Zemřel hudební skladatel František Gregor Emmert

20. duben 2015, 6:08

Zemřel hudební skladatel František Gregor Emmert

Po krátké nemoci zemřel v nedožitých 75 letech autor 25 symfonií, jeden z nejlepších hudebních skladatelů své doby - František Gregor Emmert.

Vyjímečný,  neprávem opomíjený hudební skladatel a vysokoškolský pedagog František Gregor Emmert vyrůstal v severních Čechách. Po studijích v Praze, kde absolvoval Vyšší hudebně pedagogickou školu, následně klavír a poté kompozici na Pražské konzervatoři, ho studium skladby  zavedlo až na brněnskou  JAMU.  Zanedlouho na akademii začal působit jako odborný asistent a vyučoval obor skladba. Jako skladatel se prosadil zejména symfonickou hudbou, nelze však opomenout ani jeho vokální, scénickou a komorní hudbu. Zejména jeho pozdější tvorbu provází silný duchovní přesah, přičítaný jeho víře. V minulém roce se v Brně uskutečnila světová premiéra jeho cyklu Nimlaj hridaj - Čisté srdce, který vzešel z textů starých motet. Poslední rozloučení s Františkem Gregorem Emmertem proběhne 23.dubna v 16:00 v kostele sv. Jana Nepomuckého.

František Gregor Emmert (1940) vystudoval kompozici ve třídě Jana Kapra na Janáčkově akademii múzických umění. Po dokončení aspirantury vyučoval tamtéž hudební teorii a instrumentaci, v letech 1975 až 2012 pak také skladbu. V jeho bohaté tvorbě, včetně dnes netypického množství symfonií (25) a oratorií, se jednoznačně prosazuje duchovní tematika v širokém rozpětí od užití biblických a liturgických textů, duchovní poezie až k inspiraci v čistě instrumentálních kompozicích. V posledních dvaceti letech také jednoznačně vzrůstá zájem o jeho skladby, z nichž mnohé napsal na objednávku konkrétních interpretů nebo souborů. Skladby pro větší provozovací aparát zůstávají dosud spíše neprovedeny.

V úzké spolupráci s Ivanem Sedláčkem, zakladatelem a dlouholetým sbormistrem brněnské Kantilény, napsal František Emmert celkem šest skladeb pro tento vynikající sbor, mimo jiné oblíbené Vánoční oratorium (1971), Magnificat(1999), Te Deum laudamus (2003) nebo Mši (2006).

Jako skladatel získal mnohá hudební ocenění a v roce 2006 obdržel profesorský titul.

Jeho synem je brněnský spisovatel František Emmert.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Sbory Vox Iuvenalis a Ensemble Versus se sešly na jednom nepříliš dlouhém, ale koncentrovaném a náročném vystoupení. Na programu byla renesanční moteta různých autorů a současná zhudebnění jejich textů od Františka Emmerta.  více


K víkendovým oslavám a vzpomínkovým akcím se ve svátečním Brně připojila také Filharmonie Brno, a to s okázalostí hodnou této klíčové kulturní instituce. U příležitosti oslav 30 let demokratického státu bylo vybráno oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka, které je už svým obsazením jakoby předurčeno k provedení při významných příležitostech. Jeho zkrácenou verzi včera v chrámu sv. Petra a Pavla nabídla Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese, sbory Vox Iuvenalis, Smíšený pěvecký sbor Kantiléna a Pěvecký sbor Masarykovy univerzity pod vedením sbormistra Jana Ocetka. V pěti sólových rolích se představili Pavla Vykopalová (soprán), Jana Sýkorová (alt), Michal Lehotský (tenor), Martin Šrejma (tenor) a velikán české pěvecké školy Richard Novák (bas).   více

V brněnském Besedním domě bylo včera nebývale rušno. Zcela vyprodaný sál (a to včetně míst ke stání) dal tušit, že první abonentní koncert Filharmonie Brno z řady Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ patří k jedněm z nejdůležitějších večerů celé sezóny. Dramaturgie proti sobě postavila dva zcela opačné póly – českými i zahraničními posluchači milovaného Antonína Dvořáka, představitele vybroušené formy a melodické svěžesti, která učarovala i Johannesu Brahmsovi, a současnou americkou skladatelku, improvizátorku, zpěvačku, spisovatelku a režisérku Laurie Anderson, která pátrá po nových zvukových možnostech a proslula svými multimediálními projekty. Velkým lákadlem byla i účast samotné skladatelky. Laurie Anderson se však premiéry svého nově přepracovaného díla Amelia zúčastnila jako houslistka, zpěvačka a vypravěčka, když stanula na pódiu společně s orchestrem Filharmonie Brno, violoncellistou Rubinem Kodhelim a dirigentem Dennisem Russellem Daviesem. Ačkoliv by se dramaturgie večera – jak ostatně přiznává i programový text – dala trochu vratce podepřít „americkou“ berličkou, tím skutečně zásadním hudebním prvkem byl kontrast.  více

Smutnou náhodou se brněnský básník a prozaik Jan Skácel nedožil sametové revoluce – zemřel 7. listopadu 1989 v sedmašedesáti letech, deset dní před začátkem velkých společenských i politických změn. Jeho pohřeb v obřadní síni hřbitova v Brně-Židenicích byl tehdy sám o sobě tichou manifestací proti režimu, který Skácelovi, člověku přísně apolitickému, neustále komplikoval život i práci. Na den přesně po třiceti letech si výročí Skácelova úmrtí připomnělo zcela zaplněné hlediště Divadla Husa na provázku vzpomínkovým večerem (D)obrovský Skácel, který byl naplněný hudbou i mluveným slovem.  více

Big band Cotatcha Orchestra, složený ze špičkových hráčů nejen českých, ale i slovenských a rakouských, si postupně buduje zasloužené renomé na brněnské a potažmo české či středoevropské scéně. Rok po úspěšných koncertech s nizozemským dirigentem a trombonistou Iljou Reijngoudem nyní big band odhalil repertoár, který by měl být obsahem jeho debutového alba. Koncerty s názvem Bigbandová elektronika proběhly na začátku listopadu v Ostravě a v Brně.  více

Kulturní dům U lípy na ulici Charbulova vprostřed týdne hostil tradiční Folklorní taneční. Tato milá akce v režii brněnského Slováckého krúžku se konala již po třetí. V několika týdnech na ní přizvaní lektoři učili tance typické pro jejich region. Podtitul aktuálního třetího běhu tanečních zní Tance méně známé a neznámévíce