Aktuálně: Premiéra opery Káťa Kabanová dnes zahájí festival Janáček Brno 2016

Aktuálně: Premiéra opery Káťa Kabanová dnes zahájí festival Janáček Brno 2016

5. ročník mezinárodního divadelního a hudebního festivalu Janáček Brno 2016 dnes odstartuje operní inscenace v režii Roberta Carsena - Janáčkova Káťa Kabanová. Festival také čeká změna v obsazení inscenace Zápisník zmizelého. Místo dříve ohlášeného Ian Bostridge, který onemocněl, vystoupí uznávaný britský tenorista Toby Spence. Festivalový program zahrnuje dvacet sedm hudebních i divadelních produkcí ve dvanácti dnech a dvanácti brněnských sálech. Hostí umělce jako je Robert Carsen, Calixto Bieito, David Radok, Julius Drake, Katarina Karnéus, Martina Janková, Ivo Kahánek, Iva Bittová a další.

Dramaturgie letošního ročníku tvoří průřez Janáčkovou tvorbou a nezapomíná ani na jeho následovníky. Dnešní večer bude představena opera Káťa Kabanová v režii Roberta Carsena. Tato operní inscenace v obsazení umělců Národního divadla Brno se po festivalu stane součástí repertoáru Janáčkovy opery. Dalším významným operním kusem bude uvedení Modrovousova hradu od B. Bartóka a Očekávání od A. Schönberga v režii Davida Radoka a ve spolupráci s Operou Göteborg. Nebo hostující Státní divadlo Norimberk s operní inscenací Z mrtvého domu v režii Calixta Bieita. Festival Janáček Brno 2016 bude probíhat od 7. do 18. října v Brně.

Káťa Kabanová (premiéra v dnešním Mahenově divadle 23. listopadu 1921) patří mezi Janáčkova nejlepší operní díla. V nové produkci brněnské opery, která zahájí festival Janáček Brno 2016, se s Janáčkovým skladatelským mistrovstvím setká režijní umění Roberta Carsena, jednoho z nejžádanějších a nejrespektovanějších operních režisérů současnosti. Inscenace je založena na symbolice vody, která pokrývá celé jeviště. Úchvatná scéna evokuje hladinu řeky Volhy a zároveň zrcadlí Kátiny emoce. Inscenace je spojením Carsenovy osobité režijní poetiky a mimořádného pěveckého obsazení – Pavla Vykopalová (Káťa), dánský tenorista Magnus Vigilius (Boris), Eva Urbanová (Kabanicha).

Robert Carsen dnes patří ve světě opery k režisérské elitě. Jeho produkce jsou již řadu let na repertoáru nejvýznamnějších operních domů, ať se jedná o milánskou La Scalu, Metropolitní operu v New Yorku, festival v anglickém Glyndebourne nebo Royal Opera House Covent Garden. Káťa Kabanová vznikla v roce 2004 původně pro Vlámskou operu, ale rychle si našla cestu i na další evropská jeviště, např. Teatro Real v Madridu, Teatro alla Scala v Miláně a Opera National du Rhin ve Štrasburku. Janáčkova opera NdB bude prvním operním souborem v ČR, který zařadí na repertoár inscenaci Roberta Carsena.

Káťa Kabanová/ Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Leoš Janáček – Káťa Kabanová (Janáček Brno 2016)

7.10.2016, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Švédská mezzosopranistka Katarina Karnéus hostuje v Radokově operní inscenaci Modrovousův hrad/ Očekávání, kde ztvárňuje postavu Ženy. Katarina Karnéus je vítězkou BBC Cardiff Singer of the World Competition a má za sebou debut v Metropolitní opeře New York coby Varvara v Janáčkově Kátě Kabanové. V letošní sezoně působí v Staatstheatre Stuttgart, Theater Basel nebo festspielhaus Baden-Baden. Premiéra Modrovousův hrad/ Očekávání je součástí programu festivalu Janáček Brno 2016.  více

Blíží se 5. ročník mezinárodního divadelního a hudebního festivalu Janáček Brno. Jeho letošním tématem je Očekávání. Režisér David Radok představuje chystanou premiéru operní inscenace Modrovousův hrad/ Očekávání autorů Bély Bartóka a Arnolda Schönberga. Program festivalu nabídne celkem dvacet čtyři produkcí v podobě operních inscenací, sborových koncertů, recitálů i jazzových večerů. Modrovousův hrad/ Očekávání má v Brně pouze čtyři uvedení a to během měsíce října.  více

Kanadský režisér Robert Carsen dnes patří k režisérské elitě ve světě opery. Jeho produkce jsou již řadu let na repertoáru nejvýznamnějších operních domů, ať se jedná o milánskou La Scalu, Metropolitní operu v New Yorku, festival v anglickém Glyndebourne nebo Royal Opera House Covent Garden. Jeho práce je často označována jako tzv. regietheater, protože obvykle inscenuje opery v době a místech odlišných od původní partitury. Přesto jeho inscenace vynikají osobitou poetikou, dramaturgickou sevřeností a především jsou emotivním, živým a nesmírně působivým divadlem. Festival Janáček Brno 2016 zahájí jedna z nejslavnějších Carsenových inscenací, Janáčkova Káťa Kabanová. Nastuduje ji soubor Janáčkovy opery NdB, brněnské divadlo tak bude prvním souborem v ČR, které má inscenaci Roberta Carsena na stálém repertoáru.  více

V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více

Těsně před vypuknutím koronavirové krize vydala brněnská skupina Plum Dumplings nové album. Na rozdíl od oficiálního debutu L’épitaphe des papillons (2014), nazpívaného francouzsky, skupina tentokrát vsadila na české texty. Hovoříme se zpěvačkou, která si říká Adéla Polka.  více

Brněnský zpěvák, skladatel a klávesista Oldřich Veselý zemřel v lednu 2018. V únoru 2019 se v sále Semilasso konal 10. Brněnský Beatfest, věnovaný jeho památce. A o rok později vyšel na CD pod názvem Malý princ záznam z tohoto koncertu, doplněný několika bonusy.  více

Dvacátého čtvrtého května letošního roku, pět dní před dvaadevadesátými narozeninami, odešla na věčnost paní Anna Kománková – a s ní rovněž velice rozsáhlý zpěvník (nejen) javornických a horňáckých balad, který nosila v hlavě. Kteroukoliv píseň uchovanou v paměti dokázala osobitým, nenapodobitelným způsobem interpretovat. Celý život pečovala o vzácný odkaz, tedy dědictví po předcích – o to zajímavěji, že stovky mnohdy komplikovaných nápěvů a mnoho desítek slok a variant balad si nezapisovala, ale všechny znala zpaměti. I po devadesátce, kdy už jí nesloužilo zdraví a veřejně nevystupovala, zůstávala v kontaktu s Javornickým ženským sborem, který oživila a dlouhá léta vedla. Nikdy se nikam nevnucovala, a přitom z dovedností svých předků hodně uměla: kromě zpěvu (desítek nápěvů z kancionálu a stovek lidových písní) byla výbornou vyšívačkou: Každou součástku kroje, který nosila, si ušila a vyšila vlastnoručně.  více

V sále Konventu Milosrdných bratří uzavřel soubor Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra svoji devátou sezonu koncertem nazvaným Con certo: s jistotou nebo s čertem?. Program uvedl díla ve světě současné klasické hudby již zavedených autorů Alexeje Frieda, Olgy Neuwirth a György Ligetiho, jehož koncert pro housle provedl s orchestrem houslový virtuóz Milan Paľa.  více