Filharmonie Brno oslaví 60. narozeniny Novoročním koncertem s Alinou Pogostkinou

Filharmonie Brno oslaví 60. narozeniny Novoročním koncertem s Alinou Pogostkinou

Filharmonie Brno odehraje v rámci Novoročního koncertu repliku svého prvního koncertu, který se uskutečnil 1. ledna 1956. Zazní Houslový koncert D dur op. 35 od Petra Iljiče Čajkovského a jeho Symfonie č. 6 h moll op. 74 „Patetická“. Jedinou obměnou oproti původnímu programu bude premiéra skladby Cesta Miloše Štědroně.

Brněnská filharmonie vznikla k prvnímu lednu 1956 a zbylých šest měsíců sezóny (1955/1956) považovala za sezónu nultou. Rok 2015 je tedy šedesátým rokem její existence a sezona 2015/2016 jubilejní sezónou šedesátou. Novoroční koncert povede dirigent Ondrej Lenárd. Představí se rezidenční sólistka 60. sezóny Alina Pogostkina, německá houslistka ruského původu. Dílo Miloše Štědroně s názvem Cesta doprovodí promítání černobíle reportáže z britského turné Filharmonie Brno, které proběhlo v říjnu 1966. Novoroční koncert se uskuteční 1.1. 2016 od 19:45 v sále Janáčkova divadla.

Tradice brněnské filharmonie se datuje od 70. let 19. století, kdy v Brně začal mladý Leoš Janáček usilovat o vznik českého symfonického orchestru. Dnešní filharmonie vznikla v lednu 1956 sloučením dvou tehdejších symfonických orchestrů – rozhlasového a krajského. Název Filharmonie Brno používá od listopadu roku 2005.

Rezidenční sólistkou této sezóny je německá houslistka ruského původu Alina Pogostkina. Vítězka Sibeliovy soutěže 2005 vystupuje na mnoha světově uznávaných pódiích a festivalech, spolupracuje se světovými orchestry a dirigenty, jako jsou Vladimir Ashkenazy, Gustavo Dudamel, Paavo Järvi nebo Michael Sanderling. V rámci filharmonické sezóny vystoupí na třech koncertech.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Novoroční koncert

1.1.2016, 19:45 / Janáčkovo divadlo

Ve své jubilejní sezóně představí FIlharmonie Brno rezidenční sólistku Alinu Pogostkinu, nové koncertní cykly a multimediální podobu festivalu Moravský podzim. Současný šéfdirigent Aleksandar Marković opouští s koncem této sezóny svoji pozici.  více




Včerejší podvečer na piazzettě Janáčkova divadla se nesl ve znamení koncertu k zahájení sezóny 2019/2020 Národního divadla Brno (NdB). Propagace akce zajistila hudebnímu večeru to nejdůležitější – stovky diváků, kteří hojně zaplnili celé prostranství. Nelze opomenout opravdu široké věkové rozpětí, které je zejména na své spodní hranici (zatím ještě v kočárcích) tolik potřebné pro budoucí kulturu.   více

Konec září bude v nedaleké slovenské Bratislavě patřit world music. Široké veřejnosti i pozvaným zahraničním delegátům se představí přední kapely žánru ze Slovenska, na konferenci se bude hovořit o folkloru i jazzu, na programu budou koncerty světových hvězd i workshopy pro hudebníky a jejich manažery. Ředitelka festivalu Jarmila Vlčková zve na toto setkání i muzikanty z Brna a okolí. Účast na konferenci je zdarma, stačí se zaregistrovat na stránkách World Music Festivalu Bratislava.  více

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.  více