Vitka: Osud mladé brněnské skladatelky

Vitka: Osud mladé brněnské skladatelky

Právě dnes uvede Divadlo Husa na provázku premiéru inscenace Vitka, která popisuje osudy talentované brněnské skladatelky, dirigentky a femme fatale Vítězslavy Kaprálové. Divadelní hru Kateřiny Tučkové nastudovala režisérka Anna Petrželková. V roli Vitky se představí Tereza Marečková.

Inscenace je příběhem mladé ženy, která se dokázala prosadit v oblasti, jež je dodnes vyhrazena především mužům. Ženy, jejíž krátký život byl plný výjimečného nadání a píle, ale i svobodomyslnosti a nespoutanosti, kterými šokovala své okolí. Kaprálová zemřela roku 1940 v pouhých pětadvaceti letech ve francouzském Montpellier. Nechala za sebou bohaté autorské dílo, komponovala od devíti let. Dirigovala pražskou filharmonii, londýnský orchestr BBC a partnerkou o pětadvacet let staršího Bohuslava Martinů.

Premiéra se uskuteční dnes, tedy, 23. února 2018 od 19:00 v Divadle Husa na provázku.

Textová předloha je dílem brněnské spisovatelky Kateřiny Tučkové, autorky románů jako Vyhnání Gerty Schnirch (2009) nebo Žítkovské bohyně. Její aktuální dílo ožije na jevišti pod režijním vedením Anny Petrželkové. Vystoupí Tereza Marečková coby Vitka, Vladimír Hauser jako její otec Václav Kaprál, Ivana Hloužková jako matka a mnozí další. Součástí činoherní inscenace jsou hudební úryvky děl Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Hudební doprovod složil Petr Hromádka. Součástí představení je také živá hudba, vystoupí Martin Jakubíček, Martin Holinka, Petr Strupka, Petr Kovařík nebo Radek Zapadlo.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Podtitulem Bohatýrsko-milostná hudební komedie o dvanácti obrazech označilo svoji nejnovější inscenaci Tři mušketýři Městské divadlo Brno, které tímto titulem zároveň zahájilo provoz letní scény v Biskupském dvoře. Není třeba se kočkovat o žánrové vymezení této ponejvíce hry se zpěvy. Důležitější je, co tato open air produkce divákovi nabízí…  více

Na včerejším Koncertu hejtmana jihomoravského kraje na slavkovském zámku představil světoznámý kontratenorista Dominique Visse i s nově vzniklým hudebním tělesem Vis musica nevážné, komické a někdy i drze ironické skladby. A nebyla to náhoda. Další koncert hudebního festivalu Concentus Moraviae, jehož letošní ročník je zasvěcen hudbě a humoru, tak svrchovaně naplnil dramaturgickou linku. Visse se navíc s úspěchem představil již na třech festivalových ročnících.  více

Nazpívat album notoricky známých jazzových standardů v překladech do češtiny a přitom si nejen nevylámat zuby, ale dokonce působit přirozeně a v rámci možností i originálně je mimořádně náročná disciplína. Darku Neumannovi, „takové té brněnské figurce“ (jak stojí v bookletu alba) se to povedlo. Na tom, že se zdárně pohybuje na samé hraně sentimentu a bluesové ryzosti, mají velkou zásluhu i texty Ester Kočičkové.  více

Mandolinista Martin Krajíček hraje v kapelách různých žánrů. Má vlastní akustické trio, je členem tria Jitky Šuranské, působí v „mexické“ kapele Mariachi Espuelas a v Cimbal Classicu, hraje klezmer a hru na mandolínu také vyučuje. Od loňského roku je také pořadelem Mandolínového festivalu v Boskovicích. Letošní ročník se bude konat od 8. do 10. června.  více

Skupina D.N.A. Brno, vítěz finále Porty z roku 2011, vydala po čtyřech letech nové album. Vedle nového příjmení baskytaristky (ale stále je to tatáž Barbora, která před lety – tehdy ještě dívčí a dětskou – kapelu spoluzakládala) došlo v sestavě k důležité změně. Novým členem se stal Ondra Bojanovský (syn kapelník FT Primu Aleše Bojanovského), který ovládá rytmické nástroje. Bývalá perkusistka Lenka Ručková se tím pádem mohla naplno přesunout ke klavíru. Jinak zůstává vše zdánlivě při starém: D.N.A. jsou skupina mladých lidí, z větší části klasicky vzdělaných, kteří mají vedle klasické hudby rádi folk. Ten hrají po muzikantské stránce mistrně – k jejich zručnosti, kterou v jednotlivých písních dávají najevo, nelze mít výhrad. Samotný repertoár už na minulém albu vyrostl z dětských let a novinka je pochopitelně i v tomto ohledu ještě o kus dospělejší. Kapela vlastně nepřekvapila nějakým nečekaným posunem. Ale výsledek je o kus vyzrálejší a sebevědomější. A přibylo také vážných, a přitom důvěryhodně podaných témat.  více