Zemřela operní pěvkyně Soňa Červená. Bylo jí 97 let

Zemřela operní pěvkyně Soňa Červená. Bylo jí 97 let

Dnes, tedy 7. května 2023, zemřela operní pěvkyně a herečka Soňa Červená. Její operní začátky jsou spojeny s brněnskou operou, kam se v posledních letech také vracela.

Mezzosopranistka Soňa Červená se narodila 9. září 1925. Její otec byl spisovatel a kabaretiér Jiří Červený, dědeček proslulý královéhradecký výrobce a vynálezce žesťových hudebních nástrojů Václav František Červený. Začátky umělecké kariéry Červené jsou spojeny s Osvobozeným divadlem a rolí Káči v Divotvorném hrnci Voskovce a Wericha. Hrála také ve filmech. Její ambice se ale vždy vztahovaly k opeře a první operní angažmá bylo v právě brněnské (dnešní Janáčkově) opeře, kde začínala ve vedlejších rolích v Rusalce. Přešla sem roku 1951, tehdejším šéfem byl Zdeněk Chalabala. Zpívala například Varvaru v Kátě Kabanové, Olgu v Oněginovi nebo Dorabellu v Cosi fan tutte. Ale hlavně Carmen, která ji následně provázela celou kariéru. Z Brna pak v roce 1958 přešla do Berlína – do Berlínské státní opery, odkud v roce 1962 emigrovala.

Po jedenáct sezon zpívala v opeře v San Francisku. Dále působila v operních domech ve Vídni, Miláně, Amsterdamu, Barceloně, Bruselu, Lisabonu a všech velkých německých operních scén. Byla také pravidelným hostem předních evropských a amerických scén a mezinárodních festivalů jako Bayreuth, Salcburk, Glyndebourne nebo Edinburg. Do vlasti se vrátila až po roce 1989. Po 40 letech v emigraci tady navázala na operní kariéru. Například v pražském Národním divadle vytvořila symbolickou postavu Osudu v Janáčkově opeře Osud v režii Roberta Wilsona, ústřední postavu v komorní opeře Aleše Březiny a Jiřího Nekvasila Zítra se bude… (příběh rozsudku smrti nad dr. Miladou Horákovou roku 1950), roli Eliny Makropulos v činoherní inscenaci Roberta Wilsona Čapkova dramatu Věc Makropulos a coby Čas v projektu Roberta Wilsona 1914. Na Nové scéně ztvárňovala postavu v Březinově komorní opeře Toufar.

Během svého působení ve světě se zasloužila o propagaci Janáčkova díla, například o vzorovou interpretaci jeho děl v češtině a o přesné překlady notových edic.

Červená se do Brna vrátila ve svých 92 letech. Účinkovala v roli Hraběnky v Pikové dámě (režie Martin Glaser).

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější