Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka v Brně už zná vítěze

Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka v Brně už zná vítěze

O víkendu vyvrcholil 24. ročník Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka. Zvítězili v ní mladí hudebníci z Lotyšska a Španělska. V Brně letos soutěžili hráči na kontrabas a violoncello, v prvním oboru výrazně bodovali zahraniční studenti JAMU. Týdenní klání, které pořádá Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně ve spolupráci s Nadací Leoše Janáčka se letos uskutečnilo od 8. do 15. září.

„Úroveň soutěže byla opravdu vynikající. Navíc mne neskutečně těší, že první a třetí místo v soutěži kontrabasistů obsadili studenti naší školy,“ uvedl prezident soutěžního klání a děkan pořádající Hudební fakulty JAMU profesor Jindřich Petráš. První cenu získal lotyšský kontrabasista Matiss Eisaks, který na HF JAMU studuje navazující magisterský program hry na tento nástroj. Druhé místo patřilo finské hudebnici Marii Krykov a třetí příčku obsadil nizozemský kontrabasista Yanick Adams, který taktéž studuje v Brně.

„Každá soutěž je cesta. Pro hudbu je skvělé, že taková soutěž v Brně existuje. Měl jsem ve finále opravdu velmi dobré kolegy a kdokoliv z nás mohl vyhrát. Cítím se tedy šťastně a požehnaně, že jsem to byl právě já,“ okomentoval své vrcholné umístnění Matis Eisaks. Do Brna nakonec dorazilo celkem šestašedesát soutěžících, z nichž většina přijela ze zahraničí. Ze tří desítek hráčů na violoncello nakonec první místo získal Javier Huerta Gimeno ze Španělska, druhé místo obsadila Yoosin Park z Korejské republiky a o třetí příčku se dělily Alexandra Kahrer z Rakouska a tuzemská hudebnice Dora Hájková. „Výhra pro mne znamená mnoho radosti a doufám, že také příležitostí, které přijdou,“ okomentoval své vítězství Javier Huerta Gimeno.

Do Brna se sjeli mladí hudebníci do 35 let ze tří desítek zemí. Vedle bezmála všech evropských zemí se na soutěži objevili účastníci kupříkladu z Japonska, USA, Brazílie, Tchaj-wanu, Austrálie nebo Číny. Soutěžilo se ve třech kolech a laureáti získali také zajímavé ceny. Absolutní vítěz v každém oboru za své prvenství obdržel sto tisíc korun, druhé místo bylo ohodnoceno částkou sedmdesát a třetí částkou čtyřicet tisíc korun. Výkony soutěžících kontrabasistů hodnotila odborná sedmičlenná mezinárodní porota s předsedou Stefanem Schäferem (Německo) a pětičlenné jury pro obor violoncello předsedala Maria Kliegel (Německo). Prezident soutěže připomněl, že v porotě kontrabasistů zasednul kupříkladu lotyšský hudebník Gunars Upatnieks, který je absolventem JAMU a nyní hráčem prestižních Berlínských filharmoniků. Profesor Petráš dodal, že o kontrabas a violoncello byl podobně vysoký zájem už před pěti lety, ve kterých se periodicky soutěžní obory střídají. Vloni to byly kupříkladu klavír a varhany, příští rok do Brna přijedou hráči na flétnu a klarinet napřesrok se v Brně utkají housle a smyčcová kvarteta. A ještě v roce 2021 budou soutěžit lesní roh a tuba.

V povinném repertoáru finálového kola letos zazněly skladby Giovanni Bottesiniho (kontrabas) nebo díla Antonína Dvořáka, Roberta Schumanna, Petra Iljiče Čajovského či Bohuslava Martinů (violoncello). Kontrabas bohužel nemá ve svém oboru žádnou skladbu Leoše Janáčka, zato hráči na violoncello budou mít ve druhé kole povinnou jeho skladbu Pohádka. Právě ji si podle vlastních slov nejvíce užil Laureát Javier Huerta Gimeno: „K Janáčkově Pohádce mám pocitově nesmírně blízko. Ale hrát Dvořákův violoncellový koncert poprvé s orchestrem bylo neméně skvělé.“

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Že se letošní Horňácké slavnosti v tradičním termínu (poblíž svátku sv. Máří Magdaleny) a rozsahu (tří až pěti dnů) neuskuteční, rozhodla rada obce Velké na Veličkou už v půli dubna. Pochopitelně se nedal předpovídat vývoj krizových opatření směrem k třetímu červencovému týdnu, ale horňáčtí muzikanti se pokusili vymyslet alespoň částečné náhradní řešení pro zachování kontinuity. Nakonec se oficiálně konaly dva koncerty ve do dvou po sobě následujících sobotách: 18. července se v Kulturním domě ve Velké nad Veličkou uskutečnil přímý přenos veřejné rozhlasové nahrávky Českého rozhlasu Brno pod titulem Hrajte že ně, hrajte aneb Horňácké trochu jinak. O týden později se ve sportovním areálu v Javorníku pořádalo tradiční klání o „najvěčího znalca horňáckých sedláckých“ pod patronací Horňácké cimbálové muziky Libora Supa. Obě akce si pochopitelně našly své diváky a posluchače.  více

V předvečer premiéry operní pantomimy Der Traum, která se má stát pomyslným vyvrcholením 16. ročníku Hudebního festivalu Znojmo, dostali jeho návštěvníci možnost nahlédnout do prostor impozantního, avšak chátrajícího Louckého kláštera. Toto specifické místo s jedinečnou atmosférou nebylo vybrané náhodou. Jmenovaná přehlídka se totiž nestará pouze o kulturní přítomnost, ale spolufinancuje i řadu rekonstrukcí chátrajících památek. Již několik let je jeho cílem obnova Louckého kláštera, a tak se podobně jako v minulých letech stal včerejší koncert vhodnou příležitostí k dobročinné dražbě vín, jejíž výtěžek je určený právě na opravu devastované budovy. S pestrým programem sestávajícím z děl Henryho Purcella, Giovanniho Battisty Pergolesiho, Šimona Brixiho, Georga Friedricha Händela, Antonia Vivaldiho a Wolfganga Amadea Mozarta se na prosluněném nádvoří a za cinkotu skleniček představil Znojemský komorní orchestr doplněný čestnými hosty, violisty Reinholdem Riegerem a Emilem Machainem. Jako sólisté vystoupili sopranistka Zuzana Barochová a pozounista Tomáš Votava, koncert řídil houslista a pedagog Marek Filip, který je současně uměleckým vedoucím ansámblu.  více

Letošní ročník Hudebního festivalu Znojmo se pomalu blíží ke své polovině; stihnul i tak nabídnout řadu pozoruhodných hudebních večerů v čele s koncertem při svíčkách či Divadlem světel Dua Kchun. Včerejší program oslovil ponejvíce milovníky díla Johanna Sebastiana Bacha, jehož kantáty Wachet auf, ruft uns die Stimme a Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! zazněly v nastudování orchestru Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka ve znojemském kostele Nalezení sv. Kříže. V sólových partech vystoupily sopranistky Romana Kružíková a Pavla Radostová, altistka Lucie Netušilová Karafiátová, tenorista Jakub Kubín a basista Jiří Miroslav Procházka.  více

Brněnská rocková skupina Kulturní úderka v čele se zpěvákem a kytaristou Štěpánem Dokoupilem tentokrát své fanoušky nenechala čekat příliš dlouho. Zatímco mezi jejím prvním a druhým albem byla patnáctiletá pauza, novinka Black Metall vyšla necelé dva roky po předchozím albu Sarajevská Katarzija. S názvem nového alba je třeba zacházet opatrně. S black metalem coby hudebním žánrem totiž Úderka nic společného neměla a nemá. Stále máme co do činění nikoli s metalem, ale s poměrně syrovým rockem, který ovšem v některých momentech příjemně zjemňují klávesy Omera Blentiče, případně trubka hostujícího Jana Kozelka.  více

Kulturní život se pokusil v nerovném boji s virovým přízrakem a vládními nařízeními přesunout do sterilního a „životu bezpečného“ prostředí sociálních sítí. Hudební instituce se v nejtemnějších měsících předháněly v uvádění záznamů památných koncertů a významné operní domy vysílaly do světa divácky nejúspěšnější představení.  více