Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka v Brně už zná vítěze

Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka v Brně už zná vítěze

O víkendu vyvrcholil 24. ročník Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka. Zvítězili v ní mladí hudebníci z Lotyšska a Španělska. V Brně letos soutěžili hráči na kontrabas a violoncello, v prvním oboru výrazně bodovali zahraniční studenti JAMU. Týdenní klání, které pořádá Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně ve spolupráci s Nadací Leoše Janáčka se letos uskutečnilo od 8. do 15. září.

„Úroveň soutěže byla opravdu vynikající. Navíc mne neskutečně těší, že první a třetí místo v soutěži kontrabasistů obsadili studenti naší školy,“ uvedl prezident soutěžního klání a děkan pořádající Hudební fakulty JAMU profesor Jindřich Petráš. První cenu získal lotyšský kontrabasista Matiss Eisaks, který na HF JAMU studuje navazující magisterský program hry na tento nástroj. Druhé místo patřilo finské hudebnici Marii Krykov a třetí příčku obsadil nizozemský kontrabasista Yanick Adams, který taktéž studuje v Brně.

„Každá soutěž je cesta. Pro hudbu je skvělé, že taková soutěž v Brně existuje. Měl jsem ve finále opravdu velmi dobré kolegy a kdokoliv z nás mohl vyhrát. Cítím se tedy šťastně a požehnaně, že jsem to byl právě já,“ okomentoval své vrcholné umístnění Matis Eisaks. Do Brna nakonec dorazilo celkem šestašedesát soutěžících, z nichž většina přijela ze zahraničí. Ze tří desítek hráčů na violoncello nakonec první místo získal Javier Huerta Gimeno ze Španělska, druhé místo obsadila Yoosin Park z Korejské republiky a o třetí příčku se dělily Alexandra Kahrer z Rakouska a tuzemská hudebnice Dora Hájková. „Výhra pro mne znamená mnoho radosti a doufám, že také příležitostí, které přijdou,“ okomentoval své vítězství Javier Huerta Gimeno.

Do Brna se sjeli mladí hudebníci do 35 let ze tří desítek zemí. Vedle bezmála všech evropských zemí se na soutěži objevili účastníci kupříkladu z Japonska, USA, Brazílie, Tchaj-wanu, Austrálie nebo Číny. Soutěžilo se ve třech kolech a laureáti získali také zajímavé ceny. Absolutní vítěz v každém oboru za své prvenství obdržel sto tisíc korun, druhé místo bylo ohodnoceno částkou sedmdesát a třetí částkou čtyřicet tisíc korun. Výkony soutěžících kontrabasistů hodnotila odborná sedmičlenná mezinárodní porota s předsedou Stefanem Schäferem (Německo) a pětičlenné jury pro obor violoncello předsedala Maria Kliegel (Německo). Prezident soutěže připomněl, že v porotě kontrabasistů zasednul kupříkladu lotyšský hudebník Gunars Upatnieks, který je absolventem JAMU a nyní hráčem prestižních Berlínských filharmoniků. Profesor Petráš dodal, že o kontrabas a violoncello byl podobně vysoký zájem už před pěti lety, ve kterých se periodicky soutěžní obory střídají. Vloni to byly kupříkladu klavír a varhany, příští rok do Brna přijedou hráči na flétnu a klarinet napřesrok se v Brně utkají housle a smyčcová kvarteta. A ještě v roce 2021 budou soutěžit lesní roh a tuba.

V povinném repertoáru finálového kola letos zazněly skladby Giovanni Bottesiniho (kontrabas) nebo díla Antonína Dvořáka, Roberta Schumanna, Petra Iljiče Čajovského či Bohuslava Martinů (violoncello). Kontrabas bohužel nemá ve svém oboru žádnou skladbu Leoše Janáčka, zato hráči na violoncello budou mít ve druhé kole povinnou jeho skladbu Pohádka. Právě ji si podle vlastních slov nejvíce užil Laureát Javier Huerta Gimeno: „K Janáčkově Pohádce mám pocitově nesmírně blízko. Ale hrát Dvořákův violoncellový koncert poprvé s orchestrem bylo neméně skvělé.“

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart fotografa a tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Také Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem se letos přidává k oslavám Roku české hudby. V Janáčkově divadle se včera uskutečnil koncert věnovaný vokálně-instrumentálním dílům dvou exilových skladatelů rozdílných epoch – Antonína Rejchy (1770–1836) a Jana Nováka (1921–1984). V rámci večera se představili Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra FialyMartina Janková (soprán), Pavla Vykopalová (mezzosoprán), Aleš Briscein (tenor) a Jiří Brückler (bas).  více

Pondělním koncertem Africa calls Europe byl v sále Konventu Milosrdných bratří zahájen XXI. ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí... Jak název večera napovídá, divákům bylo předvedeno propojení evropských a (nejen) afrických vlivů. O tento zajímavý dramaturgický počin se postaralo londýnské flétnové kvarteto i Flautisti ve složení Jitka KonečnáDoris KitzmantelIlona Veselovská a Monika Wimberger Devátá, ke kterému se v několika skladbách připojil perkusionista Jakub Kupčík. V první polovině večera nejdříve zazněla díla z renesanční a barokní epochy, ve druhé pak kompozice soudobých autorů.  více

Roky končící číslicí čtyři mají pro českou hudbu zásadní význam – kromě předních představitelů klasické hudby, ze kterých lze jmenovat Leoše Janáčka, Josefa Suka či Antonína Dvořáka, slaví svá jubilea také zásadní autoři české nonartificiální hudby jako například Jiří Šlitr či Karel Kryl. Tím nejzásadnějším výročím, které však letošek připadá, je bezesporu 200 let od narození zakladatele moderní české hudby Bedřicha Smetany. Národní divadlo Brno se tedy oslavy spojené s Rokem české hudby rozhodlo v projektu Smetana200 zahájit uvedením nové inscenace Smetanova Dalibora v koprodukci s Welsh National Opera. Představení režíroval David Pountney, jehož práce může být brněnským milovníkům opery známa například z inscenace Z mrtvého domu, která se uskutečnila v rámci festivalu Janáček Brno 2018. O hudební nastudování Dalibora se postaral Tomáš Hanus, který provedení při premiérovém uvedení v pátek 2. února rovněž řídil. Scénu navrhl Robert Innes Hopkins, kostýmy připravila Marie-Jeanne Lecca a světelného designu se ujal Fabrice Kebour. Postavy Smetanovy opery ztvárnili Tomasz Konieczny (Vladislav, král český), Peter Berger (Dalibor z Kozojed), Csilla Boross (Milada), Daniel Kfelíř (velitel stráže Budivoj), David Szendiuch (žalářník Beneš), Ondřej Koplík (Vítek), Jana Šrejma Kačírková (Jitka) a Petr Karas (soudce).  více

Podívat se na jednu z brněnských ikon nezvyklou optikou se snaží nová hudební inscenace Cabaret Janáček. Hudebního génia a inovátora v žánrově neobvyklém projektu propojili arthub Tamuza a Cabaret des Pechés, na jehož komorním jevišti se před diváky u stolků odehrál hodinový průřez Janáčkovým životem s nejznámějšími úryvky z jeho děl. A to vše za se děje za asistence mima, tří pěvců (lyrický a dramatický soprán s barytonem) s pianistkou a vše je navrch hned natřikrát alternováno.  více

Nejčtenější