ŠTĚD80Ň: Narozeninový koncert pro Miloše Štědroně

ŠTĚD80Ň: Narozeninový koncert pro Miloše Štědroně

Ensemble Opera Diversa zahájí letošní rok narozeninovým koncertem pro Miloše Štědroně. Skladatel, hudebník, univerzitní profesor a popularizátor vědy i hudby se souborem spolupracuje již několik let a vytvořil pro něj řadu operních, koncertních i komorních hudebních děl. Na programu samotného narozeninového koncertu zazní nová skladba oslavence, v níž zhudebnil verše Jana Skácela. Dále budou pod vedením dirigentky Gabriely Tardonové uvedeny méně provozované skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana, Ctirada Kohoutka a Jana Kapra – skladatelů v různých rovinách významně spojených se Štědroňovým životem i dílem. Součástí události bude také beseda s Milošem Štědroněm, která proběhne před koncertem přímo v místě konání.

Koncert se uskuteční v přednáškové místnosti N21 na Ústavu hudební vědy (spadajícím pod Filozofickou fakultu Masarykovy univerzity). Jde o poněkud netradiční koncertní místo, celá tato instituce je však s působením profesora Štědroně neodmyslitelně spjatá. Ani datum konání koncertu není náhodné, jelikož propojuje dvě význačná jubilea: o den dříve, 7. února si připomeneme 100 let od narození Jana Skácela, autora Štědroněm zhudebněného textu, a právě den po koncertu, tedy 9. února se Miloš Štědroň dožije onoho oslavovaného jubilea. Spolupráce skladatele s Ensemble Opera Diversa dala v minulosti vzniknout mnoha povedeným dílům, a to jak operním, tak orchestrálním. Ze skladeb pro orchestr je to například třídílná skladba …or not to be… pro smyčce (2012) věnovaná Johnu Tyrrellovi nebo čtyřvětý dvojkoncert Quattro omaggi claudiani pro klavír, housle a smyčce inspirovaný Monteverdim, který zazněl v premiéře v roce 2017. Mezi opery, které se objevily na diversním repertoáru pak patří Palackého truchlivý konec (2013) podle hry Huberta Krejčího a fraška Chameleon (2015) podle Ludvíka Kundery. K letošnímu výročí Gregora Johanna Mendela je pak v současnosti připravována polovečerní opera Magnum mysterium. Sacra et profana de vita Gregori Mendeli / Velké tajemství. Světské a posvátné ze života Gregora Mendela na vlastní libreto Miloše Štědroně. V produkci Ensemble Opera Diversa pak zaznělo také několik světových premiér v podání komorních souborů: skladba Pour Rien (2017) dedikovaná uskupení Francisextet, pětivětá skladba Affetti Banalissimi (2018) psaná na míru pro Trio Aperto nebo cyklus osmi miniatur Canti diversi insieme pro perkuse (2020), který zazněl v podání OK Percussion Duo. Narozeninový koncert je ohlášený na 8. února 2022 od 19:00 v přednáškové místnosti N21 na Ústavu hudební vědy FF MU. Beseda s Milošem Štědroněm proběhne před koncertem v 18:00 tamtéž.

Program koncertu:

LEOŠ JANÁČEK: Zvuky ku památce Forchgotta-Tovačovského (II. oddíl) pro smyčce (1875)

MILOSLAV IŠTVAN: Solitudo pro smyčce (1989)

MILOŠ ŠTĚDROŇ: Maminko, nejsi na texty Jana Skácela pro soprán a komorní ansámbl (2021) PREMIÉRA

CTIRAD KOHOUTEK: Miniatury pro smyčce (1965)

JAN KAPR: Koncert pro akordeon a smyčce (1982)

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější