Saxofonista Kamasi Washington představí na podzim v rámci festivalu JazzFestBrno nové album

Saxofonista Kamasi Washington představí na podzim v rámci festivalu JazzFestBrno nové album

Pořadatelé festivalu JazzFestBrno přicházejí s prvním jménem z podzimního programu. Začátkem listopadu vystoupí v Sono Centru jedna z nejkultovnějších osobností současné jazzové scény, americký saxofonista Kamasi Washington. Půjde o jeho jediný tuzemský koncert. Do Brna přijede tento hudebník v rámci turné k novému albu Fearless Movement, které vychází 3. května. Kamasi Washington.

Kamasi Washington spolupracuje pravidelně s rappery Snoop Doggem, Kendrickem Lamarem nebo producentem Flying Lotus. Je držitelem dvou nominací na Grammy za původní hudbu k filmu Becoming, který nabídl pohled do života Michelle Obamové, a také za EP Dinner Party: Dessert, na kterém spolupracoval s Robertem Glasperem, Terracem Martinem a 9th Wonder. Vstupenky na brněnských koncert půjdou do prodeje 19. dubna. Samotný koncert proběhne 5. listopadu 2024 v Sono Centru.

Kamasi Washington zosobňuje proměnlivost jazzové scény a provázanost s dalšími žánry. Dokazuje, že jestli něco aktuální jazz není, tak nevzrušivý zvukový doprovod ke kafíčku na lázeňských kolonádách,” přibližuje umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka.

Hudba Kamasiho Washingtona je nezařaditelná, na jedné straně hraje odvázané a svižné improvizace s funkovou energií. Na straně druhé je doslova hudebním architektem, který na svých koncepčních vesměs tříhodinových albových projektech The Epic (2015) a Heaven and Earth (2018) využil mohutného orchestrálního zvuku stejně jako postupů připomínajících psychedelickou hudbu.

Kořeny Washingtona jsou v zásadě jazzové, ale zpočátku hrál s hudebníky spíše z oblasti hip hopu a elektroniky – už při studiích se skamarádil s progresivní osobností černé hudby Thundercatem, s nímž od té doby paralelně spolupracuje,” přibližuje Spilka. Washington tak opakovaně nahrával například pro rapera Snoop Dogga či producenta Flying Lotus a první opravdu „velké album“, na němž jsme mohli jeho jméno zaznamenat, byla hiphopová deska Kendricka Lamara To Pimp a Butterfly (2015).

V květnu letošního roku vyjde Kamasimu Washingtonovi nové album Fearless Movement, na němž se objeví mimo jiné slavný rapper André 3000 nebo funkový kmotr, dvaaosmdesátiletý George Clinton. Ještě před vydáním pustil Washington do světa zprávu, že se bude jednat o taneční album, čehož se část posluchačů lekla. „Když říkám taneční, nemyslím to doslova. Tanec je pro mě něco, co vyjadřuje pohyb lidského ducha, takže je to vlastně něco podobného jako hudba. A to je to, o co mi na albu jde,“ uvedl saxofonista svoje výroky na pravou míru.

Jarní JazzFestBrno nyní pokračuje 18. dubna v Cabaretu des Péchés, kde se společně představí americká zpěvačka Gretchen Parlato a beninský kytarista a zpěvák Lionel Loueke s repertoárem. Řadu Club Life pak pro první polovinu letošního roku uzavře 21. dubna americký klavírista a klávesista Julian “J3PO” Pollack se svým triem, které fúzuje elektroniku, syntezátory, samply a lo-fi beaty. Duben vyvrcholí oslavami mezinárodního dne jazzu 30. dubna, které obstarají v CED - Huse na provázku americký pianista Emmet Cohen se svým triem a Kravchenko Clees Duo. 1. května vystoupí legendární americká formace Snarky Puppy na jediném tuzemském koncertě v rámci turné, na kterém oslaví dvacet let od svého založení. Držitel Grammy za desku Impressions Chris Botti, nejen Stingův dvorní trumpetista, ale i spoluhráč Paula Simona a mnohých dalších světových hvězd, přiveze 12. května do Brna vlastní kapelu pohybující se na hraně R´n´B, jazzu, funku a gospelu. První polovinu letošního ročníku festivalu JazzFestBrno pak zakončí 2. června v CED - Huse na provázku tradiční Slavnosti synkop. Tentokrát poprvé s česko-americkým programem, rozděleným půl na půl: Immanuel Wilkins, Kassa Overall, 2in2out a Limbo.

Kamasi Washington/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Nejčtenější