Aleksandar Marković. Z Brna do anglického Leedsu

Aleksandar Marković. Z Brna do anglického Leedsu

Bývalý šéfdirigent Filharmonie Brno Aleksandar Marković nastoupí na post hudebního ředitele Opery North. S tamějším orchestrem již nastudoval Janáčkovu operu Její pastorkyňa.

Aleksandar Marković nastoupí do čela Opery North v září tohoto roku. Ve funkci vystřídá Richarda Farnese, který jako hudební ředitel v Leedsu působil dvanáct let. Marković se jako hudební ředitel uvede nastudováním opery Růžový kavalír od Richarda Strausse. Kariéra čtyřicetiletého dirigenta se v posledních šesti letech úzce pojila s Brnem, kde působil od roku 2009 až do loňské sezóny jako šéfdirigent a umělecký šéf Filharmonie Brno, se kterou vystoupí 14. a 15. dubna v Janáčkově divadle.

Aleksandar Marković se narodil roku 1975 v srbském Bělehradu v rodině hudebníků. Dirigování studoval ve Vídni na Universität für Musik und darstellende Kunst u Leopolda Hagera. Získal stipendium Nadace Herberta von Karajana v Berlíně a zvítězil v Mezinárodní dirigentské soutěži v polských Katovicích. V letech 2005-2008 zastával funkci šéfdirigenta v Tyrolském zemském divadle. Dále spolupracoval se Stuttgartskou nebo Norimberskou filharmonií, Chorvatským rozhlasovým orchestrem Záhřeb, Skotským komorním orchestrem, Německým symfonickým orchestrem Berlín, Vídeňským symfonickým orchestrem, Bělehradským rozhlasovým orchestrem nebo Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK a mnoha dalšími. 

Aleksandar Marković/ Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Filharmonie Brno vstoupí po prázdninách do své jubilejní šedesáté sezóny, podle vlastních slov tak učiní s pěti šéfdirigenty. Za tímto slovním tajtrlíkováním na efekt se v pozadí skrývá skutečnost, že nebude mít žádného. Aleksandar Marković po šesti letech odchází, protože mu končí smlouva, a nový šéfdirigent není na obzoru.  více


Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více