Ensalády z Aragonského královského dvora rozezní brněnskou katedrálu

22. listopad 2021, 1:00

Ensalády z Aragonského královského dvora rozezní brněnskou katedrálu

Czech Ensemble Baroque provede Ensalády Matea Flechy staršího, vydané před 440 lety v Praze. Koncert je součástí cyklu Bacha na Mozarta!

Ensalády – tato hudební madrigalová forma vznikla v 16. století ve Španělsku a jedním z jejich nejznámějších autorů je Mateo Flecha starší. Právě skladby z jeho sbírky nazvané „Salát“, která vyšla poprvé tiskem v Praze roku 1581, zazní na listopadovém koncertě Czech Ensemble Baroque v brněnské katedrále. Flechovy Ensalády splňují všechny parametry zábavného, ale také vysoce artificiálního programu ve stylové interpretaci a v Brně budou doplněny promítáním titulků s překladem textů. První ensalády Matea Flechy, nejznámějšího skladatele španělské renesance, byly představeny na dvoře jeho podporovatele a zaměstnavatele vévody z Kalábrie a jejich "modernost" přitahovala pozornost už tehdy. Dílo Matea Flechy staršího je dnes ale známé především díky tištěnému vydání Las Ensaladas z Prahy. Koncert je ohlášený na středu 24. listopadu od 19:00 v katedrále sv. Petra a Pavla.

Ensaláda znamená v doslovném překladu „salát“ a s nadsázkou tak poukazuje na fakt, že tyto rozsáhlejší kompozice jsou směsí duchovních a světských témat, vokální polyfonie a rozverných líbivých tanců, španělštiny a latiny. „Vysoké“ umění zde přechází do lidového a nápadité metaforické texty přecházejí od morálních ponaučení do nonsensových refrénů, ve kterých jsou zpodobněny zvuky bitevní vřavy, rytířského souboje, nebo bouře na moři. Flecha nápaditě využívá dramatického kontrastu mezi alegoriemi Dobra a Zla, jež personifikuje jako postavy Krista a Lucifera. Ty v dobové symbolice znázorňovaly španělského krále Karla V. a tureckého sultána Sulejmana Nádherného.

Foto Jana Šuplerová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Flecha: Ensaladas – třetí koncert sezóny

24.11.2021, 19:00 / Katedrála Petrov

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější