66. sezona Filharmonie Brno: Přijede Elisabeth Leonskaja, Arabella Steinbacher nebo Brad Mehldau

66. sezona Filharmonie Brno: Přijede Elisabeth Leonskaja, Arabella Steinbacher nebo Brad Mehldau

Filharmonie Brno doufá v lepší zítřky a v rámci své 66. sezony představuje uvedení projektů a koncertů, které se v minulém roce nemohly uskutečnit. Stále měnící se opatření však neovlivnila umělecké a dramaturgické nároky a záměry na novou sezonu, která je mimořádně velkolepá. Do Brna na pozvání filharmoniků opět zavítá Elisabeth Leonskaja, Martina Janková, Maki Namekawa, Matt Haimovitz a Emanuele Arciuli. Vůbec poprvé se ve spolupráci s orchetrem představí – houslistka Arabella Steinbacher, japonský skladatel a dirigent Joe Hisaishi, který bude dirigovat svoje dílo, sólohobojista berlínské filharmonie Dominik Wollenweber, fagotista Guilhaume Santana nebo Brnu známý jazzový klavírista Brad Mehldau. Kromě koncertní činnosti filharmonie také výrazně posiluje edukační aktivity pro děti, školy, mladé profesionály i dospělé.

V nadcházející sezoně nabídne orchestr více koncertů než doposud. „Na základě ohlasů a reakcí vidíme, že chuť po živé hudbě po více než půlročním půstu výrazně vzrostla. Musím říct, že nejen u našich posluchačů, ale i u hudebníků. Proto jsme připravili více koncertů, a zavedli také novou abonentní řadu komorních večerů,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Do Brna se vrátí hvězdy, které u publika sklidily mimořádný úspěch – například Elisabeth Leonskaja, Martina Janková, Maki Namekawa, Matt Haimovitz, Emanuele Arciuli. Představí se také umělci spolupracující s orchestrem vůbec poprvé: světová houslistka Arabella Steinbacher, hvězdný japonský skladatel a dirigent Joe Hisaishi, který bude dirigovat svoje dílo, sólohobojista berlínské filharmonie Dominik Wollenweber, fagotista Guilhaume Santana nebo jazzová klavírní legenda Brad Mehldau.

Šéfdirigent brněnských filharmoniků Dennis Russell Davies vnímá nadcházející sezonu s větším důrazem na některé její významy. „Věnujeme se dvěma podstatným, či dokonce životně důležitým oblastem zodpovědnosti. Zaprvé zachování a rozšíření naší velké tradice klasické hudby a zadruhé zpřístupnění živých provedení této hudby co možná nejširšímu publiku. Museli jsme zrušit či odložit řadu skvělých projektů a tvrdě jsme pracovali na tom, abychom mohli co nejvíce z nich zodpovědně zachovat v budoucích programech,“ zdůraznil. Posluchači tak díky tomu konečně uslyší například Wagnerům Prsten beze slov spolu s Schubertovou Nedokončenou nebo Páté symfonie Kabeláče a Šostakoviče, či světovou premiéru Michala Nejtka, program se skladbami Respighiho, Rautavaary a Mendelssohna či koncert původně plánovaný k šedesátinám dirigenta Leoše Svárovského (Berlioz, Weber a Roussel).

Jako tradičně je připravena kombinace hudby prověřené staletími i té současné. Orchestr se vrátí například k oslavám beethovenovského výročí, ale formou pocty, tedy uvedení skladatelů Beethovenem inspirovaných: Liszta, Hindemitha, Francka. Z klasických autorů zazní například Schumann, Brahms, Berlioz, Mahler, Mozart, hned na zahájení sezony národní klasika klasik: Smetanova Má vlast. Novější tvorba bude zastoupena například Sumerou, Vasksem, Janem Novákem, Kančelim či Bernsteinem.

„Jako dramaturga mne vždy baví hledat souvislosti nejen v jednotlivých programech, ale napříč celou sezonou – mezi koncerty, cykly i festivaly – či dokonce mezi sezonami. Takto spolu například komunikují dva programy, které nabídnou vždy jeden Brahmsův klavírní koncert v kombinaci s jednou z raných symfonií – Druhou, resp. Čtvrtou – Brahmsova přítele a ideově spřízněného tvůrce Antonína Dvořáka,“ řekl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Podobně se podle něj na sebe odvolávají dva beethovenovské koncerty: „pocta Beethovenovi“ v Janáčkově divadle (díla Franze Liszta a Césara Francka vycházející ze slavného motivického motta Musí to být?, které Beethoven použil ve svém posledním kvartetu, a dále Houslový koncert Paula Hindemitha, skladatele, který vystudoval i hru na housle a absolvoval Beethovenovým koncertem, jehož vliv v Hindemithově skladbě rezonuje) a provedení Houslového koncertu samotného Beethovena v Besedním domě o týden dříve.

Českými premiérami děl Litevce Kutavičiuse, Lotyše Vaskse a Estonce Sumery se filharmonie hlásí k svému tradičnímu uvádění pobaltských autorů. Stejně tak k Janu Novákovi, autorovi úzce spjatému s Brnem, jehož 100. výročí narození vyvrcholí na letošním ročníku Moravského podzimu. „Stálým návštěvníkům našich koncertů jistě neunikne, že pokračujeme také v kontinuálním provozování děl Alfreda Schnittkeho – provedením jeho faustovské kantáty „Seid nüchten und wachet…“ si připomeneme nejen famózní úspěch brněnského provedení v roce 2015, ale i to, že právě v této skladbě se před čtyřmi lety orchestr poznal na Pražském jaru se svým stávajícím šéfdirigentem Daviesem. Stručně shrnuto: zveme nejen na zážitky z jednotlivých koncertů, ale i na dobrodružnou poznávací výpravu s názvem Brněnská filharmonická sezona 2021/22,“ doplnil Mikeš.

Kromě koncertní činnosti filharmonie také výrazně posiluje edukační aktivity pro děti, školy, mladé profesionály i pro dospělé. Prázdninové workshopy doplňují společné akce pro děti a rodiče, programy a koncerty pro školky a školy nebo mistrovské kurzy a také edukace pro dospělé. „Máme za sebou rok, kdy jsme se s dětmi potkávali pětkrát týdně v on-line prostoru, neskutečně se proto těšíme na setkávání živá,“ uvedla lektorka edukačních aktivit Filharmonie Brno Kristýna Drášilová.  

Orchestr má před sebou také zahraniční hostování v prestižních sálech Rakouska a Německa, především ale velké britské turné. „Věříme, že vyjedeme na podzimní turné po Velké Británii, kdy při devíti koncertech v devíti městech představíme díla převážně českých autorů, Janáčka, Dvořáka, Martinů nebo Korngolda,“ uvedl manager orchestru Pavel Šindelář.

Prodej abonentních vstupenek začíná 7. června, fyzicky i online. Místa po neobnovených abonmá se uvolní do prodeje o dva týdny později, tedy 21. června, kdy si posluchači mohou koupit také vstupenky na jednotlivé koncerty a festivaly a oblíbenou Sezonu na míru, při které si sami sestaví abonentku z koncertů, které vyberou.

Arabella Steinbacher/ foto Samy Hart

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Poslední letošní orchestrální koncert Ensemblu Opera Diversa, uvedený pod názvem Double Concerto, kladl důraz na speciální vztah mezi tímto souborem a slovenským, v Brně působícím houslistou Milanem Paľou (*1982). Toto propojení bylo na úterním koncertu v Domě umění zdůrazněno nejen v obvyklé rovině interpretační, ale Paľa se tentokrát publiku představil v trojroli houslisty, violisty a skladatele. Orchestr pod vedením Mariána Lejavy, který se souborem navázal spolupráci po roční odmlce, provedl světovou premiéru Paľova koncertu pro housle a smyčce Ossth (2019).  více

Poslední operní premiérou Národního divadla Brno uvedenou v tomto roce se stal titul Hurvínek prodává nevěstu, který vznikl v koprodukci s Divadlem Spejbla a Hurvínka. Premiéra pokračuje v tematickém zaměření spojeném s rokem české hudby a odehrála se 24. listopadu ve velkém sále divadla Reduta.  více

Čtvrtečním koncertem s titulem Bruckneriana odstartovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese abonentní řadu Filharmonie v divadle I. Orchestr provedl skladby Antona Brucknera a Stanisława Skrowaczewského, polsko-amerického dirigenta a skladatele, který se Brucknerovu dílu celoživotně věnoval. Před publikum nastoupili hráči s karmínovými šerpami s nápisem Hraju forte!, čímž se připojili k iniciativě Nenechme kulturu utichnout, která upozorňuje na podfinancování kultury a staví se proti vládnímu plánu investovat v příštím roce do kultury pouhých 0,64 % státního rozpočtu a vzdaluje se tak čím dál více svému slibu vydávat alespoň jedno procento.  více

Nejnovější produkcí Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stala Korunovace Poppey italského skladatele přelomu renesance a baroka Claudia Monteverdiho a libretisty Giovanniho Francesca Busenella. Tato Monteverdiho poslední opera měla premiéru v roce 1643 při benátském karnevalu a je jednou z prvních oper, které námět čerpaly z reálných historických událostí. V Divadle na Orlí mělo nové nastudování, v režii Vladimíra Johna, který poněkud upravil obsazení a několik rolí sloučil, premiéry 18. a 19. listopadu 2023. V hlavních rolích během první reprízy 21. listopadu vystoupili Jana Tajovská Krajčovičová (Agripina), Zuzana Jeřábková (Nerone), Zuzana Badárová (Poppea), Anna Zedníčková (Ottavia), Laura Uhorskaiová (Ottone), Václav Jeřábek (Seneca), Michael Robotka (Arnalta), Pavel Valenta (Lucano, Nutrice, 1. voják, 1. Senekův žák), Vladislav Agamuradov (Liberto, Console, 2. voják, 2. Senekův žák), Denis Zjatik (Mercurio, Littore, Tribuno, 3. Senekův žák), Nela Drozdová (Fortuna, Valleto), Veronika Zaplatilová (Virtu, Drusilla) a Petra Burgetová (Amore, Damigella).  více

Britská skupina The Beatles je širokou veřejností i mnohými hudebními kritiky považována za jednu z nejúspěšnějších, nejvlivnějších a nejpokrokovějších kapel všech dob. Zájem o jejich hudbu neochabuje ani po více než půl století od rozpadu legendy a vydání posledního alba Let It Be v roce 1970. Což mj. potvrzuje výběr písní na novém albu kytaristy, pedagoga a publicisty Milana Bátora, který na svoje nově vzniklé LP I Beatles nahrál osmnáct písní této čtyřky v úpravě pro sólovou kytaru z pera italského kytaristy a skladatele Maria Gangiho. Brněnský křest alba proběhl v pondělí 20. 11. ve vile Löw-Beer, tedy týden po křtu ostravském.  více

Nejčtenější