66. sezona Filharmonie Brno: Přijede Elisabeth Leonskaja, Arabella Steinbacher nebo Brad Mehldau

66. sezona Filharmonie Brno: Přijede Elisabeth Leonskaja, Arabella Steinbacher nebo Brad Mehldau

Filharmonie Brno doufá v lepší zítřky a v rámci své 66. sezony představuje uvedení projektů a koncertů, které se v minulém roce nemohly uskutečnit. Stále měnící se opatření však neovlivnila umělecké a dramaturgické nároky a záměry na novou sezonu, která je mimořádně velkolepá. Do Brna na pozvání filharmoniků opět zavítá Elisabeth Leonskaja, Martina Janková, Maki Namekawa, Matt Haimovitz a Emanuele Arciuli. Vůbec poprvé se ve spolupráci s orchetrem představí – houslistka Arabella Steinbacher, japonský skladatel a dirigent Joe Hisaishi, který bude dirigovat svoje dílo, sólohobojista berlínské filharmonie Dominik Wollenweber, fagotista Guilhaume Santana nebo Brnu známý jazzový klavírista Brad Mehldau. Kromě koncertní činnosti filharmonie také výrazně posiluje edukační aktivity pro děti, školy, mladé profesionály i dospělé.

V nadcházející sezoně nabídne orchestr více koncertů než doposud. „Na základě ohlasů a reakcí vidíme, že chuť po živé hudbě po více než půlročním půstu výrazně vzrostla. Musím říct, že nejen u našich posluchačů, ale i u hudebníků. Proto jsme připravili více koncertů, a zavedli také novou abonentní řadu komorních večerů,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Do Brna se vrátí hvězdy, které u publika sklidily mimořádný úspěch – například Elisabeth Leonskaja, Martina Janková, Maki Namekawa, Matt Haimovitz, Emanuele Arciuli. Představí se také umělci spolupracující s orchestrem vůbec poprvé: světová houslistka Arabella Steinbacher, hvězdný japonský skladatel a dirigent Joe Hisaishi, který bude dirigovat svoje dílo, sólohobojista berlínské filharmonie Dominik Wollenweber, fagotista Guilhaume Santana nebo jazzová klavírní legenda Brad Mehldau.

Šéfdirigent brněnských filharmoniků Dennis Russell Davies vnímá nadcházející sezonu s větším důrazem na některé její významy. „Věnujeme se dvěma podstatným, či dokonce životně důležitým oblastem zodpovědnosti. Zaprvé zachování a rozšíření naší velké tradice klasické hudby a zadruhé zpřístupnění živých provedení této hudby co možná nejširšímu publiku. Museli jsme zrušit či odložit řadu skvělých projektů a tvrdě jsme pracovali na tom, abychom mohli co nejvíce z nich zodpovědně zachovat v budoucích programech,“ zdůraznil. Posluchači tak díky tomu konečně uslyší například Wagnerům Prsten beze slov spolu s Schubertovou Nedokončenou nebo Páté symfonie Kabeláče a Šostakoviče, či světovou premiéru Michala Nejtka, program se skladbami Respighiho, Rautavaary a Mendelssohna či koncert původně plánovaný k šedesátinám dirigenta Leoše Svárovského (Berlioz, Weber a Roussel).

Jako tradičně je připravena kombinace hudby prověřené staletími i té současné. Orchestr se vrátí například k oslavám beethovenovského výročí, ale formou pocty, tedy uvedení skladatelů Beethovenem inspirovaných: Liszta, Hindemitha, Francka. Z klasických autorů zazní například Schumann, Brahms, Berlioz, Mahler, Mozart, hned na zahájení sezony národní klasika klasik: Smetanova Má vlast. Novější tvorba bude zastoupena například Sumerou, Vasksem, Janem Novákem, Kančelim či Bernsteinem.

„Jako dramaturga mne vždy baví hledat souvislosti nejen v jednotlivých programech, ale napříč celou sezonou – mezi koncerty, cykly i festivaly – či dokonce mezi sezonami. Takto spolu například komunikují dva programy, které nabídnou vždy jeden Brahmsův klavírní koncert v kombinaci s jednou z raných symfonií – Druhou, resp. Čtvrtou – Brahmsova přítele a ideově spřízněného tvůrce Antonína Dvořáka,“ řekl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Podobně se podle něj na sebe odvolávají dva beethovenovské koncerty: „pocta Beethovenovi“ v Janáčkově divadle (díla Franze Liszta a Césara Francka vycházející ze slavného motivického motta Musí to být?, které Beethoven použil ve svém posledním kvartetu, a dále Houslový koncert Paula Hindemitha, skladatele, který vystudoval i hru na housle a absolvoval Beethovenovým koncertem, jehož vliv v Hindemithově skladbě rezonuje) a provedení Houslového koncertu samotného Beethovena v Besedním domě o týden dříve.

Českými premiérami děl Litevce Kutavičiuse, Lotyše Vaskse a Estonce Sumery se filharmonie hlásí k svému tradičnímu uvádění pobaltských autorů. Stejně tak k Janu Novákovi, autorovi úzce spjatému s Brnem, jehož 100. výročí narození vyvrcholí na letošním ročníku Moravského podzimu. „Stálým návštěvníkům našich koncertů jistě neunikne, že pokračujeme také v kontinuálním provozování děl Alfreda Schnittkeho – provedením jeho faustovské kantáty „Seid nüchten und wachet…“ si připomeneme nejen famózní úspěch brněnského provedení v roce 2015, ale i to, že právě v této skladbě se před čtyřmi lety orchestr poznal na Pražském jaru se svým stávajícím šéfdirigentem Daviesem. Stručně shrnuto: zveme nejen na zážitky z jednotlivých koncertů, ale i na dobrodružnou poznávací výpravu s názvem Brněnská filharmonická sezona 2021/22,“ doplnil Mikeš.

Kromě koncertní činnosti filharmonie také výrazně posiluje edukační aktivity pro děti, školy, mladé profesionály i pro dospělé. Prázdninové workshopy doplňují společné akce pro děti a rodiče, programy a koncerty pro školky a školy nebo mistrovské kurzy a také edukace pro dospělé. „Máme za sebou rok, kdy jsme se s dětmi potkávali pětkrát týdně v on-line prostoru, neskutečně se proto těšíme na setkávání živá,“ uvedla lektorka edukačních aktivit Filharmonie Brno Kristýna Drášilová.  

Orchestr má před sebou také zahraniční hostování v prestižních sálech Rakouska a Německa, především ale velké britské turné. „Věříme, že vyjedeme na podzimní turné po Velké Británii, kdy při devíti koncertech v devíti městech představíme díla převážně českých autorů, Janáčka, Dvořáka, Martinů nebo Korngolda,“ uvedl manager orchestru Pavel Šindelář.

Prodej abonentních vstupenek začíná 7. června, fyzicky i online. Místa po neobnovených abonmá se uvolní do prodeje o dva týdny později, tedy 21. června, kdy si posluchači mohou koupit také vstupenky na jednotlivé koncerty a festivaly a oblíbenou Sezonu na míru, při které si sami sestaví abonentku z koncertů, které vyberou.

Arabella Steinbacher/ foto Samy Hart

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější