Včera proběhlo slavnostní zahájení Roku české hudby na Moravě

Včera proběhlo slavnostní zahájení Roku české hudby na Moravě

Smetanova opera Dalibor zahájila Rok české hudby na Moravě. V Janáčkově opeře NdB zazněl Dalibor po téměř třiceti letech, tentokrát v koprodukci s Welsh National Opera a jako součást projektu Smetana200.

Slavnostní zahájení Roku české hudby na Moravě se uskutečnilo za přítomnosti předsedy vlády Petra Fialy, ministra kultury Martina Baxy, ministra školství Mikuláše Beka a primátorky statutárního města Brna Markéty Vaňkové včera, tedy 2. února 2024 v Janáčkově divadle.

Režisér David Pountney, propagátor české opery, představil divákům současný pohled na Daliborův příběh. Při příležitosti výjimečné spolupráce s Welsh National Opera se do Brna vrátil i světoznámý dirigent Tomáš Hanus. Inscenace má mezinárodní hvězdné obsazení. V roli krále Vladislava se představil Tomasz Konieczny, v roli Dalibora z Kozojed Peter Berger a jako Milada maďarská sopranistka Csilla Boross.

Drama o touze po pomstě, milostné vášni i politických intrikách, to je Smetanův Dalibor. Romantická tragédie, která poprvé zazněla u příležitosti položení základního kamene Národního divadla, přináší stále aktuální témata. Otevírá současné otázky, na které nelze snadno odpovědět.

Reprízy opery: 4., 10. a 25. 2., 9. a 23. 3. 2024

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější