Aktuálně: Premiéra opery Káťa Kabanová dnes zahájí festival Janáček Brno 2016

Aktuálně: Premiéra opery Káťa Kabanová dnes zahájí festival Janáček Brno 2016

5. ročník mezinárodního divadelního a hudebního festivalu Janáček Brno 2016 dnes odstartuje operní inscenace v režii Roberta Carsena - Janáčkova Káťa Kabanová. Festival také čeká změna v obsazení inscenace Zápisník zmizelého. Místo dříve ohlášeného Ian Bostridge, který onemocněl, vystoupí uznávaný britský tenorista Toby Spence. Festivalový program zahrnuje dvacet sedm hudebních i divadelních produkcí ve dvanácti dnech a dvanácti brněnských sálech. Hostí umělce jako je Robert Carsen, Calixto Bieito, David Radok, Julius Drake, Katarina Karnéus, Martina Janková, Ivo Kahánek, Iva Bittová a další.

Dramaturgie letošního ročníku tvoří průřez Janáčkovou tvorbou a nezapomíná ani na jeho následovníky. Dnešní večer bude představena opera Káťa Kabanová v režii Roberta Carsena. Tato operní inscenace v obsazení umělců Národního divadla Brno se po festivalu stane součástí repertoáru Janáčkovy opery. Dalším významným operním kusem bude uvedení Modrovousova hradu od B. Bartóka a Očekávání od A. Schönberga v režii Davida Radoka a ve spolupráci s Operou Göteborg. Nebo hostující Státní divadlo Norimberk s operní inscenací Z mrtvého domu v režii Calixta Bieita. Festival Janáček Brno 2016 bude probíhat od 7. do 18. října v Brně.

Káťa Kabanová (premiéra v dnešním Mahenově divadle 23. listopadu 1921) patří mezi Janáčkova nejlepší operní díla. V nové produkci brněnské opery, která zahájí festival Janáček Brno 2016, se s Janáčkovým skladatelským mistrovstvím setká režijní umění Roberta Carsena, jednoho z nejžádanějších a nejrespektovanějších operních režisérů současnosti. Inscenace je založena na symbolice vody, která pokrývá celé jeviště. Úchvatná scéna evokuje hladinu řeky Volhy a zároveň zrcadlí Kátiny emoce. Inscenace je spojením Carsenovy osobité režijní poetiky a mimořádného pěveckého obsazení – Pavla Vykopalová (Káťa), dánský tenorista Magnus Vigilius (Boris), Eva Urbanová (Kabanicha).

Robert Carsen dnes patří ve světě opery k režisérské elitě. Jeho produkce jsou již řadu let na repertoáru nejvýznamnějších operních domů, ať se jedná o milánskou La Scalu, Metropolitní operu v New Yorku, festival v anglickém Glyndebourne nebo Royal Opera House Covent Garden. Káťa Kabanová vznikla v roce 2004 původně pro Vlámskou operu, ale rychle si našla cestu i na další evropská jeviště, např. Teatro Real v Madridu, Teatro alla Scala v Miláně a Opera National du Rhin ve Štrasburku. Janáčkova opera NdB bude prvním operním souborem v ČR, který zařadí na repertoár inscenaci Roberta Carsena.

Káťa Kabanová/ Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Leoš Janáček – Káťa Kabanová (Janáček Brno 2016)

7.10.2016, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Švédská mezzosopranistka Katarina Karnéus hostuje v Radokově operní inscenaci Modrovousův hrad/ Očekávání, kde ztvárňuje postavu Ženy. Katarina Karnéus je vítězkou BBC Cardiff Singer of the World Competition a má za sebou debut v Metropolitní opeře New York coby Varvara v Janáčkově Kátě Kabanové. V letošní sezoně působí v Staatstheatre Stuttgart, Theater Basel nebo festspielhaus Baden-Baden. Premiéra Modrovousův hrad/ Očekávání je součástí programu festivalu Janáček Brno 2016.  více

Blíží se 5. ročník mezinárodního divadelního a hudebního festivalu Janáček Brno. Jeho letošním tématem je Očekávání. Režisér David Radok představuje chystanou premiéru operní inscenace Modrovousův hrad/ Očekávání autorů Bély Bartóka a Arnolda Schönberga. Program festivalu nabídne celkem dvacet čtyři produkcí v podobě operních inscenací, sborových koncertů, recitálů i jazzových večerů. Modrovousův hrad/ Očekávání má v Brně pouze čtyři uvedení a to během měsíce října.  více

Kanadský režisér Robert Carsen dnes patří k režisérské elitě ve světě opery. Jeho produkce jsou již řadu let na repertoáru nejvýznamnějších operních domů, ať se jedná o milánskou La Scalu, Metropolitní operu v New Yorku, festival v anglickém Glyndebourne nebo Royal Opera House Covent Garden. Jeho práce je často označována jako tzv. regietheater, protože obvykle inscenuje opery v době a místech odlišných od původní partitury. Přesto jeho inscenace vynikají osobitou poetikou, dramaturgickou sevřeností a především jsou emotivním, živým a nesmírně působivým divadlem. Festival Janáček Brno 2016 zahájí jedna z nejslavnějších Carsenových inscenací, Janáčkova Káťa Kabanová. Nastuduje ji soubor Janáčkovy opery NdB, brněnské divadlo tak bude prvním souborem v ČR, které má inscenaci Roberta Carsena na stálém repertoáru.  více

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější