Scénická premiéra Didone abbandonata

24. leden 2014, 7:46

Scénická premiéra Didone abbandonata

Sdružení Hudební lahůdky a Opera na cestách uvedou v Redutě novodobou scénickou premiéru barokní opery Didone abbandonata. Dílo Domenica Sarriho se hrálo v Brně před dvě stě osmdesáti lety.

Tragický příběh lásky královny Kartága Dido k zakladateli Říma Aeneovi ztvárnil jeden z nejvýznamnějších libretistů operní historie Pietro Metastasio (1698–1782). Jedná se o jeho vůbec první libreto a Domenico Sarri (1679–1744) jej zhudebnil jako první. Text byl později použit ještě mnohokrát jinými skladateli, což byla kdysi běžná praxe. Didone abbandonata měla premiéru 1. února 1724 v Teatro San Bartolomeo v Neapoli a patří k vrcholným autorovým dílům. V Brně se hrála o deset let později v Teatro della taverna, které stálo na místě dnešní Reduty. Opera se tedy vrací na původní místo brněnského uvedení.

Brněnské znění opery zrekonstruovali Jana Spáčilová, Jan ČižmářPatricie Částková na základě dochované benátské verze a libreta brněnského provedení. Hudebního nastudování se ujal Jan Čižmář, hraje {oh!} Orkiestra Historyczna z Katovic. Režii a výpravu vytvořil Tomáš Pilař, mezi účinkujícími se objeví sólistka pražského Národního divadla Stanislava Jirků, basbaryton Roman Hoza, slovenská sopranistka Michaela Kušteková a kontratenor Michal Ptáček. Titulní roli ztvární Andrea Široká. Projekt je součástí oslav 95. výročí založení Masarykovy univerzity. Pro ni je také zadáno představení 28. ledna. Premiéra pro veřejnost se koná 29. ledna v Redutě od 19 hod.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Barokní opera Didone abbandonata Domenica Sarriho bude po dvou stech osmdesáti letech znovu uvedena v Redutě.  více


Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Nejčtenější