66. sezona Filharmonie Brno: Přijede Elisabeth Leonskaja, Arabella Steinbacher nebo Brad Mehldau

66. sezona Filharmonie Brno: Přijede Elisabeth Leonskaja, Arabella Steinbacher nebo Brad Mehldau

Filharmonie Brno doufá v lepší zítřky a v rámci své 66. sezony představuje uvedení projektů a koncertů, které se v minulém roce nemohly uskutečnit. Stále měnící se opatření však neovlivnila umělecké a dramaturgické nároky a záměry na novou sezonu, která je mimořádně velkolepá. Do Brna na pozvání filharmoniků opět zavítá Elisabeth Leonskaja, Martina Janková, Maki Namekawa, Matt Haimovitz a Emanuele Arciuli. Vůbec poprvé se ve spolupráci s orchetrem představí – houslistka Arabella Steinbacher, japonský skladatel a dirigent Joe Hisaishi, který bude dirigovat svoje dílo, sólohobojista berlínské filharmonie Dominik Wollenweber, fagotista Guilhaume Santana nebo Brnu známý jazzový klavírista Brad Mehldau. Kromě koncertní činnosti filharmonie také výrazně posiluje edukační aktivity pro děti, školy, mladé profesionály i dospělé.

V nadcházející sezoně nabídne orchestr více koncertů než doposud. „Na základě ohlasů a reakcí vidíme, že chuť po živé hudbě po více než půlročním půstu výrazně vzrostla. Musím říct, že nejen u našich posluchačů, ale i u hudebníků. Proto jsme připravili více koncertů, a zavedli také novou abonentní řadu komorních večerů,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Do Brna se vrátí hvězdy, které u publika sklidily mimořádný úspěch – například Elisabeth Leonskaja, Martina Janková, Maki Namekawa, Matt Haimovitz, Emanuele Arciuli. Představí se také umělci spolupracující s orchestrem vůbec poprvé: světová houslistka Arabella Steinbacher, hvězdný japonský skladatel a dirigent Joe Hisaishi, který bude dirigovat svoje dílo, sólohobojista berlínské filharmonie Dominik Wollenweber, fagotista Guilhaume Santana nebo jazzová klavírní legenda Brad Mehldau.

Šéfdirigent brněnských filharmoniků Dennis Russell Davies vnímá nadcházející sezonu s větším důrazem na některé její významy. „Věnujeme se dvěma podstatným, či dokonce životně důležitým oblastem zodpovědnosti. Zaprvé zachování a rozšíření naší velké tradice klasické hudby a zadruhé zpřístupnění živých provedení této hudby co možná nejširšímu publiku. Museli jsme zrušit či odložit řadu skvělých projektů a tvrdě jsme pracovali na tom, abychom mohli co nejvíce z nich zodpovědně zachovat v budoucích programech,“ zdůraznil. Posluchači tak díky tomu konečně uslyší například Wagnerům Prsten beze slov spolu s Schubertovou Nedokončenou nebo Páté symfonie Kabeláče a Šostakoviče, či světovou premiéru Michala Nejtka, program se skladbami Respighiho, Rautavaary a Mendelssohna či koncert původně plánovaný k šedesátinám dirigenta Leoše Svárovského (Berlioz, Weber a Roussel).

Jako tradičně je připravena kombinace hudby prověřené staletími i té současné. Orchestr se vrátí například k oslavám beethovenovského výročí, ale formou pocty, tedy uvedení skladatelů Beethovenem inspirovaných: Liszta, Hindemitha, Francka. Z klasických autorů zazní například Schumann, Brahms, Berlioz, Mahler, Mozart, hned na zahájení sezony národní klasika klasik: Smetanova Má vlast. Novější tvorba bude zastoupena například Sumerou, Vasksem, Janem Novákem, Kančelim či Bernsteinem.

„Jako dramaturga mne vždy baví hledat souvislosti nejen v jednotlivých programech, ale napříč celou sezonou – mezi koncerty, cykly i festivaly – či dokonce mezi sezonami. Takto spolu například komunikují dva programy, které nabídnou vždy jeden Brahmsův klavírní koncert v kombinaci s jednou z raných symfonií – Druhou, resp. Čtvrtou – Brahmsova přítele a ideově spřízněného tvůrce Antonína Dvořáka,“ řekl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Podobně se podle něj na sebe odvolávají dva beethovenovské koncerty: „pocta Beethovenovi“ v Janáčkově divadle (díla Franze Liszta a Césara Francka vycházející ze slavného motivického motta Musí to být?, které Beethoven použil ve svém posledním kvartetu, a dále Houslový koncert Paula Hindemitha, skladatele, který vystudoval i hru na housle a absolvoval Beethovenovým koncertem, jehož vliv v Hindemithově skladbě rezonuje) a provedení Houslového koncertu samotného Beethovena v Besedním domě o týden dříve.

Českými premiérami děl Litevce Kutavičiuse, Lotyše Vaskse a Estonce Sumery se filharmonie hlásí k svému tradičnímu uvádění pobaltských autorů. Stejně tak k Janu Novákovi, autorovi úzce spjatému s Brnem, jehož 100. výročí narození vyvrcholí na letošním ročníku Moravského podzimu. „Stálým návštěvníkům našich koncertů jistě neunikne, že pokračujeme také v kontinuálním provozování děl Alfreda Schnittkeho – provedením jeho faustovské kantáty „Seid nüchten und wachet…“ si připomeneme nejen famózní úspěch brněnského provedení v roce 2015, ale i to, že právě v této skladbě se před čtyřmi lety orchestr poznal na Pražském jaru se svým stávajícím šéfdirigentem Daviesem. Stručně shrnuto: zveme nejen na zážitky z jednotlivých koncertů, ale i na dobrodružnou poznávací výpravu s názvem Brněnská filharmonická sezona 2021/22,“ doplnil Mikeš.

Kromě koncertní činnosti filharmonie také výrazně posiluje edukační aktivity pro děti, školy, mladé profesionály i pro dospělé. Prázdninové workshopy doplňují společné akce pro děti a rodiče, programy a koncerty pro školky a školy nebo mistrovské kurzy a také edukace pro dospělé. „Máme za sebou rok, kdy jsme se s dětmi potkávali pětkrát týdně v on-line prostoru, neskutečně se proto těšíme na setkávání živá,“ uvedla lektorka edukačních aktivit Filharmonie Brno Kristýna Drášilová.  

Orchestr má před sebou také zahraniční hostování v prestižních sálech Rakouska a Německa, především ale velké britské turné. „Věříme, že vyjedeme na podzimní turné po Velké Británii, kdy při devíti koncertech v devíti městech představíme díla převážně českých autorů, Janáčka, Dvořáka, Martinů nebo Korngolda,“ uvedl manager orchestru Pavel Šindelář.

Prodej abonentních vstupenek začíná 7. června, fyzicky i online. Místa po neobnovených abonmá se uvolní do prodeje o dva týdny později, tedy 21. června, kdy si posluchači mohou koupit také vstupenky na jednotlivé koncerty a festivaly a oblíbenou Sezonu na míru, při které si sami sestaví abonentku z koncertů, které vyberou.

Arabella Steinbacher/ foto Samy Hart

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Nejčtenější