Na pomezí žánrů: Připomínka 100. výročí zahájení rozhlasového vysílání na Moravě

19. únor 2024, 10:00

Na pomezí žánrů: Připomínka 100. výročí zahájení rozhlasového vysílání na Moravě

Koncertem s názvem „Na pomezí žánrů“ vyvrcholí třídenní akce, která oslavuje 100 let rozhlasového vysílání na Moravě. Celá akce zahrnuje žánrově bezbariérové koncerty, přehlídku nových hudebních nahrávek z rozhlasové produkce i kolokvium zabývající se lidovou písní v rozhlasovém vysílání a v neposlední řadě také připomínku osobnosti redaktora Jaromíra Nečase a jeho rozhlasový počin – cyklus pořadů Barevný zpívající svět. Závěrečný koncert moderují Břetislav Rychlík a Jiří Plocek.

Jaromír Nečas (1922–2015) byl hudebním skladatelem, redaktorem a osobností, která rozuměla, vytvářela a formovala hudební folklorismus i hudbu tzv. malých hudebních žánrů. V polovině 70. let minulého století byl autorem nadčasového rozhlasového pořadu s názvem Barevný zpívající svět. Jako připomínku velké osobnosti i úžasné pestrosti lidského hudebního tvoření uspořádal Český rozhlas Brno první ročník přehlídky na pomezí žánrů s názvem Barevný zpívající svět Jaromíra Nečase. Během své redaktorské praxe se zabýval nejen lidovou hudbou, ale také folkem či world music. Díky svému všestrannému kulturnímu rozhledu byl schopen propojovat různé typy uměleckého tvoření. Pro veřejnost objevil několik výrazných hudebních talentů, jakými byli například sourozenci Ulrychovi, Jaroslav Hutka či Jiří Pavlica. Spoluvytvářel program MFF ve Strážnici a byl autorem nespočtu rozhlasových i festivalových programů.

Přehlídka hudby na rozhraní žánrů je ohlášena na 21. až 23. února 2024 v HaDivadle. Událost je součástí připomínky 100. výročí zahájení rozhlasového vysílání na Moravě. Koncert „Na pomezí žánrů“ je vyvrcholením této třídenní akce, proběhne 23. února v 18:00 v HaDivadle. V rámci večera vystoupí Iva Bittová, Marian Friedl & MiniBaroshi, Stano Palúch s projektem Stromoradie, sbor Milánosz, HM Martina Hrbáče s Jiřinou Mikloškovou.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Hudební redaktor a režisér, folklorista, pedagog a publicista Jaromír Nečas, který jen tak mimochodem objevil world music, nedávno oslavil devadesáté druhé narozeniny. Rozhovor neměl potřebu autorizovat, tak jsem ho ani moc neupravoval. Jak řeč plynula, tak ji máte před sebou. Úsměvy a gesta směrem ke knihovně si domyslete sami.  více

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Nejčtenější