V Besedním domě vystoupí světová cembalová špička Mahan Esfahani

20. únor 2024, 13:00

V Besedním domě vystoupí světová cembalová špička Mahan Esfahani

Do Brna přijíždí absolutní světová špička ve hře na cembalo, Mahan Esfahani. Jako první a jediný cembalista na světě získal v letech 2008–2010 titul Umělec nové generace britské stanice BBC, na kontě má bezpočet prestižních hudebních cen. S brněnskými filharmoniky se představí v programu s názvem Mahan Esfahani: cembalo v hlavní roli.

„Cembalo se představí v každé skladbě večera, pokaždé v jiné roli, nejprve jako vůdčí hlas většího komorního orchestru, poté jako sólový nástroj doprovázený symfonickým orchestrem a na závěr v koncertantním partu,“ informovala ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Večer otevře Komorní hudba pro cembalo a sedm nástrojů Hanse Krásy, jehož komorní tvorba, jak konstatovala už dobová kritika, spojuje staré umění s novým, vážné s banálním, střízlivé se sentimentálním. „Sestává ze dvou kontrastních vět, z nichž jedna je motorická a virtuózní pracující s převážně hravými tématy, druhá pak variační,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš s tím, že cembalo doprovodí čtyři klarinety, trubka, violoncello a kontrabas. Koncert se koná ve čtvrtek a v pátek, tedy 22. a 23. února 2024, v 19:00 v Besedním domě.

„Chtěl jsem použít cembalo tak, aby znělo francouzsky a moderně, nikoliv jako pastiš. Chtěl jsem ukázat, že to není zastaralý, neúčinný nástroj, který má jen historický význam,“ prohlásil Francis Poulenc o své skladbě Concert champêtre (Venkovský koncert). S tímto záměrem koresponduje i obsazení orchestru, které se vzhledem k omezeným dynamickým možnostem cembala zdá být naddimenzované. „Poulenc ovšem jako výborný skladatel s jasnou zvukovou a instrumentační představou věděl, proč se k touto zdánlivému nepoměru odhodlal: z dialogu sólového nástroje a orchestru, z kontrastu tichého a jemného, resp. opulentního zvuku vytěžil duchaplné napětí, které z Venkovského koncertu činí skutku jedinečné dílo,“ doplnil Mikeš.

V druhé půli večera zazní mimořádně silná a působivá Symfonie č. 7 Mieczysława Weinberga. Dílo autora nazývaného jako „Šostakovič, ale bez úsměvu“ začíná být globálně objevováno a doceňováno až v posledních letech. Jeho symfonie je koncipována jako barokní concerto grosso naplněné aktuálním obsahem a postavené na dialogu smyčcového orchestru a koncertantního cembala. „Těžko soudit, zda má symfonie nějaký skrytý mimohudební obsah, jak bylo u protirežimních sovětských autorů běžné. O to víc překvapí finální Allegro, které působí až přímočaře popisně: v tokátovém náběhu cembala nelze neslyšet hrozbu vyzvánějícího telefonu, symbolu temných stalinistických dob,“ podotkl Mikeš.

Mahan Esfahani odehraje koncert na filharmonické cembalo Ammer. „Je to vynikající německý nástroj z osmdesátých let minulého století. Později se výroba přesunula k replikám starých nástrojů, které znějí jinak a jsou vhodnější pro hudbu starších období, ten náš tedy začíná být poměrně vzácný,“ upozornila Kučerová.

Mahan Esfahani/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Nejčtenější