Liška Bystrouška zazpívá v Divadle na Orlí

20. listopad 2014, 8:18

Liška Bystrouška zazpívá v Divadle na Orlí

Příhody lišky Bystroušky nastudovala Komorní opera Hudební fakulty brněnské JAMU. Jednu z nejmelodičtějších oper Leoše Janáčka uvedou studenti v premiéře v Divadle na Orlí.

Studenti Janáčkovy akademie múzických umění uvedou dílo, které mělo světovou premiéru v Brně 6. listopadu 1924, v úpravě pro komorní orchestr od anglického skladatele Jonathana Dovea. Ten Janáčkovu operu upravil v roce 1998 pro šestnáct hráčů City of Birmingham Touring Opera. „Ansámbl jezdí po městech, ve kterých nejsou kamenná divadla,“ uvedla dirigentka studentského představení Nikol Kraft. Dodává, že při nynějším nastudování rozšíří kupříkladu počet smyčců, aby se co nejvíce přiblížili Janáčkovu zvuku.

Studenti svým projektem připomenou dvě velká kulturní výročí. Operní Liška Bystrouška letos slaví devadesát let od své premiéry. V létě navíc uplynulo 160. výročí narození Leoše Janáčka. Jeho nejlyričtější dílo vidí režisér David Kříž ve dvou rovinách. „Na scéně povedu příběh zvířecí a lidský. Nehrajeme na paralely jednajících zvířat a lidí, jak to někdy bývá předváděno.“ Diváci se podle něj mohou těšit na řadu zvířátek, jako jsou liščata, cvrčci, žáby či kobylky v miniaturním provedení. Na scéně se totiž objeví i jedenáctičlenný dětský sbor. Účinkujících pěvců bude však celkem na padesát.

Premiéra proběhne v sobotu 22. listopadu 2014. Představení začíná v 19 hodin a bude součástí Mezinárodního festivalu Janáček Brno 2014 stejně jako další uvedení ve čtvrtek 27. listopadu.

Inscenaci doplní videoprojekce Jakuba Kříže, které ve scénografii dotváří podoby lesa v okolí Brna v různých ročních obdobích. Režisér se také zabýval otázkou, zda je tato Janáčkova opera spíše hudebním příběhem pro děti nebo velké filosofické zamyšlení nad přírodou a koloběhem života pro dospělé. „Naší snahou bude předvést vám na jevišti obé v životních příbězích Revírníka a Bystroušky. Rádi bychom, aby byla Liška „naša“ – od Brna, v lese, veselá i smutná – stejně tak jako život, který ve střípcích Janáček vtiskl do hudby své opery,“ poznamenal David Kříž.

Obě hlavní sopránové role Lišky Bystroušky a Lišáka Zlatohřbítka jsou alternovány hned natřikrát. Lišku tak zpívají studentky Marta Reichelová, Zdislava Bočková a Aneta Ručková. Jak říká Ručkové, jde i mimořádně náročný part, který si však zamilovala. "Byla bych velmi ráda, kdybych se s touto rolí mohla setkat ještě někdy v budoucnu," dodala mladá pěvkyně. Postava Zlatohřbítka je zase velkou výzvou pro Janu Meliškovou. „Je to jiný typ zpěvu, odlišný od klasického belcanta, soustředit se musíme na srozumitelnost textu, náročné jsou změny rytmu,“ doplnila. Inscenátoři totiž použili kritickou edici díla z roku 2010, jejíž libreto posiluje původní Janáčkovy nářeční a na zpěv komplikovanější momenty.

Kromě dvou zmíněných festivalových představení uvede Komorní opera HF JAMU ještě čtyři reprízy ve dnech 23., 25., 26. a 28. listopadu. Všechna přestavení v Divadle na Orlí začínají v 19 hodin. Máte-li zájem o představení referovat, můžete si rezervovat vstupenky na e-mailové adrese komorni.opera@hf.jamu.cz nebo na webových stránkách Divadla na Orlí www.divadlonaorli.jamu.cz.

Foto archiv Divadla na Orlí, zdroj Luboš Mareček, JAMU

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Příhody lišky Bystroušky

23.11.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Příhody lišky Bystroušky

25.11.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Příhody lišky Bystroušky

28.11.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Dále si přečtěte

Zvuk patří k hudbě zcela samozřejmě, ale co si potom mají počít lidé, kteří neslyší? Nenápadný a přívětivý večer připravil v Divadle na Orlí Janáček Ensemble ve spolupráci s Ateliérem výchovné dramatiky pro neslyšící. Komorní skladby Bohuslava Martinů, Pavla Haase a Leoše Janáčka pohybově ztvárnil soubor Hluchavky léčivé.  více


Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Nejčtenější