Nová sezóna Filharmonie Brno

Nová sezóna Filharmonie Brno

Filharmonie Brno připravila pro příští sezónu kromě osvědčených abonentních řad také nový cyklus soudobé hudby. Sólistou sezóny bude Benjamin Jusupov. Pro své příznivce připravila Filharmonie na čtvrtek k příští sezóně i besedu.

Benjamin Jusupov se předvede brněnskému publiku ve všech třech polohách – jako skladatel, dirigent i klavírista. Na přání svých posluchačů zpřístupní filharmonie sérii generálních zkoušek, mladí umělci a publikum toužící po méně formálních koncertech klasické hudby budou mít příležitost v novém cyklu Mladá krev. Díky cyklu Brno Contemporary Orchestra dostane prostor soudobá vážná hudba. Mimořádné koncerty nabídnou filmové melodie s Casparem Richterem, Adventní koncert s Hradišťanem, Novoroční s Jakubem Hrůšou a Jerusalem Quartet s Davidem Marečkem. Opakovat se bude také Mozartův efekt – koncert pro nastávající rodiče a jejich očekávané děti. Posluchači mají možnost si vybrat napříč abonentními cykly i šest libovolných koncertů a získat na ně slevu v rámci Předplatného na míru – předprodej začíná 26. května. Veřejná beseda o nové sezoně se uskuteční 22. května v 16 hodin v Besedním domě.

Dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš uvedl k příští sezóně následující: „Na úspěšné působení tureckého klavíristy a skladatele Fazila Saye coby našeho Umělce sezony 2013/2014 naváže v sezoně následující v téže roli – a obdobně mnohostranně – skladatel, dirigent a klavírista Benjamin Jusupov, tádžický Žid žijící v Izraeli, působící jako respektovaná osobnost po celém hudebním světě a komponující pro světoznámé sólisty, jako jsou Maxim Vengerov, Misha Maisky či Vadim Repin. V průběhu sezony zazní jeho koncerty, nezřídka využívající atraktivní posluchačské prvky (názvuky středoasijské tradiční hudby, tanga, rocku, málo slýchané nástroje, smyčky apod.) v podání špičkových hudebníků – violoncellisty Alexandra Kňazeva, flétnisty Matthiase Zieglera a jednoho z nejlepších současných violistů Maxima Rysanova; sám Jusupov se představí ve své umělecké trojroli na čtvrtém koncertě Klasického abonmá, který bude dirigovat a na němž usedne v jedné své skladbě i za klavír.
K dalším očekávaným vrcholům sezony bude patřit prosincová světová premiéra kritického vydání oratoria Epos o Gilgamešovi, která připomene 55. výročí úmrtí Bohuslava Martinů a symbolicky završí Rok české hudby 2014, událostí bude monumentální „faustovská“ kantáta ruského skladatele Alfreda Schnittkeho mj. s Ivou Bittovou v roli Mefista nebo provedení kompletního orchestrálního díla brněnské skladatelky Vítězslavy Kaprálové při příležitosti 100. výročí jejího narození. Nevšední zážitek slibuje pilotní projekt rozvíjející se spolupráce s Univerzitním kinem Scala: ruský němý film Nový Babylon z roku 1929, příběh nenaplněné lásky odehrávající se na pozadí temné historie Pařížské komuny, doprovodí filharmonici v Besedním domě původní sugestivní hudbou Dmitrije Šostakoviče.“

Benjamin Jusupov, foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Nejčtenější