Filharmonie Brno zahájí v září svoji 67. sezonu koncertem Ne válkám!

Filharmonie Brno zahájí v září svoji 67. sezonu koncertem Ne válkám!

Filharmonie Brno vstoupí na podzim do své 67. sezony. Už pátým rokem ji vede šéfdirigent a umělecký ředitel Dennis Russell Davies. Nastávající sezona slibuje světové a české premiéry, nové projekty, velká zahraniční turné do USA, Jižní Koreje a Velké Británie. A taky nové nahrávky na vlastním labelu a oslavy 150 let od otevření Besedního domu.

Jako pomyslná červená nit se koncertním programem proplétá inspirace starou hudbou a objevování jejích pozapomenutých skvostů, dlouhodobé projekty šéfdirigenta a uvádění zásadních děl 20. a 21. století. Sezona je opět syntézou tradice a inovace. „Velmi si vážím našeho publika, které podporuje a oceňuje dobrodružnou atmosféru s mezinárodní perspektivou. Ještě více mě těší, že toto můžeme představit i posluchačům při zahraničních turné,“ uvedl šéfdirigent a umělecký ředitel Filharmonie Brno Dennis Russell Davies.

Když se před pěti lety postavil do čela orchestru, deklaroval, že chce hrát českou hudbu, velká díla velkých autorů i skladby současných skladatelů, se kterými jej pojí přátelství. „Posluchači tak uslyší Janáčka, Martinů nebo Dvořáka. Také Brucknera, Wagnera nebo Brahmse. Letos zařazujeme Beria a Henzeho, kteří do značné míry ovlivnili můj život i kariéru. S oběma jsem měl to štěstí úzce spolupracovat už v 60. letech, kdy jsem studoval v New Yorku, a následně v 70. letech, kdy jsem se rozvíjel jako mladý dirigent,“ uvedl Davies. Připomněl, že Henze ho pozval do Stuttgartské opery, díky čemuž se Davies stal později Evropanem. „Stejně jako Berio mě lidsky i umělecky výrazně ovlivnil. Proto jsem nesmírně rád, že mohu jejich hudbu nabídnout skvělému brněnskému publiku,“ zdůraznil.

Výraznou linií nové sezony je stará hudba. „Chceme objevovat její pozapomenuté skvosty, jako se nám to podařilo například u Rejchovy Lenory. Ještě více nás ale zajímají autoři mladší, kteří se touto hudbou inspirovali,“ řekl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Zejména v Besedním domě zazní takto komponované koncerty, například večery s názvem Ve starém slohu, Poslové starých časů nebo Schubert meets Berio. V jednom večeru se tak setkají Salieri, Henze, Malecki a Beethoven, v jiném zase Haydn v kombinaci s Mansurjanem a Silvestrovem. „Z českých autorů připomeneme Vranického, Vaňhala nebo s českým prostředím spjatého Ditterse von Dittersdorfa,“ doplnil.

Na objednávku píše pro novou sezonu svoji skladbu izraelský klavírista, dirigent a skladatel Benjamin Jusupov, který byl rezidenčním umělcem orchestru před osmi lety. „Zahrajeme jeho skladbu inspirovanou Leošem Janáčkem, kterou jsme objednali. Věříme, že se nám podaří položit základ pro dlouhodobý projekt, ve kterém plánujeme s podobným zadáním a ve spolupráci s nadací Leoše Janáčka oslovovat další autory,“ podotkl Mikeš.

V hlavních abonentních řadách posluchače čekají velké koncerty šéfdirigenta se symfoniemi Brahmse, Dvořáka, Rachmaninova, Brucknera nebo Schuberta, houslové koncerty Bolcoma nebo Schnittkeho. Stálý hostující dirigent Robert Kružík nastuduje Sukova Asraela nebo Mozartovo Requiem. Do Brna zavítá opět Michael Schnøwandt se severským programem, Alexander Liebreich, Tomáš Netopil nebo Petr Altrichter. „Naše koncerty zdobí řada skvělých sólistů ze světových pódií, například klavíristé Melvyn Tan, Igor Ardašev a Elisabeth Leonskaja, houslisté Yumi-Hwang Williams a Milan Pal´a, kytarista Pablo Márquez,“ upozornila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Rekordní bude sezona Filharmonie Brno v oblasti zahraničních turné, kromě prestižních hostování v Evropě má v plánu tři velká zámořská turné: začátkem října v osmi britských sálech, koncem října v pěti městech Jižní Koreje a především třítýdenní americké turné v únoru. „Tolik výjezdů v jedné sezoně se nepodařilo desítky let. Čeká nás koncert v newyorské Carnegie Hall i na Brooklyn Academy of Music, tři koncerty v Kalifornii, po jednom v Detroitu, Kansasu či v texaském Lubbocku s úžasným koncertní sálem. Vezeme do Ameriky naše rodinné stříbro – Janáčkova Tarase Bulbu, Sinfoniettu a Glagolskou mši, Dvořáka i Martinů ale také třeba Glassovy Symfonie č. 3 a 12. Těšíme se na velké sólistky – Laurie Anderson a Angélique Kidjo,“ upřesnil manager orchestru Pavel Šindelář.

Začátkem května čekají Besední dům oslavy 150 let od jeho otevření. „Připravili jsme dvoutýdenní festival obsahující například koncerty s programy inspirovanými dobovými akcemi, tedy vystoupeními mladého Bedřicha Smetany, Leoše Janáčka, kterého pro tyto účely pojíme s Horňáckou muzikou Petra Mičky, a také Mozartovo Requiem. Ve spolupráci s Moravskou galerií chystáme výstavu o Theophilu von Hansenovi, který navrhl nejen Besední dům, ale i sousední Pražákův palác. Připravena je mezinárodní konference Koncertní dům 19. až 21. století, edukační programy pro děti a další zajímavosti,“ upozornila Kučerová.

Novinkou letošní sezony je projekt Na půlku za půlku pro děti od 7 do 12 let. „Spousta takových dětí už koncert krásně zvládne a užije si ho, ale ne celý. Vybrali jsme proto tři páteční večery, kdy v první půli jsou děti s rodiči na koncertě a v druhé půlce je pro ně připravený hudební workshop, zatímco rodiče zůstávají v sále. Věříme, že je to cesta, jak děti nenásilně vést k poznávání symfonické hudby,“ uvedla lektorka edukací Kristýna Drášilová. K dětským slevám získávají mladí posluchači na vstupenku ještě slevu 50 %.

Stejně jako v předchozí sezoně nabízí orchestr osm abonentních řad: dvě řady po čtyřech koncertech v Janáčkově divadle, „domácí“ v Besedním domě se šesti koncerty, komorní abonmá s pěti večery. Pokračuje velmi oblíbení Rodinné abonmá, řada Jazz & World Music, Koncerty Kantilény a cyklus Mladá krev aneb Hudba zblízka, kde dostávají prostor členové Orchestrální akademie Filharmonie Brno.

Sezona bude v prodeji od 30. května, kdy si svoje předplatné mohou obnovit stávající abonenti (do 10. června) a k dostání budou také vstupenky na Mimořádné koncerty a festival Špilberk. O čtrnáct dní později, tedy 13. června se uvolní místa případných neobnovených abonmá a začne prodej všech jednotlivých vstupenek včetně Sezony na míru, kdy si zájemci mohou sestavit předplatné podle svého výběru. „I letos prodáváme vše online, lidé tak nemusí fyzicky k nám do předprodeje. Ostatně to letos příliš nedoporučujeme kvůli stavebním pracím v blízkosti nového koncertního sálu. Snažíme se dělat vše pro to, aby měli nákup co nejpohodlnější, jsou to naši nejváženější posluchači,“ podotkla Kučerová s tím, že abonenti ušetří oproti jednotlivým vstupenkám až polovinu ceny.

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější