Vrcholem operní sezóny je Epos o Gilgamešovi a Dido a Aeneas

6. květen 2016, 15:15

Vrcholem operní sezóny je Epos o Gilgamešovi a Dido a Aeneas

Poslední premiérou této sezóny je oratorium Bohuslava Martinů a barokní opera anglického skladatele Henryho Purcella. V hlavních rolích vystoupí Kateřina Kněžíková, Markéta Cukrová, Jiří Brückler, Ondrej Mráz, Václav Čížek a další.

Barokní opera se vrací do repertoáru Janáčkovy opery po bezmála 30 letech. Na jejím hudebním nastudování se podílel mezinárodně uznávaný odborník na interpretaci staré hudby, dirigent a zakladatel souboru Collegium 1704 Václav Luks, členové Collegia 1704 budou součástí orchestru brněnské opery. Epos o Gilgamešovi Bohuslava Martinů patří mezi skladatelova vrcholná díla.

Obě díla spojuje především dominance velmi náročných sborových partií a také mýtický základ obou příběhů. Epos o Gilgamešovi, nejstarší známé literární dílo, vypráví o přátelství mezi sumerským vládcem Gilgamešem a přírodním mužem Enkiduem. Příběh o Dido a Aeneovi najdeme ve Vergiliově Aeneidě a je dodnes považován za jedno z největších milostných dramat.

V režii operního šéfa Janáčkovy opery Jiřího Heřmana a pod hudebním vedením Marka Ivanoviće a Václava Lukse se v roli Gilgameše se představí Jiří Brückler a jako Enkidu Ondrej Mráz. Dále Markéta Cukrová coby Dido a Jiří Brückler v roli Aenea. Výtvarné pojetí scény zpracoval Dragan Stojčevski, kostýmy pak Alexandra Grusková. Premiéra se uskuteční 13. května 2016 od 19:00 v Janáčkově divadle Brno.

Více o chystané premiéře se dozvíte na Čaji o páté s režisérem inscenace Jiřím Heřmanem a dramaturgyní Patricií Částkovou v Domě pánů z Kunštátu 8. května 2016 od 17:00 nebo v rámci doprovodné akce Krok za oponu, a to 10. června od 11:00 nebo 12. června od 15:00 přímo na jevišti Janáčkova divadla.

 

Foto Martin Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Epos o Gilgamešovi / Dido a Aeneas

13.5.2016, 19:00 / Janáčkovo divadlo



Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Nejčtenější