Vzpomínka na Mejlu: The Plastic People of the Universe a Sblížen

Vzpomínka na Mejlu: The Plastic People of the Universe a Sblížen

65. výročí narození baskytaristy, zpěváka a spoluzakladatele The Plastic People of the Universe Milana Hlavsy oslaví kapela brněnským koncertem spolu s hostující skupinou Sblížen.

Milan „Mejla“ Hlavsa se narodil roku 1951 v Praze, tam také zakládal se svými kamarády první kapely. V 60. letech byl ovlivněn psychedelickým rockem, především s hudbou skupiny Velvet Underground, proto v roce 1968 inicioval vznik hudební formace The Undertakers (Hrobníci), později přejmenované na The Plastic People of the Universe (PPU). Skupina patřila mezi hlavní protagonisty československého undergroundu. Pro své nekonformní vystupování při koncertech, anglický název i dlouhé vlasy často zažívala perzekuce, v r. 1973 následoval zákaz činnosti a o tři roky později známý „proces s Plastiky“– členové skupiny byli obviněni z výtržnictví a někteří odsouzeni k nepodmíněným trestům. Po rozpadu PPU působil Hlavsa v několika kapelách (Garáž, Echt!, DG 307), s Půlnocí odehráli v r. 1989 mnoho úspěšných koncertů i v USA. Díky pobídce Václava Havla se PPU v roce 1997 dali opět dohromady a zahráli ve Španělském sále Pražského hradu při příležitosti oslav dvacátého výročí založení Charty 77. Skupina poté absolvovala turné po ČR i Spojených státech.

Milan Hlavsa zemřel v roce 2001 krátce před svými padesátými narozeninami. 

The Plastic People of the Universe vystoupí ve složení Vratislav Brabenec (saxofon, zpěv), Josef Janíček (klávesy, zpěv), Jaroslav Kvasnička (bicí), David Babka (kytara) a Johnny Jůdl (baskytara). Koncert Vzpomínka na Mejlu je ohlášen na 12. května od 20:00 v brněnském Metro Music Baru.

Foto archiv The Plastic People of the Universe

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Vzpomínka na Mejlu - Hlavsa 65!

12.5.2016, 20:00 / Metro Music Bar



Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější