí žánrů, který se konal 23. února v HaDivadle. U příležitosti 102. výročí narození rozhlasového barda Jaromíra Nečase a jako úvodní koncert oslav 100 let vysílání ho uspořádal Český rozhlas Brno v čele s folklorním dramaturgem Jaroslavem Kneislem.  více

Když se zmíní cembalo, většina lidí si představí hudbu starou, zejména barokní. Ač se zdálo, že cembalu po vynálezu kladívkového klavíru odzvonilo, mnozí autoři hudby 20. století pochopili, že se jedná o nástroj, který má sice jiné zvukové vlastnosti než piano, je však stále nástrojem plnohodnotným. Pravdivost této teze se ve čtvrtek 22. února v Besedním domě pokusila dokázat Filharmonie Brno pod vedením německého dirigenta Alexandera Liebreicha. Spolu s věhlasným cembalistou Mahanem Esfahanim provedla tři skladby 20. století, které cembalo postavily do tří různých rolí.  více

Nejčtenější