Kafka Band: Amerika v Brně

Kafka Band: Amerika v Brně

Umělecké uskupení Kafka Band přiveze poprvé do Brna hudebně-literární performance Amerika. Projekt je inspirovaný fragmenty nedokončeného románu Franze Kafky. Sedmičlenný ansámbl v čele s Jaroslavem Rudišem a Jaromírem Švejdíkem představí v klubu Fléda také dvanáct nových skladeb.

Kafka Band má za sebou úspěšné turné po Německu. V deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung o vystoupení napsali: „Hudební performance českého spisovatele Jaroslava Rudiše a komiksového výtvarníka Jaromíra 99 je v jejich směsici literatury, videa a komiksu zážitek." Album Kafka Bandu Amerika inspirované nedokončeným románem Franze Kafky Nezvěstný (Amerika) reflektuje nejstarší globální fenomén 20. století: rychlý nástup mas a s ním související všudypřítomný pocit odcizení a samoty v davu. Kniha, představení, album a videoklip ke skladbě People get lost drásavě zrcadlí snahu hlavního hrdiny vyrovnat se s novou realitou.

Kafka Band vystoupí 30. května 2019 od 20:30 v klubu Fléda.

Amerika má ve srovnání s předchozím Zámkem však mnohem blíže ke klasickému koncertnímu vyznění než divadelnímu představení nebo hudebně-literárnímu pásmu. Větší důraz na hudební složku je patrný i ze samotného alba, jehož vydáním (03/2019) se Kafka Band z původně dočasného uskupení stal skutečnou kapelou vydávající řadovou studiovou desku. Přestože u vzniku projektu, podobně jako v případě Das Schloss, stála spolupráce s německým divadlem Theater Bremen, na desce se neobjevují jen skladby určené pro divadelní představení.

Součástí každého vystoupení jsou videoprojekce, za nimiž stojí VJ Clad, autor videoklipu k pilotnímu singlu alba, skladbě Amerika. Druhý klip People get lost jde v osobním prožitku ještě dál. Je výsledkem spolupráce kapely s kreativním digitálním studiem BRAINZ VR a nabízí interaktivní zážitek virtuální reality, který si budou návštěvníci brněnského koncertu moci sami vyzkoušet. K dispozici bude několik virtuálních brýlí ke zhlédnutí klipu s Jaromírem Švejdíkem v hlavní roli. Vizuálním ztvárněním nejnovějšího klipu Gott oder Teufel byl pověřen výtvarník a hudebník Tadeáš Haager. Byla to pro mě možnost vypořádat se s tím pocitem, který jsem u čtení Kafky vždy prožíval. Tedy ten beznadějný hněv na hlavního hrdinu, který si nechá tolik líbit, vyjádřil se ke spolupráci s Kafka Bandem.

Kafka Band/ foto archiv klubu Fléda

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Kafka Band: Amerika

30.5.2019, 20:30 / Club Fléda

Brněnské skupině Hrozně pomalu táhne na čtyřicítku – koncertovat začala v roce 1982. Po několika kazetách a neoficiálních nahrávkách vydala až v roce 2013 svůj debut na CD, album Už není čas. Novinka Ticho, na které kapela pracovala v posledních dvou letech ve studiu Indies, překvapí čistším zvukem a jasně slyšitelným napětím ve stavbě písní.  více

Filmový festival ke 100. výročí založení Masarykovy univerzity přinesl ve dnech 17.- 19. Května neobyčejně zajímavé projekce, připomínající významné osobnosti z univerzitní historie. Hned první z nich měla kromě vztahu k přírodním vědám i zásluhy o studium lidové písně. Profesora Vladimíra Úlehlu (1888 – 1947) připomněla v pátek 17. května působivým vystoupením jeho pravnučka Julia Ulehla.  více

Letošní fanzin Jazzman hudebního festivalu JazzFest byl plný obsažných medailonů i statí a objevila se v něm i pozoruhodná glosa dramaturga Českého rozhlasu Jazz Petra Vidomuse s provokativním titulkem Jazz nemusí být pánským klubem. Zamýšlí se nad genderovými stereotypy, kterých se světová (potažmo ani česká) jazzová scéna ještě úplně nezbavila. Skvělých sólistek ovládajících nástroje dříve zcela vyhrazené mužům přibývá. Přestože genderové kódování, které Vidomus pregnantně ironicky popsal, ještě není zcela překonáno, JazzFest letos výrazně přispěl k jeho postupnému odbourávání.  více

Během čtyř let, které od sebe dělí vydání prvního alba Záhir a druhého s názvem O Písni, se skupina Lee Banda virtuálně přemístila (dříve uváděla jako svůj domicil Adamov, nyní Jedovnice), dostala se na tzv. divokou kartu do semifinále Porty v Řevnicích a především lehce posunula svůj hudební styl. Zatímco na debutovém albu šlo o folkrockový střední proud, těžící ze zvuku elektrické kytary, na novince převažují akustické kytary, často v kombinaci s mandolínou a dalšími akustickými nástroji.  více

Šest let po předchozím albu Malý kluk přichází hravá kapela Listolet s novinkou. V názvu má sice pouze „pětiminutového“ tuláka, ale album vznikalo během pěti let v jednom studiu v Západních Karpatech „a dále v kuchyních, obývácích, sklepech a děcácích na mnoha místech“, jak se píše v bookletu. Jeho součástí je ostatně mapa Evropy s čísly přiřazenými k jednotlivým skladbám. Nejde však o to, ve které zemi která píseň vznikla nebo byla natočena. Důležitější je možná citát kapely: „Album stavíme jako obraz pro uši, pod fasádou folkrockových písní je mnoho detailů skrytých ve zvukových záhybech. Co skladba, to zvuková krajina, jiný příběh.“  více