Uvedení Její pastorkyně v Lyrické opeře v Chicagu doprovázela výstava o Janáčkovi

Uvedení Její pastorkyně v Lyrické opeře v Chicagu doprovázela výstava o Janáčkovi

Lyric Opera of Chicago, po Metropolitní opeře druhé největší operní divadlo v USA s kapacitou 3 300 míst, uvedla ve dnech 12.–26. listopadu 2023 Janáčkovu operu Její pastorkyňa, v zahraničí uváděnou pod názvem Jenůfa. Ve foyer divadla sérii představení doprovázela výstava věnovaná osobnosti Leoše Janáčka, kterou připravilo TIC BRNO a Moravské zemské muzeum ve spolupráci s Generálním konzulátem ČR v Chicagu a produkcí Lyrické opery. Hudebního nastudování v Chicagu se ujal brněnský rodák – dirigent Jakub Hrůša.

Chicagská inscenace Její pastorkyně byla v režii Clause Gutha poprvé uvedena v roce 2021 v Royal Opera House Covent Garden v Londýně a získala cenu Laurence Oliviera za nejlepší novou operní produkci. Hudebního nastudování v Chicagu obstaral přední český dirigent Jakub Hrůša, pro kterého byla premiéra v Lyrické opeře současně americkým operním debutem. Pěvecké obsazení bylo mezinárodní, v rolích dvou hlavních ženských hrdinek, Jenůfy a Kostelničky, se představily norská sopranistka Lise Davidsen a švédská operní hvězda Nina Stemme. Jediným českým pěvcem v této inscenaci byl další brněnský rodák – tenorista Pavel Čenoch v roli Laci.

Jak je na světových operních jevištích standardem, Janáčkovu operu na text divadelní hry Gabriely Preissové zpívali pěvci v originále, tedy česky. Při studiu české výslovnosti využili přepis textu pomocí znaků mezinárodní fonetické abecedy.Ta totiž umožňuje fonetický přepis jakéhokoliv jazyka. Pro diváky pak srozumitelnost zajišťovaly anglické titulky nad jevištěm.

Přímo v prostorách budovy Lyrické opery doprovázela sérii představení výstava představující osobnost Leoše Janáčka, který je dnes ve světě nejhranějším českým operním tvůrcem. Okruhy výstavy přiblížily jednotlivé etapy Janáčkova života, jeho příchod do Brna ještě jako malého chlapce, studium, neveselý rodinný život provázený úmrtím obou děti, dlouhý a obtížný boj o uznání i poslední období označované jako Grand Old Age, tedy posledních deset let Janáčkova života v nově vzniklém Československém státě, kdy vznikla všechna jeho vrcholná díla. Výstava v krátkosti představila také Janáčkův odkaz v současném Brně a obsahovala i pozvánku na festival Janáček Brno 2024.

„Velmi nás těší, že po úspěšné spolupráci s Českým centrem a konzulátem v Římě při instalaci výstav v Římské opeře se nám podařilo realizovat společný projekt také s Generálním konzulátem ČR v Chicagu a produkčním týmem Lyrické opery. Výstavu přímo ve foyer divadla považujeme za efektivní nástroj, jak návštěvníkům přiblížit Janáčkovu osobnost a představit Brno jako město hudby. A už se těšíme na další výstavu opět v Římě, kam se na jaře příštího roku přesune právě tato inscenace Její pastorkyně,“ uvedla Šárka Zahrádková, manažerka projektu Janáčkovo Brno.

Pavel Černoch a Lise Davidsen/ foto Michael Brosilow

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Nejčtenější