Filharmonie Brno oslaví 60. narozeniny Novoročním koncertem s Alinou Pogostkinou

Filharmonie Brno oslaví 60. narozeniny Novoročním koncertem s Alinou Pogostkinou

Filharmonie Brno odehraje v rámci Novoročního koncertu repliku svého prvního koncertu, který se uskutečnil 1. ledna 1956. Zazní Houslový koncert D dur op. 35 od Petra Iljiče Čajkovského a jeho Symfonie č. 6 h moll op. 74 „Patetická“. Jedinou obměnou oproti původnímu programu bude premiéra skladby Cesta Miloše Štědroně.

Brněnská filharmonie vznikla k prvnímu lednu 1956 a zbylých šest měsíců sezóny (1955/1956) považovala za sezónu nultou. Rok 2015 je tedy šedesátým rokem její existence a sezona 2015/2016 jubilejní sezónou šedesátou. Novoroční koncert povede dirigent Ondrej Lenárd. Představí se rezidenční sólistka 60. sezóny Alina Pogostkina, německá houslistka ruského původu. Dílo Miloše Štědroně s názvem Cesta doprovodí promítání černobíle reportáže z britského turné Filharmonie Brno, které proběhlo v říjnu 1966. Novoroční koncert se uskuteční 1.1. 2016 od 19:45 v sále Janáčkova divadla.

Tradice brněnské filharmonie se datuje od 70. let 19. století, kdy v Brně začal mladý Leoš Janáček usilovat o vznik českého symfonického orchestru. Dnešní filharmonie vznikla v lednu 1956 sloučením dvou tehdejších symfonických orchestrů – rozhlasového a krajského. Název Filharmonie Brno používá od listopadu roku 2005.

Rezidenční sólistkou této sezóny je německá houslistka ruského původu Alina Pogostkina. Vítězka Sibeliovy soutěže 2005 vystupuje na mnoha světově uznávaných pódiích a festivalech, spolupracuje se světovými orchestry a dirigenty, jako jsou Vladimir Ashkenazy, Gustavo Dudamel, Paavo Järvi nebo Michael Sanderling. V rámci filharmonické sezóny vystoupí na třech koncertech.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Novoroční koncert

1.1.2016, 19:45 / Janáčkovo divadlo

Ve své jubilejní sezóně představí FIlharmonie Brno rezidenční sólistku Alinu Pogostkinu, nové koncertní cykly a multimediální podobu festivalu Moravský podzim. Současný šéfdirigent Aleksandar Marković opouští s koncem této sezóny svoji pozici.  více




Vydá-li kapela nové album po deseti letech a nazve je Dej si čas, zavání to sympatickou sebeironií. Jenže co je to deset let proti prodlevám u jiných kapel, jejich fanoušci na novinku čekali osmnáct (AG Flek) nebo dokonce třicet let (Progres 2). U Mošen to prý bylo navíc tak, že nové album začalo vznikat už před pár lety, ale skupina na ně chtěla zařadit některé úplně nové písně, které potřeboval docvičit a docizelovat.  více

Ten večer byl nejen slavnostní, mimořádně obsazený, ale zejména v mnoha optikách hodnotný, přínosný i významný. Nablýskané baletní gala souboru Národního divadla Brno včera v Janáčkově divadle totiž ukázalo mnoho důležitých věcí. Jednak se galakoncert odkázal k úctyhodnému stému výročí baletního souboru v Brně, dále představil město jako respektované ohnisko tanečního umění, kam neváhají přijet největší hvězdy současnosti. A  konečně: v této prvoligové konkurenci obstál i domácí soubor, který se poměřil s evropskou špičkou. Připočtěte k tomu ještě opravdu bouřící nabitý sál Janáčkovy opery čili přes tisícovku spokojených diváků a výše avizované umělecké zisky jsou završené.  více

Stylově rozkročený je abonentský cyklus Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ už v názvu a dramaturgický plán staví na uvádění hudby starších období do souvislostí s hudbou (post)moderní. Po zahajovacím koncertu abonmá, na kterém si posluchači mohli vychutnat díla Antonína Dvořáka a Laurie Anderson vedle sebe, na koncertech 23. a 24. ledna pořadatelé postavili skladby vzdálené bezmála tři století. První polovina večera patřila kantátám Liebster Jesu, mein Verlangen a Also hat Gott die Welt geliebt Johanna Sebastiana Bacha, ta druhá pak Requiem nejvýznamnějšího současného arménského skladatele Tigrana Mansurjana, který byl provedení přítomen. Ve všech skladbách vystoupili sopranistka Anja Petersen a barytonista Andrew Redmond, kteří stanuli také u premiéry Mansurjanova díla v roce 2011, a sbor Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením Terezy Válkové. Koncert řídil Alexander Liebreich, na jehož objednávku bylo pro Mnichovský komorní orchestr a berlínský sbor RIAS toto Requiem zkomponováno. Společně s Anjou Petersen a Andrewem Redmondem nahrál Alexander Liebreich v minulém roce Requiem pro ECM Records. Výsledný nosič byl nominován nejen na cenu Grammy, ale obdržel také prestižní International Classical Music Award.  více

Jurovi Hradilovi se před několika lety stal zázrak. Tento vyznavač elektronické nu jazzové alternativy přijel do zvlněné karpatské krajiny kamsi na pomezí Moravy a Slovenska a uslyšel píseň, jednu, dvě, stovky. Nebyla to rozostřená ozvěna starých časů, ale jasný tón horňácké písničky.  více

Třetí koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno Doma I nazvaný Z Nové Říše do světa včera představil v Besedním domě tvorbu autorů, které pojí společný původ v Nové Říši i skutečnost, že jsou jejich díla v koncertních sálech dosud uváděna velmi zřídka. Jako klíčový bod vzácného programu se měl podle původního plánu představit koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička – role sólového houslisty a hráčského středobodu večera se však po ohlášení Vodičkovy indispozice s předstihem pouhých dvou dní ujal houslový virtuos Milan Paľa. Skladby novoříšských rodáků Jana Nováka a Antonína a Pavla Vranických řídil stálý dirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.  více