Concentus Moraviae slaví 25 let s Collegiem 1704, Magdalenou Koženou a dalšími

Concentus Moraviae slaví 25 let s Collegiem 1704, Magdalenou Koženou a dalšími

Festival Concentus Moraviae letos slaví 25. narozeniny. V rámci programu, který se v tomto roce uskuteční až během podzimu, proběhne pětadvacet koncertů v podání české interpretační špičky. Hrát se bude v zámeckých sálech, bazilikách, kostelích i moderních sálech. Dramaturgyní letošního ročníku je Barbara Maria Willi, nazvala jej Domov můj.

Všechno zlé je pro něco dobré – tak by se dal popsat důsledek bezpečnostních opatření, kvůli kterým mnoho českých umělců nemůže vycestovat do zahraničí. Během festivalu tak mohou vystoupit přední tuzemské komorní ansámbly, orchestry a sólisté, kteří by jinak vystupovali na světových scénách. Jubilující Concentus Moraviae je svým posluchačům nabídne v jednom festivalovém ročníku. Barbara Maria Willi – cembalistka, varhanice, pedagožka a zároveň neúnavná hybatelka nejen brněnského hudebního dění je dramaturgyní aktuálního ročníku. S festivalem spolupracuje pravidelně a svou letošní dramaturgii nazvala symbolicky Domov můj. Barbara Maria Willi komentuje spolupráci s festivalem slovy: „K mému rozhodnému ano přispěly tři aspekty: je co slavit – máme opravdu bohatou scénu staré hudby a rozsáhlý výzkum českého repertoáru; za druhé je s kým slavit, protože disponujeme neobyčejně hustou strukturou mimořádně kvalitních specialistů a profesionálních orchestrů hrajících na historické nástroje, máme excelentní sólisty i komorní soubory; za třetí pak nastal jeden výjimečný hudební moment, který mne přivedl k názvu letošní dramaturgie: byla jím nejstarší nahrávka české hymny z roku 1901. Stala se mi tím, co Francouzi nazývají coup de cœur – osudovou láskou. A název festivalu Domov můj byl na světě!“ Festival Concentus Moraviae bude probíhat od 11. září do 29. října 2020. 

Na otázku Kde domov můj? budou tedy svými koncerty odpovídat čeští umělci, kteří si vydobyli zvučné mezinárodní renomé. Velmi atraktivní je letos především zastoupení výtečných pěvkyň: mezzosopranistka Magdalena Kožená, patronka festivalu, ozdobí slavnostní závěrečný koncert. Hana Blažíková, celosvětově uznávaná ikona historického zpěvu, přijala nabídku stát se rezidenční umělkyní festivalu a podílí se hned na pětici koncertech pronikajících do rozmanitých vrstev naší hudební kultury. V zahraničí etablovaná sopranistka Martina Janková připravila program s barokním orchestrem Musica Florea Marka Štryncla. Markéta Cukrová vnese čistotu hlasu do několika seskupení a uvolní nám napjaté nervy ukolébavkami ve velice luxusním doprovodu. Kateřina Kněžíková nechá znít svůj Zlatý hlas v programu s Barbarou M. Willi, Irena Troupová posluchače zve na hudební romantický salon, průnikový bude autorský večer čerstvé držitelky ocenění Anděl Beaty Hlavenkové. Řada vynikajících hlasů zazní také v orchestrálních programech a koncertech větších ansámblů, které se u publika těší mimořádné oblibě. Festival zahájí Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 Václava Lukse provedením Händelova velkolepého oratoria Mesiáš. Následovat budou koncerty souborů Musica Florea, Ensemble Inégal, Collegium Marianum, Cappella Mariana, Tiburtina Ensemble, Czech Ensemble Baroque & Choir, Schola Gregoriana Pragensis ad. Vítaným osvěžením je žesťový soubor Moravia Brass Band, který nabízí velmi originální moderní pojetí historické česko-moravské hudby. Národní tóny v moderním smyslu slova najdeme u Českého filharmonického sboru Brno pod taktovkou Petra Fialy, který se představí nejen jako dirigent, ale také jako skladatel, což je ve staré hudbě velmi typickým jevem. Festival přivítá virtuózní sólisty (flétnisté Michaela Ambrosi a Jan Ostrý, harfenistka Kateřina Ghannudi, cembalistka Monika Knoblochová, cellista Libor Mašek, loutnista Jan Krejča ad.), a v neposlední řadě mladou krev, nastupující generaci vynikajících umělců, kteří přinášejí nejen ceny z mezinárodních soutěží (Jiří Havrlant z Rumunska, Michaela Koudelková z Izraele), ale především do hudby vnášejí svěží a energický náboj. Všichni pozvaní umělci obdrželi výzvu, aby se zamysleli nad tím, co pro ně sousloví Domov můj hudebně představuje. U kreativních souborů se tak můžeme těšit na originální pojetí české hymny.

Aktuální krize prokázala, jak zranitelná je sféra nejen klasické hudby. Proto vznikla na jaře společná iniciativa tří festivalů s názvem Spojeni hudbou, jejímž cílem je podpořit českou kulturu a tuzemské umělce. MHF Lípa Musica, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae vytvořili společnou koncertní řadu, která se prolne všemi festivaly, nabídne českým umělcům možnost uskutečnit na podzim letošního roku malé české festivalové turné a publiku jednotlivých akcí setkat se s předními českými interprety a dramaturgicky výjimečnými projekty v několika regionech ČR.

Na všech koncertech budou zachovávána předepsaná hygienická opatření. Ačkoli některé z koncertů mají charakter exkluzivních domácích koncertů a počet posluchačů nepřesáhne 100 osob, ani na tyto večery si nezapomeňte vzít roušky.

Foto CM

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější