Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka v Brně už zná vítěze

Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka v Brně už zná vítěze

O víkendu vyvrcholil 24. ročník Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka. Zvítězili v ní mladí hudebníci z Lotyšska a Španělska. V Brně letos soutěžili hráči na kontrabas a violoncello, v prvním oboru výrazně bodovali zahraniční studenti JAMU. Týdenní klání, které pořádá Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně ve spolupráci s Nadací Leoše Janáčka se letos uskutečnilo od 8. do 15. září.

„Úroveň soutěže byla opravdu vynikající. Navíc mne neskutečně těší, že první a třetí místo v soutěži kontrabasistů obsadili studenti naší školy,“ uvedl prezident soutěžního klání a děkan pořádající Hudební fakulty JAMU profesor Jindřich Petráš. První cenu získal lotyšský kontrabasista Matiss Eisaks, který na HF JAMU studuje navazující magisterský program hry na tento nástroj. Druhé místo patřilo finské hudebnici Marii Krykov a třetí příčku obsadil nizozemský kontrabasista Yanick Adams, který taktéž studuje v Brně.

„Každá soutěž je cesta. Pro hudbu je skvělé, že taková soutěž v Brně existuje. Měl jsem ve finále opravdu velmi dobré kolegy a kdokoliv z nás mohl vyhrát. Cítím se tedy šťastně a požehnaně, že jsem to byl právě já,“ okomentoval své vrcholné umístnění Matis Eisaks. Do Brna nakonec dorazilo celkem šestašedesát soutěžících, z nichž většina přijela ze zahraničí. Ze tří desítek hráčů na violoncello nakonec první místo získal Javier Huerta Gimeno ze Španělska, druhé místo obsadila Yoosin Park z Korejské republiky a o třetí příčku se dělily Alexandra Kahrer z Rakouska a tuzemská hudebnice Dora Hájková. „Výhra pro mne znamená mnoho radosti a doufám, že také příležitostí, které přijdou,“ okomentoval své vítězství Javier Huerta Gimeno.

Do Brna se sjeli mladí hudebníci do 35 let ze tří desítek zemí. Vedle bezmála všech evropských zemí se na soutěži objevili účastníci kupříkladu z Japonska, USA, Brazílie, Tchaj-wanu, Austrálie nebo Číny. Soutěžilo se ve třech kolech a laureáti získali také zajímavé ceny. Absolutní vítěz v každém oboru za své prvenství obdržel sto tisíc korun, druhé místo bylo ohodnoceno částkou sedmdesát a třetí částkou čtyřicet tisíc korun. Výkony soutěžících kontrabasistů hodnotila odborná sedmičlenná mezinárodní porota s předsedou Stefanem Schäferem (Německo) a pětičlenné jury pro obor violoncello předsedala Maria Kliegel (Německo). Prezident soutěže připomněl, že v porotě kontrabasistů zasednul kupříkladu lotyšský hudebník Gunars Upatnieks, který je absolventem JAMU a nyní hráčem prestižních Berlínských filharmoniků. Profesor Petráš dodal, že o kontrabas a violoncello byl podobně vysoký zájem už před pěti lety, ve kterých se periodicky soutěžní obory střídají. Vloni to byly kupříkladu klavír a varhany, příští rok do Brna přijedou hráči na flétnu a klarinet napřesrok se v Brně utkají housle a smyčcová kvarteta. A ještě v roce 2021 budou soutěžit lesní roh a tuba.

V povinném repertoáru finálového kola letos zazněly skladby Giovanni Bottesiniho (kontrabas) nebo díla Antonína Dvořáka, Roberta Schumanna, Petra Iljiče Čajovského či Bohuslava Martinů (violoncello). Kontrabas bohužel nemá ve svém oboru žádnou skladbu Leoše Janáčka, zato hráči na violoncello budou mít ve druhé kole povinnou jeho skladbu Pohádka. Právě ji si podle vlastních slov nejvíce užil Laureát Javier Huerta Gimeno: „K Janáčkově Pohádce mám pocitově nesmírně blízko. Ale hrát Dvořákův violoncellový koncert poprvé s orchestrem bylo neméně skvělé.“

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější