Aktuálně: Dnes začíná mezinárodní festival Concentus Moraviae

Aktuálně: Dnes začíná mezinárodní festival Concentus Moraviae

Mezinárodní hudební festival 19 měst Concentus Moraviae 2017 nese téma  „La Voce“. Festival je tedy věnován tématu lidského hlasu a zpěvu ve všech podobách od chorálu, přes lidovou hudbu minulosti až po barokní operu nebo jazz. Lidskému hlasu zasvětil své dílo také Claudio Monteverdi, jehož 450. výročí narození si letos připomíná celý svět. Právě jemu festival věnuje mimořádnou pozornost. Dramaturgem letošního ročníku je Václav Luks, zakladatel barokního orchestru Collegium 1704 a vokálního ansámblu Collegium Vocale 1704. V rámci dnešního zahajovacího koncertu vystoupí Cantar Lontano a a rezidenční umělec festivalu Marco Mencoboni.

V 19 městech jižní Moravy, Vysočiny a Dolního Rakouska proběhne mezi 3. a 29. červnem 2017 třicet tři koncertů, na kterých vystoupí více než stovka vokalistů. Rezidenčním umělcem festivalu a hudebním vyslancem Monteverdiho vlasti na Moravě bude italský cembalista, varhaník, muzikolog, dirigent a nadšený propagátor hudby 17. století Marco Mencoboni. Umělecký vedoucí souboru Cantar Lontano s ním předvede historickou duchovní tvorbu a také Officum Divinum, projekt navazující na legendární nahrávku Jana Garbarka a dnes již neexistujícího sboru Hilliard Ensemble.

Na festivalu vystouí také řada tuzemských umělců a orchestrů. Vedle Collegia Mariana s Buchtami a loutkami také Cappella Mariana, Czech Ensemble Baroque, zpěvačka a hráčka na románskou harfu Hana Blažíková, Horňácká muzika Petra Mičky s kvartetem Jiřího Pospíchala předvedou, jak se vzájemně prolíná a kontrastuje autentická interpretace horňáckých lidových písní a Janáčkovy úpravy písní z podhůří Bílých Karpat v aranžmá pro smyčcové kvarteto. Na festivalu, věnovaném lidskému hlasu nemůže chybět Schola gregoriana Pragensis s Davidem Ebenem či Musica Florea Marka Štryncla nebo sbor Kantiléna. Závěrečný koncert pak bude patřit opět Claudiu Monteverdimu: Hold mu vzdá dramaturg festivalu Václav Luks, tentokrát za dirigentským pultem svých souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704. Přednesou vrcholné dílo Selva Morale et Spirituale, monumentální bilanční opus, prezentující to nejlepší z Monteverdiho umění a předjímající cesty budoucího vývoje evropské hudby.

Na 11 koncertů bude z Brna vypravena hromadná doprava. Festival začíná dnes, tedy 3. června v Porta Coeli v Tišnově. Vystoupí Cantar Lontano a Marco Mencoboni.

Více informací a vstupenky najdete zde.

Cantar Lontano a Marco Mencoboni/ foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V brněnském Blahoslavově domě se  uskutečnil koncert čerpající z odkazu Jana Garbarka a The Hilliard Ensemble. Spíše než o kopírování projektu z devadesátých let předvedl soubor Cantar Lontano a Gavino Murgia autentickou interpretaci a vesměs velmi zdařilou.  více

Concentus Moraviae: Cantar Lontano

3.6.2017, 19:00 / Porta Coelli, Předklášteří u Tišnova

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější