Moravský podzim letos s podtitulem Angeloi – Zvěstovatelé aneb Paralelní dějiny hudby

Moravský podzim letos s podtitulem Angeloi – Zvěstovatelé aneb Paralelní dějiny hudby

Současná koncertní praxe klasické hudby opakovaně vyjímá z nekonečného množství hudebních děl pro své „tady a teď“ jen omezenou část ze všeho, co kdy vzniklo. Program Moravského podzimu tak nabídne to, co mohou lidé slyšet spíš vzácně. Přinese skladby od baroka po současnost, mnohdy v české či světové premiéře. Zahajovací koncert festivalu povede šéfdirigent Filharmonie Brno Dennis Russell Davies. Součástí festivalu je druhým ročníkem i Nový svět Moravského podzimu, tedy série koncertů, kterou připravují studenti JAMU. K doprovodným programům patří také Hudebněvědné kolokvium, besedy se skladateli, interprety a muzikology či představení dvou nových knih: jedna je věnována Leoši Janáčkovi, druhá Antonínu Rejchovi.

„Navážeme na naši dlouhodobou snahu tento přístup narušovat. Ve festivalové, koncentrované podobě uskutečníme sondu do jakýchsi paralelních dějin hudby. Vyneseme na světlo méně známé skladby proslulých skladatelů a poukážeme na životnost děl autorů pozapomenutých,“ uvedl dramaturg festivalu Vítězslav Mikeš. Letošnímu ročníku dal podtitul Angeloi – Zvěstovatelé, což jsou podle filozofa Jakova Druskina bytosti s pestrým životem, které obývají paralelní svět a bez zatížení nudou nebo časem pociťují věčnost. „Podobně vnímám i hudební díla,“ podotkl Mikeš.

„Od 1. do 22. října čeká na posluchače celkem čtrnáct koncertů. Nejvíce v Besedním domě, k tomu tři velké v Janáčkově divadle, ale také třeba v krytu 10-Z, ve vile Tugendhat, na Petrově nebo v kostele na náměstí Míru,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová. Doplnila, že speciální koncert se chystá i do Červeného kostela. Již potřetí v něm zazní Poslední pohanské obřady Broniuse Kutavičiuse. U posluchačů měla jejich dvě provedení v minulých letech tak mimořádný ohlas, že je dramaturgie zařazuje i potřetí.

Festival otevřou 1. října tóny Zpěvu ducha divokého lesa, symfonické fantazie Anthonyho Philipa Heinricha, která zazní v české premiéře. Rodák z Krásné Lípy, kterému se přezdívalo americký Beethoven, má tak neuvěřitelný osud, že až připomíná příběh Járy Cimrmana. (Osudům prvního profesionálního skladatele v Americe se o den později věnuje i klavírista Pavel Farský na svém recitálu, který je již vyprodán.) Při zahajovacím koncertu naváže na Heinricha skutečný Beethoven a jeho málo hraná Fantazie c moll, následována impozantním Credem ze sklonku raného období Arvo Pärta. Večer uzavře symfonická poema Prometheus, kterou Alexandr Skrjabin napsal pro klavír, sbor a orchestr rozšířený o tzv. světelný klavír. „U nás se o vizuální složku této skladby postará Cori O´Lan z renomovaného rakouského festivalu Ars Electronika,“ informoval Mikeš. Sólistkou v Beethovenovi a Skrjabinovi bude Polina Osetinskaja, která brněnské publikum uhranula již před pár lety.

Zahajovací koncert povede šéfdirigent Dennis Russell Davies, který se v divadle ve stejné roli představí i 13. října. Tentokrát ovšem ne s Filharmonií Brno, ale se Symfonickým orchestrem Středoněmeckého rozhlasu Lipsko, v jehož čele také stojí. Kromě Williama Bolcoma v české premiéře a Smuteční zednářské hudby W. A. Mozarta přiveze orchestr svůj kmenový repertoár: Roberta Schumanna a symfonickou báseň Tak pravil Zarathustra Richarda Strausse.

Jestliže první a druhý koncert v divadle pojí osoba šéfdirigenta, pak druhý a třetí pojí partnerská města Brna: německé Lipsko a polská Poznaň. Její filharmonie přijede 22. října a postará se o slavnostní zakončení festivalu. Spolu s šéfdirigentem Łukaszem Borowiczem přiveze program k výročí nedožitých devadesátin Krzysztofa Pendereckého, jednoho z nejvýznamnějších tvůrců polské a potažmo světové hudby druhé poloviny 20. století. Doplní jej Suita rustica Vítězslavy Kaprálové a Houslový koncert č. 2 Karola Szymanowského, který přednese Milan Paľa (ten se zhostí i sólového partu ve Violovém koncertu Pendereckého).

Kromě pozapomenutých autorů a skladeb dá festival prostor i pozapomenutým hudebním nástrojům, například skleněné harmonice, kterou rozezní Christa Schönfeldinger ve třech skladbách jednoho večera. Pod taktovkou Jonathana Cohena na něm v obnovených premiérách zazní melodram Rozloučení Johanky z Arku s vlastí a Příležitostná kantáta Antonína Rejchy, který má stejně jako Heinrich až neuvěřitelný osud s českými kořeny a kariérou za hranicemi.

Dalším vzácným nástrojem je historický klavír Streicher, ke kterému usedne Alexej Ljubimov. Zahraje na něj skladby Johannese Brahmse, zatímco na současný klavír Steinway přednese nostalgicky laděnou hudbu žijícího ukrajinského skladatele Valentina Silvestrova. Za klavír usedne i Onutė Gražinytė, která se představí v sólovém recitálu i se souborem Kremerata Baltica, dále bosenská hudebnice Aida Mujačić s písněmi Karla Reinera, Terezie Fialová v duu s violoncellistou Jiřím Bártou nebo Dennis Russell Davies, který doprovodí sopranistku Martinu Jankovou s recitátorkou Taťjanou Medveckou.

Dva multimediální projekty, oba v české premiéře, pak zazní v druhé půli festivalu. Islandský skladatel Jóhann Jóhannsson proslul jako autor filmové hudby, za hudbu k Teorii všeho získal nominaci na Oskara, ale velmi zajímavé projekty skýtá jeho samostatná raná tvorba. „Jeho někdejší blízký spolupracovník Adam Wiltzie provede na Petrově se členy Moravia Brass Band mimořádnou hodinovou skladbu, dalo by se říci až zvukovou instalaci Virðulegu forsetar. Věřím, že bude patřit k jedněm z vrcholů festivalu,“ uvedl Mikeš. Cenami ověnčená naděje české komorní hudby Trio Bohémo připravilo do Besedního domu „audiovizuální novelu“ Hledání ztracené krásy… autorky Žibuoklė Martinaitytė, zkomponovanou pro klavírní trio, elektroniku a video.

Trio Bohémo/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější