Concentus Moraviae slaví 25 let s Collegiem 1704, Magdalenou Koženou a dalšími

Concentus Moraviae slaví 25 let s Collegiem 1704, Magdalenou Koženou a dalšími

Festival Concentus Moraviae letos slaví 25. narozeniny. V rámci programu, který se v tomto roce uskuteční až během podzimu, proběhne pětadvacet koncertů v podání české interpretační špičky. Hrát se bude v zámeckých sálech, bazilikách, kostelích i moderních sálech. Dramaturgyní letošního ročníku je Barbara Maria Willi, nazvala jej Domov můj.

Všechno zlé je pro něco dobré – tak by se dal popsat důsledek bezpečnostních opatření, kvůli kterým mnoho českých umělců nemůže vycestovat do zahraničí. Během festivalu tak mohou vystoupit přední tuzemské komorní ansámbly, orchestry a sólisté, kteří by jinak vystupovali na světových scénách. Jubilující Concentus Moraviae je svým posluchačům nabídne v jednom festivalovém ročníku. Barbara Maria Willi – cembalistka, varhanice, pedagožka a zároveň neúnavná hybatelka nejen brněnského hudebního dění je dramaturgyní aktuálního ročníku. S festivalem spolupracuje pravidelně a svou letošní dramaturgii nazvala symbolicky Domov můj. Barbara Maria Willi komentuje spolupráci s festivalem slovy: „K mému rozhodnému ano přispěly tři aspekty: je co slavit – máme opravdu bohatou scénu staré hudby a rozsáhlý výzkum českého repertoáru; za druhé je s kým slavit, protože disponujeme neobyčejně hustou strukturou mimořádně kvalitních specialistů a profesionálních orchestrů hrajících na historické nástroje, máme excelentní sólisty i komorní soubory; za třetí pak nastal jeden výjimečný hudební moment, který mne přivedl k názvu letošní dramaturgie: byla jím nejstarší nahrávka české hymny z roku 1901. Stala se mi tím, co Francouzi nazývají coup de cœur – osudovou láskou. A název festivalu Domov můj byl na světě!“ Festival Concentus Moraviae bude probíhat od 11. září do 29. října 2020. 

Na otázku Kde domov můj? budou tedy svými koncerty odpovídat čeští umělci, kteří si vydobyli zvučné mezinárodní renomé. Velmi atraktivní je letos především zastoupení výtečných pěvkyň: mezzosopranistka Magdalena Kožená, patronka festivalu, ozdobí slavnostní závěrečný koncert. Hana Blažíková, celosvětově uznávaná ikona historického zpěvu, přijala nabídku stát se rezidenční umělkyní festivalu a podílí se hned na pětici koncertech pronikajících do rozmanitých vrstev naší hudební kultury. V zahraničí etablovaná sopranistka Martina Janková připravila program s barokním orchestrem Musica Florea Marka Štryncla. Markéta Cukrová vnese čistotu hlasu do několika seskupení a uvolní nám napjaté nervy ukolébavkami ve velice luxusním doprovodu. Kateřina Kněžíková nechá znít svůj Zlatý hlas v programu s Barbarou M. Willi, Irena Troupová posluchače zve na hudební romantický salon, průnikový bude autorský večer čerstvé držitelky ocenění Anděl Beaty Hlavenkové. Řada vynikajících hlasů zazní také v orchestrálních programech a koncertech větších ansámblů, které se u publika těší mimořádné oblibě. Festival zahájí Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 Václava Lukse provedením Händelova velkolepého oratoria Mesiáš. Následovat budou koncerty souborů Musica Florea, Ensemble Inégal, Collegium Marianum, Cappella Mariana, Tiburtina Ensemble, Czech Ensemble Baroque & Choir, Schola Gregoriana Pragensis ad. Vítaným osvěžením je žesťový soubor Moravia Brass Band, který nabízí velmi originální moderní pojetí historické česko-moravské hudby. Národní tóny v moderním smyslu slova najdeme u Českého filharmonického sboru Brno pod taktovkou Petra Fialy, který se představí nejen jako dirigent, ale také jako skladatel, což je ve staré hudbě velmi typickým jevem. Festival přivítá virtuózní sólisty (flétnisté Michaela Ambrosi a Jan Ostrý, harfenistka Kateřina Ghannudi, cembalistka Monika Knoblochová, cellista Libor Mašek, loutnista Jan Krejča ad.), a v neposlední řadě mladou krev, nastupující generaci vynikajících umělců, kteří přinášejí nejen ceny z mezinárodních soutěží (Jiří Havrlant z Rumunska, Michaela Koudelková z Izraele), ale především do hudby vnášejí svěží a energický náboj. Všichni pozvaní umělci obdrželi výzvu, aby se zamysleli nad tím, co pro ně sousloví Domov můj hudebně představuje. U kreativních souborů se tak můžeme těšit na originální pojetí české hymny.

Aktuální krize prokázala, jak zranitelná je sféra nejen klasické hudby. Proto vznikla na jaře společná iniciativa tří festivalů s názvem Spojeni hudbou, jejímž cílem je podpořit českou kulturu a tuzemské umělce. MHF Lípa Musica, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae vytvořili společnou koncertní řadu, která se prolne všemi festivaly, nabídne českým umělcům možnost uskutečnit na podzim letošního roku malé české festivalové turné a publiku jednotlivých akcí setkat se s předními českými interprety a dramaturgicky výjimečnými projekty v několika regionech ČR.

Na všech koncertech budou zachovávána předepsaná hygienická opatření. Ačkoli některé z koncertů mají charakter exkluzivních domácích koncertů a počet posluchačů nepřesáhne 100 osob, ani na tyto večery si nezapomeňte vzít roušky.

Foto CM

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Navzdory nepředvídatelnosti koronavirové situace byl v Janáčkově divadle v Brně včera zahájen festival Janáček Brno 2020. Slavnostní zahájení přehlídky obstarala premiéra opery Osud Leoše Janáčka v režii Roberta Carsena, jednoho z oceňovaných operních režisérů současnosti. Ostatně brněnské publikum mělo možnost se s jeho režijními vizemi Janáčkových oper seznámit již v minulosti; Carsenovo uchopení Věci Makropulos či Káti Kabanové patří k tomu nejlepšímu, co se na prknech Národního divadla v Brně za poslední léta objevilo. Inscenace Osudu na letošním ročníku Janáčkovského festivalu je nicméně ještě o něco výjimečnější neboť ji režisér vytvořil tentokrát přímo pro brněnskou operu. Kostýmy navrhla Annemarie Woods, scénu vytvořil Radu Boruzescu. V roli skladatele Živného se představili Philip Sheffield (starý Živný) a Enrico Casari (mladý Živný), jeho osudovou lásku Mílu Válkovou ztvárnila Alžběta Poláčková a její matku Natascha Petrinsky. Jako dr. Suda vystoupil Peter Račko, jako malíř Lhotský Jan Šťáva a Lukáš Bařák propůjčil svůj hlas postavě Konečného. Hudebního nastudování je dílem Marko Ivanoviće, který včerejší premiéru také řídil.  více

Doufejme, že nedělní koncert k patnáctiletému výročí velké muziky brněnského Dětského národopisného souboru Valášek, nebude poslední akcí, kterou měnící se vládní nařízení povolí. Pokud by tomu tak nedejbože bylo, jednalo by se o rozloučení důstojné.  více

Nově postavený kostel na brněnském sídlišti Lesná inspiroval flétnistku Martinu Komínkovou k vytvoření alba Resonance. Obal CD zdobí fotografie stropu chrámu, který hraje všemi barvami duhy. Podobně barevné je i samotné album, na kterém hudebnice používá několik různých typů fléten.  více

Do luxusního berlínského hotelu roku 1929 zavede diváky nový muzikálový titul Městského divadla Brno. Na zdejší Hudební scéně se včera odehrála česká premiéra už zjara připravovaného titulu Grand Hotel. Čeká vás pulsující příjemná retro podívaná, v níž se nešetří chytlavými swingujícími melodiemi ani emocemi všeho druhu.  více

Na svém prvním albu L’épitaphe des papillons spojila brněnská skupina Plum Dumplings energický rock s francouzskými texty. Byl to koncept originální a nosný: na kontrastu mezi křehkou francouzštinou a zkreslenými kytarami se dalo stavět. Přesto se kapela na letos vydané desce Jiný místo rozhodla pro změnu. „Už nějakou dobu jsem měla potřebu, aby mi lidi rozuměli,“ vysvětluje zpěvačka Adéla Polka, proč se rozhodla zpívat ve svém rodném jazyce. Album Jiný místo s českými texty rozhodně není krokem někam zpět. Plum Dumplings se povedlo natočit energií nabité album plné poezie. A to bez jakýchkoli kompromisů.  více