Olomoucké barokní slavnosti rozezní město již podesáté. Začínají zítra

20. červenec 2022, 1:00

Olomoucké barokní slavnosti rozezní město již podesáté. Začínají zítra

Festival Olomoucké barokní slavnosti nabídne program plný barokní až raně romantické hudby. Zahrnuje celkem 11 unikátních projektů, které budou probíhat po celé Olomouci. Festival zavítá i mimo Olomouc a to do poutního kostela v Dubu nad Moravou. Rezidenční soubor slavností je i letos Volantes Orchestra. Dále vystoupí Musica figuralis, Societas Incognitorum, Musica Florea, Arte dei Suonatori a další.

Vrcholem letošní dramaturgie je koncert Beethovenova přátelství, v rámci kterého budou uvedena díla Ludwiga van Beethovenova – Klavírní koncert č. 5 Es dur, op. 73, tzv. “Císařský” a Pavla Vranického Symfonie C dur op. 33, č. 2 "Siri Brahe". Tento jedinečný koncert zazní v podání Volantes Orchestra s polskou sólistkou Dominikou Maszczyńskou, hráčkou na historické klávesové nástroje a světově uznáváným dirigentem Jos van Immerseelem, specialistou na historicky poučenou interpretaci. Festival bude probíhat od 21. července do 3. září 2022.

Opera Dráteník z pera Františka Škroupa, autora české hymny, je jediné divadelní představení, které v rámci festivalu zazní. Vůbec první česká opera, náš národní poklad, bude uvedena v Olomouci po dlouhých 64 letech. Tehdy zazněla na prknech Moravského divadla Olomouc. Na našem festivalu operu uvedeme v obnovené premiéře podle autografního originálu. V roli dráteníka se představí Matúš Šimko, renomovaný slovenský tenorista, další role obsadí Lenka Cafourková Ďuricová (Růžena), Vincenc Ignác Novotný (Vojtěch), Zuzana Badárová (Liduška), Aleš Janiga (Květenský), Jiří Miroslav Procházka (Lána), Martin Vodrážka (Kůl), Martin Mihál (Hranatý/Chmelenský). Sylva Marková je autorkou scény a kostýmů, Marek Čermák operu hudebně nastuduje a jako dirigent povede jak zpěváky, tak hudebníky Volantes Orchestra. Dráteník bude uveden v režii Kateřiny Křivánkové.

Pořadatelé i v letošním roce pokračují v liniích, které nastavili v roce 2021. Právě polský soubor Arte dei Suonatori ve spolupráci s klavíristkou Katarzynou Drogosz zahájí  letošní jubilejní ročník a podpoří tak oslavy města Olomouce spojené s česko-polským rokem. Na koncertě zazní Serenáda č. 13 G dur, KV 525 Malá noční hudba a Klavírní koncert d moll č. 20 d moll, KV 466 (v dobové úpravě Ignaze Lachnera) od Wolfganga Amadea Mozarta. Nebue chybět ani polská tvorba raně romantické skladatelky a klavírní virtuozky Marie Szymanowské.

Mezi další komorní koncerty můžeme zmínit jeden z vrcholných opusů Johanna Sebastiana Bacha Goldbergovy variace, které zazní v podání cembalisty Jaroslava Tůmy v Rotundě Cyrilometodějské teologické fakulty UP. V reprezentativním Slavnostním sále Olomouckého arcibiskupství zazní flétnové koncerty a symfonie olomouckého dómského kapelníka Antona Neumanna. Díla zahraje pod vedením Marka Čermáka soubor Musica figuralis a sólistka Jana Semerádová. Tvorba českých a slovenských klasiků Karla Kohauta, Jana Ladislava Dusíka či Johanna Nepomuka Hummela zazní v podání Musica Florea spolu s klavíristkou Petrou Matějovou v rekonstruovaném Freskovém sále ZŠ Komenium.

K architektonickým skvostům Olomouce patří převážně chrámové budovy. V katedrále sv. Václava zazní novodobá premiéra zádušní mše Requiem c moll a další duchovní skladby Josepha Puschmanna v podání souboru Musica figuralis. V kostele Panny Marie Sněžné bude představeno oratorium Triumf času a pravdy Georga Friedricha Händela v podání frekventantů a lektorů Letní školy staré hudby a Czech Ensemble Baroque pod vedením Romana a Terezy Válkových. Hudebně jedinečné Slavnostní nešpory z pera jednoho z nějvětších italských skladatelů Giovanniho Antonia Rigattiho uvede umělecký vedoucí Eduard Tomaštík se svým souborem Societas Incognitorum v poutním kostele Očišťování Panny Marie v Dubu nad Moravou. Svým obsazením se jedná o typ velkých oslavných nešpor počítajících, s na svou dobu velkým vokálním a instrumentálním aparátem. Program je skvělou ukázkou italské raně-barokní sakrální tvorby, navazující na odkaz Claudia Monteverdiho.

Koncerty Talentum umožňují vystoupit začínajícím umělcům. V rámci letošní dramaturgie vystoupí v Kapli Božího Těla Uměleckého centra Univerzity Palackého flétnistka Johana Chlupáčová, žačka renomovaného umělce na zobcovou flétnu Jakuba Kydlíčka, za hudebního doprovodu cembalisty Maxmiliána Pilmaiera. Frekventanti Letní školy barokní hudby jsou již pravidelným účastníkem festivalu a uvedou již zmíněné oratorium Triumf času a pravdy. Poslední koncert Talentum uzavírají mladí varhaníci, kteří završí své hudební zkušenosti díky intenzivním kurzům pod vedením Jaroslava Tůmy v chrámu Panny Marie Sněžné.

Volantes Orchestra/ foto web souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější