Filharmonie Brno zahájí v září svoji 67. sezonu koncertem Ne válkám!

Filharmonie Brno zahájí v září svoji 67. sezonu koncertem Ne válkám!

Filharmonie Brno vstoupí na podzim do své 67. sezony. Už pátým rokem ji vede šéfdirigent a umělecký ředitel Dennis Russell Davies. Nastávající sezona slibuje světové a české premiéry, nové projekty, velká zahraniční turné do USA, Jižní Koreje a Velké Británie. A taky nové nahrávky na vlastním labelu a oslavy 150 let od otevření Besedního domu.

Jako pomyslná červená nit se koncertním programem proplétá inspirace starou hudbou a objevování jejích pozapomenutých skvostů, dlouhodobé projekty šéfdirigenta a uvádění zásadních děl 20. a 21. století. Sezona je opět syntézou tradice a inovace. „Velmi si vážím našeho publika, které podporuje a oceňuje dobrodružnou atmosféru s mezinárodní perspektivou. Ještě více mě těší, že toto můžeme představit i posluchačům při zahraničních turné,“ uvedl šéfdirigent a umělecký ředitel Filharmonie Brno Dennis Russell Davies.

Když se před pěti lety postavil do čela orchestru, deklaroval, že chce hrát českou hudbu, velká díla velkých autorů i skladby současných skladatelů, se kterými jej pojí přátelství. „Posluchači tak uslyší Janáčka, Martinů nebo Dvořáka. Také Brucknera, Wagnera nebo Brahmse. Letos zařazujeme Beria a Henzeho, kteří do značné míry ovlivnili můj život i kariéru. S oběma jsem měl to štěstí úzce spolupracovat už v 60. letech, kdy jsem studoval v New Yorku, a následně v 70. letech, kdy jsem se rozvíjel jako mladý dirigent,“ uvedl Davies. Připomněl, že Henze ho pozval do Stuttgartské opery, díky čemuž se Davies stal později Evropanem. „Stejně jako Berio mě lidsky i umělecky výrazně ovlivnil. Proto jsem nesmírně rád, že mohu jejich hudbu nabídnout skvělému brněnskému publiku,“ zdůraznil.

Výraznou linií nové sezony je stará hudba. „Chceme objevovat její pozapomenuté skvosty, jako se nám to podařilo například u Rejchovy Lenory. Ještě více nás ale zajímají autoři mladší, kteří se touto hudbou inspirovali,“ řekl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Zejména v Besedním domě zazní takto komponované koncerty, například večery s názvem Ve starém slohu, Poslové starých časů nebo Schubert meets Berio. V jednom večeru se tak setkají Salieri, Henze, Malecki a Beethoven, v jiném zase Haydn v kombinaci s Mansurjanem a Silvestrovem. „Z českých autorů připomeneme Vranického, Vaňhala nebo s českým prostředím spjatého Ditterse von Dittersdorfa,“ doplnil.

Na objednávku píše pro novou sezonu svoji skladbu izraelský klavírista, dirigent a skladatel Benjamin Jusupov, který byl rezidenčním umělcem orchestru před osmi lety. „Zahrajeme jeho skladbu inspirovanou Leošem Janáčkem, kterou jsme objednali. Věříme, že se nám podaří položit základ pro dlouhodobý projekt, ve kterém plánujeme s podobným zadáním a ve spolupráci s nadací Leoše Janáčka oslovovat další autory,“ podotkl Mikeš.

V hlavních abonentních řadách posluchače čekají velké koncerty šéfdirigenta se symfoniemi Brahmse, Dvořáka, Rachmaninova, Brucknera nebo Schuberta, houslové koncerty Bolcoma nebo Schnittkeho. Stálý hostující dirigent Robert Kružík nastuduje Sukova Asraela nebo Mozartovo Requiem. Do Brna zavítá opět Michael Schnøwandt se severským programem, Alexander Liebreich, Tomáš Netopil nebo Petr Altrichter. „Naše koncerty zdobí řada skvělých sólistů ze světových pódií, například klavíristé Melvyn Tan, Igor Ardašev a Elisabeth Leonskaja, houslisté Yumi-Hwang Williams a Milan Pal´a, kytarista Pablo Márquez,“ upozornila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Rekordní bude sezona Filharmonie Brno v oblasti zahraničních turné, kromě prestižních hostování v Evropě má v plánu tři velká zámořská turné: začátkem října v osmi britských sálech, koncem října v pěti městech Jižní Koreje a především třítýdenní americké turné v únoru. „Tolik výjezdů v jedné sezoně se nepodařilo desítky let. Čeká nás koncert v newyorské Carnegie Hall i na Brooklyn Academy of Music, tři koncerty v Kalifornii, po jednom v Detroitu, Kansasu či v texaském Lubbocku s úžasným koncertní sálem. Vezeme do Ameriky naše rodinné stříbro – Janáčkova Tarase Bulbu, Sinfoniettu a Glagolskou mši, Dvořáka i Martinů ale také třeba Glassovy Symfonie č. 3 a 12. Těšíme se na velké sólistky – Laurie Anderson a Angélique Kidjo,“ upřesnil manager orchestru Pavel Šindelář.

Začátkem května čekají Besední dům oslavy 150 let od jeho otevření. „Připravili jsme dvoutýdenní festival obsahující například koncerty s programy inspirovanými dobovými akcemi, tedy vystoupeními mladého Bedřicha Smetany, Leoše Janáčka, kterého pro tyto účely pojíme s Horňáckou muzikou Petra Mičky, a také Mozartovo Requiem. Ve spolupráci s Moravskou galerií chystáme výstavu o Theophilu von Hansenovi, který navrhl nejen Besední dům, ale i sousední Pražákův palác. Připravena je mezinárodní konference Koncertní dům 19. až 21. století, edukační programy pro děti a další zajímavosti,“ upozornila Kučerová.

Novinkou letošní sezony je projekt Na půlku za půlku pro děti od 7 do 12 let. „Spousta takových dětí už koncert krásně zvládne a užije si ho, ale ne celý. Vybrali jsme proto tři páteční večery, kdy v první půli jsou děti s rodiči na koncertě a v druhé půlce je pro ně připravený hudební workshop, zatímco rodiče zůstávají v sále. Věříme, že je to cesta, jak děti nenásilně vést k poznávání symfonické hudby,“ uvedla lektorka edukací Kristýna Drášilová. K dětským slevám získávají mladí posluchači na vstupenku ještě slevu 50 %.

Stejně jako v předchozí sezoně nabízí orchestr osm abonentních řad: dvě řady po čtyřech koncertech v Janáčkově divadle, „domácí“ v Besedním domě se šesti koncerty, komorní abonmá s pěti večery. Pokračuje velmi oblíbení Rodinné abonmá, řada Jazz & World Music, Koncerty Kantilény a cyklus Mladá krev aneb Hudba zblízka, kde dostávají prostor členové Orchestrální akademie Filharmonie Brno.

Sezona bude v prodeji od 30. května, kdy si svoje předplatné mohou obnovit stávající abonenti (do 10. června) a k dostání budou také vstupenky na Mimořádné koncerty a festival Špilberk. O čtrnáct dní později, tedy 13. června se uvolní místa případných neobnovených abonmá a začne prodej všech jednotlivých vstupenek včetně Sezony na míru, kdy si zájemci mohou sestavit předplatné podle svého výběru. „I letos prodáváme vše online, lidé tak nemusí fyzicky k nám do předprodeje. Ostatně to letos příliš nedoporučujeme kvůli stavebním pracím v blízkosti nového koncertního sálu. Snažíme se dělat vše pro to, aby měli nákup co nejpohodlnější, jsou to naši nejváženější posluchači,“ podotkla Kučerová s tím, že abonenti ušetří oproti jednotlivým vstupenkám až polovinu ceny.

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Nejčtenější