Czech Ensemble Baroque zve na stream koncertu z Besedního domu. Zazní Händelovo oratorium

Czech Ensemble Baroque zve na stream koncertu z Besedního domu. Zazní Händelovo oratorium

Czech Ensemble Baroque připravuje další přímý přenos koncertu. Tentokrát bude možné z pohodlí domova sledovat Händelovo oratorium The Power of Music v angličtině s českými titulky, do kterého autor přidal veškerou svou zkušenost z divadla. Sólisté večera jsou Markéta Böhmová, Jaroslav Březina a Jiří Miloslav Procházka.

Když George Fridrich Händel přijel v roce 1710 do Londýna, jeho hlavním zájmem byla italská opera. Mnoho let byly jeho inscenace hojně navštěvované, ale postupně se vkus doby začal měnit, což se projevilo i na menší přízni publika. Händel se proto rozhodl získat zpět přízeň konzervativního anglického publika tím nejpřímočařejším způsobem. V roce 1736 ho dramatik a básník Newburgh Hamilton povzbudil k tomu, aby zhudebnil slavnou báseň Johna Drydena Alexandrova slavnost. Händel ji zhudebnil a text ponechal v angličtině. „Händel k původnímu purcellovskému pojetí cecilské ódy přidal veškerou svou zkušenost z divadla a využil v maximální šíři barvy orchestru. Vyhnul se taky nebezpečí statického popisu díky překvapivým recitativům a orchestrální barevnosti, které tak odpovídají podtitulu básně Síla hudby.“ popisuje přístup autora dirigent Roman VálekStream koncertu z Besedního domu je ohlášen na 17. února 2021 od 19:30. Sledovat ho můžete na YT souboru.

Alexandrova slavnost opěvuje oslavu dobytí Persie Alexandrem Velikým. Ačkoli dílo vyzdvihuje sílu Alexandra, rovnocenná je zde postava hudebníka Timotea, který svým uměním ovládne emoce mocného bojovníka a postupně jej silou hudby přetváří. Podněcuje Alexandra, aby vypálil město Persepolis a pomstil vyvraždění Řeků. Příběh však nekončí ironickým srovnáním síly hudebníka s velkou silou dobyvatele. V závěru oratoria Händel a Hamilton povolávají na pomoc samotnou sv. Cecílii. Zatímco pokorný služebník sice může být silný, nejlepší hudba má vždy větší moc povzbudit a posilnit své posluchače.

Georg Friedrich Händel: Alexander’s Feast, HWV75 (5. koncert cyklu Bacha na Mozarta!)

Soli: Jaroslav Březina – tenor, Markéta Böhmová – soprán, Jiří Miloslav Procházka – bas

Koncertní mistr: Elen Machová

Sbormistr: Tereza Válková

Dirigent: Roman Válek

Záznam koncertu: Operachot

Režie záznamu: Jakub Kořínek

CEB/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Na konci roku 2020 vydala Filharmonie Brno dvojici nahrávek sestávajících z děl Antonína Dvořáka a Antonína Rejchy. „Dvořákovské“ CD se skladatelovou první symfonií a Maličkostmi v úpravě a instrumentaci šéfdirigenta brněnské filharmonie Dennise Russella Daviese jsme zde již recenzovali. Nyní se zaměříme na nahrávku hudebního obrazu Lenora skladatele Antonína Rejchy na text balady Gottfrieda Augusta Bürgera. Na CD se představili Martina Janková v roli Lenory, Pavla Vykopalová jako její matka, Wojciech Parchem v roli vypravěče a Jiří Brückler jako zesnulý voják Vilém. Po boku orchestru Filharmonie Brno vystoupil také Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Stejně jako v případě nahrávky s díly Antonína Dvořáka, i tento projekt řídil dirigent Dennis Russell Davies.  více

Současný jazz je jedním z nejobtížněji definovatelných hudebních stylů. Existuje totiž v celé řadě podob: od víceméně puristických historických podžánrů (ragtime, swing, dixieland, bebop, hard bop, free jazz a další) se postupně víc a víc rozvolňuje do nejrůznějších fúzí, čerpá novou inspiraci mimo jiné z rocku, world music, folklóru či z vážné hudby. Takže vedle autorů a interpretů straight-ahead jazzu se také u nás vyprofilovalo několik autorských osobností hledajících a vytvářejících jeho novou podobu.  více

Po lednových streamovaných koncertech doplněných sérií originálních video-upoutávek se Czech Ensemble Baroque včera opět vrátil se živým večerním přenosem. Tentokrát se jednalo o druhý koncert z cyklu Bacha na Mozarta, který byl přeložený z 21. října. Z prostor Konventu Milosrdných bratří na něm zazněl, jako stěžejní část programu, žalm Dixit Dominus Georga Friedricha Händela.  více

Koronavirová krize roku 2020 (a 2021) měla a stále má takový dopad na podobu hudebního trhu, že si badatelé s odstupem budou možná klást otázku, zda v této době vyšly vůbec nějaké nahrávky, které neovlivnila. Robert Křesťan s Druhou trávou chtěl pracovat na dvojalbu, na kterém měl vedle sebe postavit coververze písní svých oblíbenců a novou autorskou tvorbu. Součástí ambiciózního projektu se stal britský producent Eddie Stevens, avšak přerušená možnost cestování mezi Českem a Londýnem zastavila i práce na 2CD. Kapela se rozhodla nečekat na uvolnění a vydala Díl první samostatně. Nejde o přesnou podobu původně zamýšleného prvního disku. „Vydat jen převzaté skladby bez jakékoli patrné vazby mezi nimi a původní tvorbou nám připadlo nedostatečné a producentský styl Eddieho Stevense je natolik jednotlivý a jistým způsobem jednotící, že jsme se rozhodli na prvním nosiči vydat mix obou a s druhým dílem počkat,“ vysvětluje Křesťan. Před sebou tedy máme Díl první, což ovšem není žádná polovičatá nahrávka nebo nedokončené dílo. Druhé trávě se navzdory vyšší moci podařilo nahrát jednu z nejsilnějších českých desek roku 2020.  více

Stávající epidemiologickou situaci s nemožností živého koncertování využila řada větších i menších hudebních těles k přípravě nových nosičů. Jedním z nich je i Filharmonie Brno, která rozšířila svoji nabídku o vlastní edici CD nahrávek s odvážným mottem: Hudba, kterou hned tak někde nekoupíte. Ačkoliv by se mohlo zdát, že jde v prvé řadě o povedený slogan marketingové sekce, tato stručná charakteristika není pouhým a prázdným lákadlem. Již první dvojice desek vydaných na konci roku 2020 nabídla neprávem pozapomenuté oratorium Antonína Rejchy Lenora (zaznělo při koncertech 5., 6. a 7. února 2020). Filharmonici nahráli také program s Dvořákovou Symfonií č. 1 v c moll Zlonické zvony a skladbou Bagatelles, op. 47 (Maličkosti), obojí v úpravě (a v případě Maličkostí i bohatší instrumentaci) šéfdirigenta Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese. A právě toto album bude předmětem našeho hodnocení.  více