Severský program Filharmonie Brno představí Abrahamsenovu skladbu Let me tell you

Severský program Filharmonie Brno představí Abrahamsenovu skladbu Let me tell you

Norský, dánský a finský skladatel. K tomu literární předloha Dána Henrika Ibsena a Shakespearův Hamlet odehrávající se v Dánsku. To vše pod taktovkou dánského dirigenta. Program s názvem Dávné nordické příběhy odehraje Filharmonie Brno příští čtvrtek a pátek v Janáčkově divadle. Zazní v něm skladba Hanse Abrahamsena Let me tell you (povím vám), která patří k jedněm z nejzásadnějších hudebních děl posledního desetiletí a je uváděna na prestižních světových podiích.

Hans Abrahamsen na sebe ihned po premiéře skladby Let me tell you připoutal pozornost mezinárodní hudební veřejnosti. Líčí příběh Ofélie ze Shakespearova Hamleta, ovšem z pohledu samotné hrdinky. „Zachycuje její pocity a vytváří z nich poetické obrazy, které v brahamsenově zhudebnění získávají působivý náboj s vygradovaným závěrem,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Doplnil, že skladba získala sedm prestižních ocenění a úctyhodně se rozšiřuje okruh sólistek, které se zhošťují sólového partu. Koncerty proběhnou 12. a 13. ledna od 19:00 v Janáčkově divadle.

Ofélii v Brně ztvární americká sopranistka Nicole Chevalier. Po vzájemném provedení loni v Hannoveru si ji vyžádal dirigent Michael Schønwandt, který koncerty v Brně povede. Skladba vznikla v roce 2013 na objednávku Berlínských filharmoniků. Od té doby se kromě Carnegie Hall hrála například v Londýně, Paříži, Torontu, Bostonu a na dalších desítkách pódií. Krátce po premiéře „Na počátku zhudebnění Griffithsova románu Let me tell you stál nápad spisovatelovy manželky na originální narozeninový dárek: milostnou píseň. Svědectví proměny toho, co žena mohla cítit v minulosti a může dnes, spisovatel utkal za použití pouhých 483 slov – Oféliiny slovní zásoby v Shakespearově hře,“ uvedla hudební publicistka Wanda Dobrovská.

Skladba se dělí na tři části: minulost, současnost a buducnost. Ofélie se nejdříve ohlíží do minulosti, zpívá o čase, kdy žádný čas nebyl. Druhá část je milostnou písní, kde přirovnává svou lásku ke slunci, které oživuje a spaluje, ve třetím „dějství“ odchází do zasněžené nicoty. „Vrcholné hojnosti hudba dosáhne, když se Hamlet stane pro Ofélii sluncem a hrdinka se mění v předmět jeho odrazu. V pozadí obrazu je již přítomen ostrý tón bolesti a neštěstí. Na své poslední cestě zimní krajinou se Ofélie vzdává lásky, všeho,“ uvedla Dobrovská.

Jsem vaším zrcadlem –

zrcadlem šíleným vaším světlem,

zrcadlem, který skrápěl světelný déšť

a déšť, ten déšť neustával, a prší dál,

zrcadlem, v němž tryská světlo,

světlo bez konce

Závěrečná věta v podání sopranistky Barbary Hanniganové, která dílo premiérovala.

Severský program, který zahrnuje také výběr ze suit Greigova Peera Gynta a Symfonii č. 5 Jeana Sibelia, povede již zmíněný Michael Schønwandt, bývalý hudební ředitel Královského orchestru a Královské opery v Kodani. „Do Brna se vrací po třech letech, kdy tu dirigoval Sibeliovu Symfonii č. 2. „Zveme ho opakovaně a rádi bychom v tom pokračovali, protože na Sibealia bych těžko hledali někoho povolanějšího,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Dílo finského národního skladatele je inspirováno severskou krajinou, jejím drsným klimatem, horami a jezery stejně tak jako dobovými romantickými ideálny a folklorem.

Michael Schønwandt/ foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

DÁVNÉ NORDICKÉ PŘÍBĚHY

12.1.2023, 19:00 / Janáčkovo divadlo

DÁVNÉ NORDICKÉ PŘÍBĚHY

13.1.2023, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější