Na pomezí žánrů: Připomínka 100. výročí zahájení rozhlasového vysílání na Moravě

19. únor 2024, 10:00

Na pomezí žánrů: Připomínka 100. výročí zahájení rozhlasového vysílání na Moravě

Koncertem s názvem „Na pomezí žánrů“ vyvrcholí třídenní akce, která oslavuje 100 let rozhlasového vysílání na Moravě. Celá akce zahrnuje žánrově bezbariérové koncerty, přehlídku nových hudebních nahrávek z rozhlasové produkce i kolokvium zabývající se lidovou písní v rozhlasovém vysílání a v neposlední řadě také připomínku osobnosti redaktora Jaromíra Nečase a jeho rozhlasový počin – cyklus pořadů Barevný zpívající svět. Závěrečný koncert moderují Břetislav Rychlík a Jiří Plocek.

Jaromír Nečas (1922–2015) byl hudebním skladatelem, redaktorem a osobností, která rozuměla, vytvářela a formovala hudební folklorismus i hudbu tzv. malých hudebních žánrů. V polovině 70. let minulého století byl autorem nadčasového rozhlasového pořadu s názvem Barevný zpívající svět. Jako připomínku velké osobnosti i úžasné pestrosti lidského hudebního tvoření uspořádal Český rozhlas Brno první ročník přehlídky na pomezí žánrů s názvem Barevný zpívající svět Jaromíra Nečase. Během své redaktorské praxe se zabýval nejen lidovou hudbou, ale také folkem či world music. Díky svému všestrannému kulturnímu rozhledu byl schopen propojovat různé typy uměleckého tvoření. Pro veřejnost objevil několik výrazných hudebních talentů, jakými byli například sourozenci Ulrychovi, Jaroslav Hutka či Jiří Pavlica. Spoluvytvářel program MFF ve Strážnici a byl autorem nespočtu rozhlasových i festivalových programů.

Přehlídka hudby na rozhraní žánrů je ohlášena na 21. až 23. února 2024 v HaDivadle. Událost je součástí připomínky 100. výročí zahájení rozhlasového vysílání na Moravě. Koncert „Na pomezí žánrů“ je vyvrcholením této třídenní akce, proběhne 23. února v 18:00 v HaDivadle. V rámci večera vystoupí Iva Bittová, Marian Friedl & MiniBaroshi, Stano Palúch s projektem Stromoradie, sbor Milánosz, HM Martina Hrbáče s Jiřinou Mikloškovou.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Hudební redaktor a režisér, folklorista, pedagog a publicista Jaromír Nečas, který jen tak mimochodem objevil world music, nedávno oslavil devadesáté druhé narozeniny. Rozhovor neměl potřebu autorizovat, tak jsem ho ani moc neupravoval. Jak řeč plynula, tak ji máte před sebou. Úsměvy a gesta směrem ke knihovně si domyslete sami.  více

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější