Graffovo kvarteto slaví 20. výročí

Graffovo kvarteto slaví 20. výročí

Graffovo kvarteto slaví 20 let. Netradiční hudební cyklus VOX IMAGINIS, který propojuje komorní hudbu, mluvené slovo a výtvarné umění zahájí koncert s názvem Brněnské inspirace. Zazní smyčcové kvartety Leoše Janáčka, poezie Oldřicha Mikuláška a Jana Skácela a premiéra Smyčcového kvartetu Blízkost od Jiřího Pavlici.

Smyčcový kvartet Blízkost od Jiřího Pavlici byl napsán pro Graffovo kvarteto u příležitosti 20. výročí založení souboru. Také následující večery cyklu VOX IMAGINIS, který potrvá do června 2018, budou patřit jubilujícímu Graffovu kvartetu (Štěpán Graffe, Lukáš Bednařík - housle, Lukáš Cybulski - viola, Michal Hreňo - violoncello), které přednese postupně na jednotlivých koncertech průřez celého svého repertoáru. Posluchači se mohou těšit na programy s názvy: Humor v umění (zazní skladby J. Haydna, M. Štědroně, L. Boccheriniho a pohádky a povídky I. Hurníka), Umění fugy (W.A. Mozart, H. Krása, G. Klein, V. Novák, a texty A. de Saint-Exupéryho), Tóny z Nového světa (skladby A. Dvořáka a úryvky z dobových vzpomínek a korespondence).

Hosty jednotlivých programů budou herecké osobnosti jako Marie Durnová, Alfred Strejček, František Derfler, Josef Somr a Vladimír Krátký. Z hudebníků například Bohuslav Matoušek (viola) a Markéta Kubínová (violoncello). Poslední prémiový koncert cyklu bude patřit houslovému Duu Lyriko (Magdalena a Štěpán Graffovi) za klavírní spolupráce finského klavíristy Esy Ylonena.

Slavnostní koncert proběhne 26. září 2017 od 19:00 v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně.

Graffovo kvarteto/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Vox Imaginis: Brněnské inspirace

26.9.2017, 19:00 / Moravská Galerie (budova UMPRUM)

Když se řekne „řecká píseň“, někdo si vybaví Děti z Pirea v podání Yvetty Simonové a Milana Chladila (nebo ještě starší verzi Evy Martinové a Karla Dudy). O něco blíže k současnosti stojí Martha a Tena Elefteriadu, které i v sezóně 2018 stále koncertují a navíc pořádají kurzy řeckých tanců. Sestry, které se vedle řecké hudby pohybovaly na poli rocku i popu (a Marthino album Kresby tuší je skvostné), podle mladého brněnského autora a hudebníka Jannise Morase „připravily cestu“ nové generaci řeckých interpretů. V Brně v současné době funguje několik kapel zpívajících řecky a přitom se ústřední postavou této muzikantské komunity stává právě Jannis, jeden ze tří hudebně aktivních bratrů Morasových. Se svým otcem hrají všichni tři ve skupině I Parea, Jannis se věnuje stylu rebetiko v kapele Anatoli a vedle toho má svou autorskou kapelu Jannis Moras & banda. V ní mu vedle bratrů Alexise (baskytara) a Markose (bicí) dělají společnost dvě mladé dámy – Iva Oulehlová (flétny, klarinet) a Zuzana Mitrengová (zpěv). Jannis Moras & banda sice modulací vokálů, harmoniemi a samozřejmě texty v pro nás exotické řečtině tradiční hudbu připomene, ale ve skutečnosti se jedná o folkrockovou kapelu, která hraje výhradně písně svého kapelníka. A Jannis Moras je momentálně jedním z nejzajímavějších brněnských písničkářů.  více

Rozličné nálady Debussyho Faunova odpoledne, ticho neklidu před bouří Brittenova Houslového koncertu a severským koloritem prodchnuté Sibeliovy první symfonie nabídla ve čtvrtek 11. ledna Filharmonie Brno na zdejším Stadionu. Pod taktovkou dirigenta James Feddecka, brněnskému publiku již známého, a za spolupráce s výjimečným slovenským houslistou Milanem Paľou filharmonici představili dramaturgicky zajímavý program s interpretačním nábojem.  více

Na konci listopadu vyšlo CD s názvem Moravské hlasy. Na první pohled nenápadné album by rozhodně nemělo ujít pozornosti. Jedná se o hudební nosič, který je součástí projektu Píseň duše, jehož iniciátorem je Jiří Plocek. Jeho cílem bylo představit fenomén moravské zpěvnosti na příkladu některých oblastí Slovácka.  více

Muzikál Ženy na pokraji nervového zhroucení vznikl na základě výtečného stejnojmenného filmu Pedra Almodóvara. A jeho londýnská verze z roku 2015 hojně obráží tuzemská jeviště. Předloni titul uvedli v Chebu, na sklonku loňského roku v Brně a Praze, letos jej chystají v Liberci. Jak dopadlo jeho brněnské provedení v Městském divadle Brno?  více

Nebývá zvykem, že by se konzervatoristé angažovali v samostatně organizovaných ansámblech. Jeden takový však v loňském roce z brněnské konzervatoře vzešel a směle se etabluje školskému systému a kulturnímu průmyslu trochu navzdory. Mladí prostě chtějí hrát. Chamber Symphony Orchestra Brno se brněnskému publiku úspěšně představil v premiéře v květnu 2017 Mahlerovou symfonií Titánů. Ve své druhé koncertní sezóně soubor pokračoval v komorní interpretaci druhou symfonií Johannese Brahmse. Potřetí v Brně orchestr vystoupil 3. ledna při novoročním koncertu v katedrále sv. Petra a Pavla. Samostatné komorní těleso standardně spolupracuje s dirigentem Stanislavem Kummerem. Pro recenzovaný koncert bylo doplněno o několik hostujících hráčů a taktovky se tentokráte chopil dirigent a skladatel Jiří Najvar. Ten vedle Koncertu pro flétnu Wolfganga Amadea Mozarta a Magnificat Johna Ruttera uvedl v premiéře také svou kompozici La preghiera di Capodanno.  více