Na pomezí žánrů: Připomínka 100. výročí zahájení rozhlasového vysílání na Moravě

19. únor 2024, 10:00

Na pomezí žánrů: Připomínka 100. výročí zahájení rozhlasového vysílání na Moravě

Koncertem s názvem „Na pomezí žánrů“ vyvrcholí třídenní akce, která oslavuje 100 let rozhlasového vysílání na Moravě. Celá akce zahrnuje žánrově bezbariérové koncerty, přehlídku nových hudebních nahrávek z rozhlasové produkce i kolokvium zabývající se lidovou písní v rozhlasovém vysílání a v neposlední řadě také připomínku osobnosti redaktora Jaromíra Nečase a jeho rozhlasový počin – cyklus pořadů Barevný zpívající svět. Závěrečný koncert moderují Břetislav Rychlík a Jiří Plocek.

Jaromír Nečas (1922–2015) byl hudebním skladatelem, redaktorem a osobností, která rozuměla, vytvářela a formovala hudební folklorismus i hudbu tzv. malých hudebních žánrů. V polovině 70. let minulého století byl autorem nadčasového rozhlasového pořadu s názvem Barevný zpívající svět. Jako připomínku velké osobnosti i úžasné pestrosti lidského hudebního tvoření uspořádal Český rozhlas Brno první ročník přehlídky na pomezí žánrů s názvem Barevný zpívající svět Jaromíra Nečase. Během své redaktorské praxe se zabýval nejen lidovou hudbou, ale také folkem či world music. Díky svému všestrannému kulturnímu rozhledu byl schopen propojovat různé typy uměleckého tvoření. Pro veřejnost objevil několik výrazných hudebních talentů, jakými byli například sourozenci Ulrychovi, Jaroslav Hutka či Jiří Pavlica. Spoluvytvářel program MFF ve Strážnici a byl autorem nespočtu rozhlasových i festivalových programů.

Přehlídka hudby na rozhraní žánrů je ohlášena na 21. až 23. února 2024 v HaDivadle. Událost je součástí připomínky 100. výročí zahájení rozhlasového vysílání na Moravě. Koncert „Na pomezí žánrů“ je vyvrcholením této třídenní akce, proběhne 23. února v 18:00 v HaDivadle. V rámci večera vystoupí Iva Bittová, Marian Friedl & MiniBaroshi, Stano Palúch s projektem Stromoradie, sbor Milánosz, HM Martina Hrbáče s Jiřinou Mikloškovou.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Hudební redaktor a režisér, folklorista, pedagog a publicista Jaromír Nečas, který jen tak mimochodem objevil world music, nedávno oslavil devadesáté druhé narozeniny. Rozhovor neměl potřebu autorizovat, tak jsem ho ani moc neupravoval. Jak řeč plynula, tak ji máte před sebou. Úsměvy a gesta směrem ke knihovně si domyslete sami.  více

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější