Uvedení Její pastorkyně v Lyrické opeře v Chicagu doprovázela výstava o Janáčkovi

Uvedení Její pastorkyně v Lyrické opeře v Chicagu doprovázela výstava o Janáčkovi

Lyric Opera of Chicago, po Metropolitní opeře druhé největší operní divadlo v USA s kapacitou 3 300 míst, uvedla ve dnech 12.–26. listopadu 2023 Janáčkovu operu Její pastorkyňa, v zahraničí uváděnou pod názvem Jenůfa. Ve foyer divadla sérii představení doprovázela výstava věnovaná osobnosti Leoše Janáčka, kterou připravilo TIC BRNO a Moravské zemské muzeum ve spolupráci s Generálním konzulátem ČR v Chicagu a produkcí Lyrické opery. Hudebního nastudování v Chicagu se ujal brněnský rodák – dirigent Jakub Hrůša.

Chicagská inscenace Její pastorkyně byla v režii Clause Gutha poprvé uvedena v roce 2021 v Royal Opera House Covent Garden v Londýně a získala cenu Laurence Oliviera za nejlepší novou operní produkci. Hudebního nastudování v Chicagu obstaral přední český dirigent Jakub Hrůša, pro kterého byla premiéra v Lyrické opeře současně americkým operním debutem. Pěvecké obsazení bylo mezinárodní, v rolích dvou hlavních ženských hrdinek, Jenůfy a Kostelničky, se představily norská sopranistka Lise Davidsen a švédská operní hvězda Nina Stemme. Jediným českým pěvcem v této inscenaci byl další brněnský rodák – tenorista Pavel Čenoch v roli Laci.

Jak je na světových operních jevištích standardem, Janáčkovu operu na text divadelní hry Gabriely Preissové zpívali pěvci v originále, tedy česky. Při studiu české výslovnosti využili přepis textu pomocí znaků mezinárodní fonetické abecedy.Ta totiž umožňuje fonetický přepis jakéhokoliv jazyka. Pro diváky pak srozumitelnost zajišťovaly anglické titulky nad jevištěm.

Přímo v prostorách budovy Lyrické opery doprovázela sérii představení výstava představující osobnost Leoše Janáčka, který je dnes ve světě nejhranějším českým operním tvůrcem. Okruhy výstavy přiblížily jednotlivé etapy Janáčkova života, jeho příchod do Brna ještě jako malého chlapce, studium, neveselý rodinný život provázený úmrtím obou děti, dlouhý a obtížný boj o uznání i poslední období označované jako Grand Old Age, tedy posledních deset let Janáčkova života v nově vzniklém Československém státě, kdy vznikla všechna jeho vrcholná díla. Výstava v krátkosti představila také Janáčkův odkaz v současném Brně a obsahovala i pozvánku na festival Janáček Brno 2024.

„Velmi nás těší, že po úspěšné spolupráci s Českým centrem a konzulátem v Římě při instalaci výstav v Římské opeře se nám podařilo realizovat společný projekt také s Generálním konzulátem ČR v Chicagu a produkčním týmem Lyrické opery. Výstavu přímo ve foyer divadla považujeme za efektivní nástroj, jak návštěvníkům přiblížit Janáčkovu osobnost a představit Brno jako město hudby. A už se těšíme na další výstavu opět v Římě, kam se na jaře příštího roku přesune právě tato inscenace Její pastorkyně,“ uvedla Šárka Zahrádková, manažerka projektu Janáčkovo Brno.

Pavel Černoch a Lise Davidsen/ foto Michael Brosilow

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Také Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem se letos přidává k oslavám Roku české hudby. V Janáčkově divadle se včera uskutečnil koncert věnovaný vokálně-instrumentálním dílům dvou exilových skladatelů rozdílných epoch – Antonína Rejchy (1770–1836) a Jana Nováka (1921–1984). V rámci večera se představili Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra FialyMartina Janková (soprán), Pavla Vykopalová (mezzosoprán), Aleš Briscein (tenor) a Jiří Brückler (bas).  více

Pondělním koncertem Africa calls Europe byl v sále Konventu Milosrdných bratří zahájen XXI. ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí... Jak název večera napovídá, divákům bylo předvedeno propojení evropských a (nejen) afrických vlivů. O tento zajímavý dramaturgický počin se postaralo londýnské flétnové kvarteto i Flautisti ve složení Jitka KonečnáDoris KitzmantelIlona Veselovská a Monika Wimberger Devátá, ke kterému se v několika skladbách připojil perkusionista Jakub Kupčík. V první polovině večera nejdříve zazněla díla z renesanční a barokní epochy, ve druhé pak kompozice soudobých autorů.  více

Roky končící číslicí čtyři mají pro českou hudbu zásadní význam – kromě předních představitelů klasické hudby, ze kterých lze jmenovat Leoše Janáčka, Josefa Suka či Antonína Dvořáka, slaví svá jubilea také zásadní autoři české nonartificiální hudby jako například Jiří Šlitr či Karel Kryl. Tím nejzásadnějším výročím, které však letošek připadá, je bezesporu 200 let od narození zakladatele moderní české hudby Bedřicha Smetany. Národní divadlo Brno se tedy oslavy spojené s Rokem české hudby rozhodlo v projektu Smetana200 zahájit uvedením nové inscenace Smetanova Dalibora v koprodukci s Welsh National Opera. Představení režíroval David Pountney, jehož práce může být brněnským milovníkům opery známa například z inscenace Z mrtvého domu, která se uskutečnila v rámci festivalu Janáček Brno 2018. O hudební nastudování Dalibora se postaral Tomáš Hanus, který provedení při premiérovém uvedení v pátek 2. února rovněž řídil. Scénu navrhl Robert Innes Hopkins, kostýmy připravila Marie-Jeanne Lecca a světelného designu se ujal Fabrice Kebour. Postavy Smetanovy opery ztvárnili Tomasz Konieczny (Vladislav, král český), Peter Berger (Dalibor z Kozojed), Csilla Boross (Milada), Daniel Kfelíř (velitel stráže Budivoj), David Szendiuch (žalářník Beneš), Ondřej Koplík (Vítek), Jana Šrejma Kačírková (Jitka) a Petr Karas (soudce).  více

Podívat se na jednu z brněnských ikon nezvyklou optikou se snaží nová hudební inscenace Cabaret Janáček. Hudebního génia a inovátora v žánrově neobvyklém projektu propojili arthub Tamuza a Cabaret des Pechés, na jehož komorním jevišti se před diváky u stolků odehrál hodinový průřez Janáčkovým životem s nejznámějšími úryvky z jeho děl. A to vše za se děje za asistence mima, tří pěvců (lyrický a dramatický soprán s barytonem) s pianistkou a vše je navrch hned natřikrát alternováno.  více

Nejčtenější