Les v Brně: Trio -123min. křtí vinyl

Znovuzrozená jazzrocková formace -123min. pokřtí v brněnském klubu Fléda vinylovou verzi nového alba Les. Na skladbě, která dala název celé desce, kapela spolupracovala s francouzským trumpetistou Erikem Truffazem. Devět nových písní provází české texty frontmana a skladatele Zdeňka Bíny.

V roce 2016 byli návštěvníci Flédy jako první svědky velkolepého comebacku skupiny -123 minut, která se v roce 2009 po vydání úspěšného alba Dream nečekaně rozpadla. Není tedy náhoda, že se kapela rozhodla pokřtít vinyl právě tady. „Do Brna se pokaždé moc těšíme, často říkám, že mám srdce na Moravě. Mám v Brně a okolí spoustu přátel, tak se tam cítím jako doma. Radostí je pro nás i to, že jsme si Flédu vybrali jako místo, kde pokřtíme náš vinyl,” komentuje Zdeněk Bína.

Tentokrát kapela po deseti letech představí v Brně nový repertoár z desky Les. Přírodou prodchnuté album vznikalo v nahrávacím studiu Sono Records pod zvukařským dohledem Milana Cimfeho. Zdeněk Bína, ve svém civilním povolání fotograf, se nechává inspirovat městskými ulicemi, jejich skrytým životem a výrazem lidských tváří. Pro svou hudební a textovou inspiraci si ale zašel do lesa. „Chodím po lese, dívám se pod nohy na jehličí a to odvádí můj rozum, až si létám někde jinde. V takovém prostředí pak vznikají nápady, které už nevymýšlí můj rozum, ale v nichž se propojuji s místem, z kterého čerpám," svěřil se v rozhovoru s Milanem Tesařem na Radiu Proglas (18.9.2019). Křest vinylu je ohlášen na 10. prosince 2019 od 20:30 v klubu Fléda.

Široké žánrové a interpretační spektrum nahrávky sjednocuje totální a všudypřítomná inspirace přírodou. Na nejdelší skladbě, která dala název celému albu hostuje světově uznávaný trumpetista Erik Truffaz, s nímž kapelu pojí silné osobní a hudební pouto. Kromě ní nahrávka překvapí mohutným chorálem skladby Mou, hravým textem písně Komár nebo hudební naléhavostí songu Spolu. Sehranou dvojici Bína-Janáček kongeniálně doplňuje evokativní styl bicích Dana Šoltise a osvěžující dojem novinky prohlubují české texty, které jsou v tvorbě „minut" zajímavou novinkou. Výjimkou je pouze skladba Déva, v níž Bína používá hlas jako nástroj a „nepociťuje potřebu něco dál říkat," a text pak zní pokaždé jinak, jak prozradil v rozhovoru pro Monster Music. Skupina –123min. vznikla v roce 1996 v Pardubicích. V roce 2000 obdržela Cenu Anděl za Objev roku. Během své existence vydala pět studiových alb (Shooba Dooba, Try, Home?, Mom, Dream) a jedno koncertní (XL Live). V roce 2009 se skupina rozpadla. Po sedmi letech (2016) se na klubová pódia vrátila a k zakládajícím členům kapely Zdeňkovi Bínovi (kytara, zpěv) a Fredrikovi Janáčkovi (baskytara) se tentokrát na stálo přidal dříve alternující bubeník Dano Šoltis (Vertigo Quintet, MaBaSo), vyhledávaný spolupracovník mnoha jazzových a rockových špiček české, polské i slovenské scény, a započali spolu novou éru kapely.

-123 min./ foto FB kapely

-123min.

10.12.2019, 20:30 / Club Fléda

Po pouhých dvou letech se brněnská bluesová kapela Band of Heysek přihlásila se svým druhým albem. Jeho název, který naznačuje radost ze setkání (I’m Glad I Met You), můžeme brát jako symbolický. Výsledkem cesty frontmana Jana Švihálka do oblasti Severního Mississippi bylo totiž nejen jeho setkání se současnými hvězdami tamního syrového blues (mj. na Grammy nominovaný RL Boyce nebo tamější bílá superhvězda Kenny Brown), ale také cesta těchto venkovských bluesmanů na český festival Blues Alive. Letošní další výlet celé „bandy hejsků“ na prestižní festival do Mississippi – už po natočení druhého alba – je pak jen pokračováním, ale nikoli závěrem krásného příběhu. Za oceánem totiž znovu došlo k zajímavým setkáním a Švihálek a spol. si do Brna přivezli společnou nahrávku své kapely s oběma výše zmíněnými obdivovanými americkými bluesmany.  více

Prostory brněnské katedrály svatých Petra a Pavla včera rozezněla Jazzová Mše od Jaromíra Hniličky. Poselstvím večera byla především vzpomínka na autora díla. Znovuuvedení této specifické kompozice bylo taktéž připomínkou tří let od jeho úmrtí. Brněnské provedení na Petrově pak navázalo na sobotní uvedení ve Valticích, které se zároveň konalo přesně na den skladatelova úmrtí. Na společném nastudování se kromě dominujícího B Side Bandu podíleli také členové Filharmonie Brno, sbor Ars Brunesis Chorus, herec Zdeněk Junák a trumpetista Juraj Bartoš, vše pod taktovkou Dana Kalouska.  více

Přerod úspěšné klasické akordeonistky v písničkářku. To bylo jedno z témat rozhovoru s Klárou Veselou. Především jsme však strávili příjemný čas nad jejím novým, celkově už třetím, albem Delicia.  více

V brněnském divadle Buranteatr se o víkendu uskutečnila premiéra autorského pohybového divadla s názvem Ondina: Malá mořská milovaná v podání spolku ProArt. Jak je již zvykem u tohoto nezávislého tělesa, jednalo se o multižánrovou inscenaci, kombinující prvky tance a činohry a to za účasti toliko dvojice protagonistů (Lucie Hrochová a Martin Dvořák), kteří jsou zároveň tvůrci představení.  více

Komická opera Růžový kavalír patří k nejmilovanějším a nejčastěji uváděným operám Richarda Strausse, ale také k nejvýznačnějším operním dílům minulého věku. Za více než století od své premiéry 26. ledna 1911 se stala prubířským kamenem operních režisérů, sólových zpěváků, orchestrálních hráčů i dirigentů. V pátek se tento titul po pětatřiceti letech vrátil do Brna na jeviště Janáčkova divadla. Po více než úspěšných Hoffmannových povídkách v režii uměleckého dua SKUTR, které sezonu zahájily, se jednalo o další velké sousto dramaturgického plánu Národního divadla Brno. Režijního nastudování se tentokrát chopil umělecký šéf opery Národního divadla Brno Jiří Heřman. Scénu navrhl Tomáš Rusín, kostýmy Zuzana Štefunková Rusínová a světelný design Daniel Tesař. O videoprojekce se postaral Tomáš Hrůza. Orchestr řídil a hudbu nastudoval Robert Kružík, sbor vedla Klára Složilová Roztočilová.  více