Uvedení Její pastorkyně v Lyrické opeře v Chicagu doprovázela výstava o Janáčkovi

Uvedení Její pastorkyně v Lyrické opeře v Chicagu doprovázela výstava o Janáčkovi

Lyric Opera of Chicago, po Metropolitní opeře druhé největší operní divadlo v USA s kapacitou 3 300 míst, uvedla ve dnech 12.–26. listopadu 2023 Janáčkovu operu Její pastorkyňa, v zahraničí uváděnou pod názvem Jenůfa. Ve foyer divadla sérii představení doprovázela výstava věnovaná osobnosti Leoše Janáčka, kterou připravilo TIC BRNO a Moravské zemské muzeum ve spolupráci s Generálním konzulátem ČR v Chicagu a produkcí Lyrické opery. Hudebního nastudování v Chicagu se ujal brněnský rodák – dirigent Jakub Hrůša.

Chicagská inscenace Její pastorkyně byla v režii Clause Gutha poprvé uvedena v roce 2021 v Royal Opera House Covent Garden v Londýně a získala cenu Laurence Oliviera za nejlepší novou operní produkci. Hudebního nastudování v Chicagu obstaral přední český dirigent Jakub Hrůša, pro kterého byla premiéra v Lyrické opeře současně americkým operním debutem. Pěvecké obsazení bylo mezinárodní, v rolích dvou hlavních ženských hrdinek, Jenůfy a Kostelničky, se představily norská sopranistka Lise Davidsen a švédská operní hvězda Nina Stemme. Jediným českým pěvcem v této inscenaci byl další brněnský rodák – tenorista Pavel Čenoch v roli Laci.

Jak je na světových operních jevištích standardem, Janáčkovu operu na text divadelní hry Gabriely Preissové zpívali pěvci v originále, tedy česky. Při studiu české výslovnosti využili přepis textu pomocí znaků mezinárodní fonetické abecedy.Ta totiž umožňuje fonetický přepis jakéhokoliv jazyka. Pro diváky pak srozumitelnost zajišťovaly anglické titulky nad jevištěm.

Přímo v prostorách budovy Lyrické opery doprovázela sérii představení výstava představující osobnost Leoše Janáčka, který je dnes ve světě nejhranějším českým operním tvůrcem. Okruhy výstavy přiblížily jednotlivé etapy Janáčkova života, jeho příchod do Brna ještě jako malého chlapce, studium, neveselý rodinný život provázený úmrtím obou děti, dlouhý a obtížný boj o uznání i poslední období označované jako Grand Old Age, tedy posledních deset let Janáčkova života v nově vzniklém Československém státě, kdy vznikla všechna jeho vrcholná díla. Výstava v krátkosti představila také Janáčkův odkaz v současném Brně a obsahovala i pozvánku na festival Janáček Brno 2024.

„Velmi nás těší, že po úspěšné spolupráci s Českým centrem a konzulátem v Římě při instalaci výstav v Římské opeře se nám podařilo realizovat společný projekt také s Generálním konzulátem ČR v Chicagu a produkčním týmem Lyrické opery. Výstavu přímo ve foyer divadla považujeme za efektivní nástroj, jak návštěvníkům přiblížit Janáčkovu osobnost a představit Brno jako město hudby. A už se těšíme na další výstavu opět v Římě, kam se na jaře příštího roku přesune právě tato inscenace Její pastorkyně,“ uvedla Šárka Zahrádková, manažerka projektu Janáčkovo Brno.

Pavel Černoch a Lise Davidsen/ foto Michael Brosilow

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější