Symfonický orchestr Sokola Brno I: Mladí a ještě mladší spolu s Jiřím Vodičkou

Symfonický orchestr Sokola Brno I: Mladí a ještě mladší spolu s Jiřím Vodičkou

Začátkem března v Brně vystoupí mladý orchestr s ještě mladšími sólisty. Třetí ročník koncertu s názvem „Mladí a ještě mladší“ letos proběhne v Sálu milosrdných bratří. Kromě dvou mladých sólistů s orchestrem vystoupí také koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička, a ředitel České filharmonie David Mareček, netradičně v roli dirigenta.

Symfonický orchestr Sokola Brno I vznikl z iniciativy studentů Janáčkovy akademie múzických umění, studentů Konzervatoře Brno, a mladých brněnských hudebníků, kteří se věnují hudbě pouze na amatérské úrovni. Přidružením pod Sokolskou jednotu pak vzniklo v sokolské historii vůbec první hudební uskupení, které se zaměřuje na klasickou hudbu.

Základní myšlenkou koncertů mladých a ještě mladších je zprostředkování příležitostí pro mladé hudebníky. V rámci připravovaného koncertu se představí jako účinkující mladí hudebníci jakožto členové orchestru, ale také vystoupí ještě mladší sólisté (zpravidla mladší 15 let) kteří vynikají svým hudebním nadáním. Letos se s orchestrem jako sólisté představí dvanáctiletý Lukáš Mareček (violoncello) a třináctiletá Magdaléna Milková (flétna). „Mladí a ještě mladší dává příležitost nastávajícím mladým a nadějným sólistům k mnohdy první hudební spolupráci s orchestrem. Dopřejeme Vám tedy exkluzivní omlazující péči hudbou Mladých a ještě mladších,“ řekl o koncertu dirigent orchestru, Joel Hána.

Koncert je ohlášený na 6. března 2018 od 19:00 v Sálu milosrdných bratří v Brně.

Symfonický orchestr Sokola Brno I/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Strážnická zpěvačka a cimbalistka Magdalena Múčková se už v útlém věku projevila jako výrazný talent: v soutěži dětských zpěváků si ve finále zazpívala s brněnským BROLNem – a nahrávka to byla natolik vydařená, že ji Český rozhlas Brno dodnes uchovává jako tzv. trvalku. Dětský hlásek vyzrál v krásně zabarvený, nezaměnitelný hlas mladé ženy, která si velmi brzy osvojila disciplínu pro lidovou zpěvačku nejnáročnější, totiž interpretaci lidových balad: kupříkladu její vlastní úpravy baladických příběhů z rodného strážnického Dolňácka Vydala máti, vydala dcéru a V širém poli hruščička jsou čisté a působivé. Ve dvaceti se nebojácně postavila do čela mladé strážnické cimbálové muziky Danaj, která letos oslavila třicetiny, a natočila s ní devět CD – mezi jinými ceněná tematická alba Písničky z malířovy palety (2000, reedice 2018), vánoční Nenechte nás dlúho státi (1996), Vladimíru Úlehlovi dedikované CD Písňovou zahradou (2008) nebo letošní Desatero (2018).  V BROLNu na čas zakotvila jako kmenová cimbalistka a zpěvačka, dodnes se současným “malým” BROLNem občas hostuje. Kromě hraní na cimbál, zpívání, komponování muzikantských pásem a úprav písní pro “svou” CM Danaj vyučuje hru na cimbál na ZUŠ ve Veselí a ve Skalici - a našla si i práci redaktorskou a scénáristickou: v pořadu U nás aneb Od cimbálu k lidové kultuře v TV Noe představuje divákům výrazné osobnosti české a moravské lidové muziky. Jak je zřejmé, kulaté narozeniny nemá vlastně ani čas oslavit v klidu … V rámci letošního festivalu Janáček Brno prezentovala svůj autorský pořad Kvítí milodějné – takže bylo o čem si povídat.  více

Když trio Ponk v obsazení housle, cimbál a kontrabas přišlo se svým prvním albem Postfolklor a konceptem mrtvého folkloru, psal jsem, že se kapele podařilo „vnést do vybraného [folklorního] materiálu kus sama sebe, použít v písních spoustu hudebních vtípků a jasně čitelných i méně nápadných obratů z jiných žánrů, a přitom zachovat jejich podstatu“. Ponk tehdy hrál úpravy lidových písní, kterým sice ponechal texty a melodie, ale s velmi úsporným a čistě akustickým instrumentářem dokázal tento tradiční repertoár obohatit o prvky rocku a dalších žánrů. Vtip spočíval ve využití netradičních rytmických vzorců, způsobu hry a energie. Na podobném principu by se dalo vystavět hned několik alb, a tak po debutu s písněmi o smrti mohl Ponk natočit kolekce lidových písní svatebních nebo vánočních. Nestalo se tak a je to dobře.  více

Ve čtvrtek a v pátek proběhly v Brně dva zcela odlišné koncerty, avšak s jedním společným jmenovatelem. Byla jím Horňácká muzika Petra Mičky. První čtvrteční akce se konala v klubu Leitnerka a šlo o dvojkoncert s kapelou Lesní zvěř. Páteční program hostil husovický klub Musilka a za doprovodu zmíněné kapely se na něm představili zpěváci a zpěvačky z horňácké obce Hrubá Vrbka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno 2018 vyvrcholil operním představením Výlety páně Broučka v nastudování Národního divadla (Praha) v režii Slávy Daubnerové se scénografií Pavla Boráka a s kostýmy Simony Vachálkové. V hlavních rolích se představili Jaroslav Březina, Aleš Briscein, František Zahradníček, Alžběta Poláčková, Jiří Sulženko, Andrea Široká, Stanislava Jirků, Martin Šrejma, Roman Janál a Josef Moravec. Orchestr a sbor Národního divadla řídil Jaroslav Kyzlink, o taneční čísla se postarali členové Baletu Národního divadla a externisté.  více

První prosincový víkend se na Mezinárodním festivalu Janáček Brno 2018 nesl ve znamení krásy a poetiky lidové písně, tak jak ji vnímal skladatel sám. Sobotní odpoledne v Mahenově divadle patřilo folkloru ryzímu přímo ze skladatelova rodného kraje. Neděle potom patřila slavnostnímu představení jednoho z jeho největších folklorem inspirovaných děl – Moravská lidová poezie v písních – v působivých prostorách vily Tugendhat.  více