Vzpomínka na Mejlu: The Plastic People of the Universe a Sblížen

Vzpomínka na Mejlu: The Plastic People of the Universe a Sblížen

65. výročí narození baskytaristy, zpěváka a spoluzakladatele The Plastic People of the Universe Milana Hlavsy oslaví kapela brněnským koncertem spolu s hostující skupinou Sblížen.

Milan „Mejla“ Hlavsa se narodil roku 1951 v Praze, tam také zakládal se svými kamarády první kapely. V 60. letech byl ovlivněn psychedelickým rockem, především s hudbou skupiny Velvet Underground, proto v roce 1968 inicioval vznik hudební formace The Undertakers (Hrobníci), později přejmenované na The Plastic People of the Universe (PPU). Skupina patřila mezi hlavní protagonisty československého undergroundu. Pro své nekonformní vystupování při koncertech, anglický název i dlouhé vlasy často zažívala perzekuce, v r. 1973 následoval zákaz činnosti a o tři roky později známý „proces s Plastiky“– členové skupiny byli obviněni z výtržnictví a někteří odsouzeni k nepodmíněným trestům. Po rozpadu PPU působil Hlavsa v několika kapelách (Garáž, Echt!, DG 307), s Půlnocí odehráli v r. 1989 mnoho úspěšných koncertů i v USA. Díky pobídce Václava Havla se PPU v roce 1997 dali opět dohromady a zahráli ve Španělském sále Pražského hradu při příležitosti oslav dvacátého výročí založení Charty 77. Skupina poté absolvovala turné po ČR i Spojených státech.

Milan Hlavsa zemřel v roce 2001 krátce před svými padesátými narozeninami. 

The Plastic People of the Universe vystoupí ve složení Vratislav Brabenec (saxofon, zpěv), Josef Janíček (klávesy, zpěv), Jaroslav Kvasnička (bicí), David Babka (kytara) a Johnny Jůdl (baskytara). Koncert Vzpomínka na Mejlu je ohlášen na 12. května od 20:00 v brněnském Metro Music Baru.

Foto archiv The Plastic People of the Universe

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Vzpomínka na Mejlu - Hlavsa 65!

12.5.2016, 20:00 / Metro Music Bar



U příležitosti svých loňských 66. narozenin vydal dokumentarista, písničkář, hudebník, divadelník a spisovatel Jiří Vondrák dvojalbum, které je spíše (téměř) reprezentativním průřezem jeho hudebními aktivitami než výběrem největších hitů. Více než o „best of“ jde o zajímavou směs typu „od hitů k raritám“, od starých písní k novým a od folku k bigbítu. Výborná příležitost pro základní seznámení s Vondrákem coby renesanční osobností brněnské scény, díky jinde nevydaným nebo stěží sehnatelným nahrávkám nepostradatelná kolekce pro sběratele a v neposlední řadě 2CD, jehož minimálně první polovina se moc dobře poslouchá.  více

Tramp-swingová kapela s brněnskými kořeny Hajcman (název je odvozený z pojmenování důlní ocelové výztuže odkazuje k zálibě frontmana, jeskyňáře Martina Škrobáka; jeho první kapela se ostatně jmenovala Stalaktit) vydala očekávané debutové album Jednou to bude. Kdo předpokládal, že půjde o autorský projekt, tipoval správně. Ovšem nikoliv z pera členů kapely, přestože malá dvoupísňová ochutnávka od Martina Škrobáka dává naději na další desku poskládanou z vlastního autorského zpěvníku. Gros debutové písňové kolekce plánované více než desetiletí pochází ze šuplíku Jaroslava Velinského alias Kapitána Kida. Tato legenda trampské písně je i Martinův dlouholetý kamarád, spolupracovník a vzor. Jak je popsáno ve sleevenote k albu i k připojenému zpěvníčku, nahrávku „prastarých vykopávek“ plánoval Kapitán Kid už kolem roku 2005 ještě s předchozí Škrobákovou kapelou Banjo Gang. Ke společnému nahrávání s Martinem a jeho kamarády nakonec došlo, ovšem přednost dostaly Velinského nejznámější trampské hity na CD Tempo di kůň (vyšlo 2007). Na již provedenou inventuru šuplíků a Kapitánem Kidem revidovaný předvýběr tak přišel čas až několik let po autorově smrti – jde tedy víceméně o hold váženému autorovi.  více

V rámci týdenního hudebního maratonu Please, do not disturb, který se uskutečnil 15.–21. března, navštívilo komorní těleso Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra sedm brněnských hotelů. V nich dalo zaznít výběru z děl současných hudebních skladatelů. Projekt, který vznikl ve spolupráci s platformou Terén – Pole performativního umění, však nechtěl být pouhým záznamem koncertů. A tak měl každý večer své tematické ukotvení, režii i herce. O prvních čtyřech „hotelových toulkách“ jsme referovali v předchozí recenzi – dnes je na řadě závěrečná hotelová trojice.  více

Zatímco koncertní sály a operní domy zejí prázdnotou, v sedmi brněnských hotelích bylo díky komornímu tělesu Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra a platformě Terén – Pole performativního umění neobvykle rušno. Každý večer v týdnu od 15. do 21. března měli milovníci moderní artificiální hudby možnost navštívit prostřednictvím služby YouTube jeden z vybraných hotelů. Mohli se nechat pohltit nejen přízračnou atmosférou prázdných pokojů a chodeb, ale také pestrou dramaturgií spojenou s netradičním vizuálním uchopením. Cyklus Please, do not disturb, jak svůj počin Brno Contemporary Orchestra a Terén nazvali, nesestával pouze z tradičních koncertních záznamů. Každým večerem totiž prostupovala ještě samostatná „příběhová“ linka, která někdy přímo, jindy jen zpovzdálí interagovala s hudebníky či samotným prostorem.  více

Kulturní svět stále hledá cesty, jak krásy hudby přenést z prázdných sálů k divákům doma. V rámci možností se to ale naštěstí daří a před umělci se otevírají nové výzvy. Jednu takovou pokořilo půvabné dámské trio Drei Engeln, když do virtuálního světa vyslalo svůj první streamovaný koncert, který ale ze svého brněnského působiště přeneslo do kostela Všech svatých v Rožnově pod Radhoštěm. Téměř hodinový program zaměřený převážně na barokní skladby obsahoval stylově i tematicky pestrou nabídku ve zpěvně-cembalovém obsazení.  více