Uvedení Její pastorkyně v Lyrické opeře v Chicagu doprovázela výstava o Janáčkovi

Uvedení Její pastorkyně v Lyrické opeře v Chicagu doprovázela výstava o Janáčkovi

Lyric Opera of Chicago, po Metropolitní opeře druhé největší operní divadlo v USA s kapacitou 3 300 míst, uvedla ve dnech 12.–26. listopadu 2023 Janáčkovu operu Její pastorkyňa, v zahraničí uváděnou pod názvem Jenůfa. Ve foyer divadla sérii představení doprovázela výstava věnovaná osobnosti Leoše Janáčka, kterou připravilo TIC BRNO a Moravské zemské muzeum ve spolupráci s Generálním konzulátem ČR v Chicagu a produkcí Lyrické opery. Hudebního nastudování v Chicagu se ujal brněnský rodák – dirigent Jakub Hrůša.

Chicagská inscenace Její pastorkyně byla v režii Clause Gutha poprvé uvedena v roce 2021 v Royal Opera House Covent Garden v Londýně a získala cenu Laurence Oliviera za nejlepší novou operní produkci. Hudebního nastudování v Chicagu obstaral přední český dirigent Jakub Hrůša, pro kterého byla premiéra v Lyrické opeře současně americkým operním debutem. Pěvecké obsazení bylo mezinárodní, v rolích dvou hlavních ženských hrdinek, Jenůfy a Kostelničky, se představily norská sopranistka Lise Davidsen a švédská operní hvězda Nina Stemme. Jediným českým pěvcem v této inscenaci byl další brněnský rodák – tenorista Pavel Čenoch v roli Laci.

Jak je na světových operních jevištích standardem, Janáčkovu operu na text divadelní hry Gabriely Preissové zpívali pěvci v originále, tedy česky. Při studiu české výslovnosti využili přepis textu pomocí znaků mezinárodní fonetické abecedy.Ta totiž umožňuje fonetický přepis jakéhokoliv jazyka. Pro diváky pak srozumitelnost zajišťovaly anglické titulky nad jevištěm.

Přímo v prostorách budovy Lyrické opery doprovázela sérii představení výstava představující osobnost Leoše Janáčka, který je dnes ve světě nejhranějším českým operním tvůrcem. Okruhy výstavy přiblížily jednotlivé etapy Janáčkova života, jeho příchod do Brna ještě jako malého chlapce, studium, neveselý rodinný život provázený úmrtím obou děti, dlouhý a obtížný boj o uznání i poslední období označované jako Grand Old Age, tedy posledních deset let Janáčkova života v nově vzniklém Československém státě, kdy vznikla všechna jeho vrcholná díla. Výstava v krátkosti představila také Janáčkův odkaz v současném Brně a obsahovala i pozvánku na festival Janáček Brno 2024.

„Velmi nás těší, že po úspěšné spolupráci s Českým centrem a konzulátem v Římě při instalaci výstav v Římské opeře se nám podařilo realizovat společný projekt také s Generálním konzulátem ČR v Chicagu a produkčním týmem Lyrické opery. Výstavu přímo ve foyer divadla považujeme za efektivní nástroj, jak návštěvníkům přiblížit Janáčkovu osobnost a představit Brno jako město hudby. A už se těšíme na další výstavu opět v Římě, kam se na jaře příštího roku přesune právě tato inscenace Její pastorkyně,“ uvedla Šárka Zahrádková, manažerka projektu Janáčkovo Brno.

Pavel Černoch a Lise Davidsen/ foto Michael Brosilow

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější