Operní a koncertní podzim Ensemble Opera Diversa

Operní a koncertní podzim Ensemble Opera Diversa

Soubor Ensemble Opera Diversa chystá v podzimní části sezóny nejen premiéry i reprízy jevištních děl, ale také koncerty s vynikajícími sólisty. Kromě opakování oblíbeného Dýňového démona posluchače čekají také sólové recitály Richarda Nováka a Viléma Veverky. Díky spolupráci s Národním divadlem Brno se drtivá většina produkcí uskuteční v Redutě na Zelném trhu v Brně.

Sezónu otevírá zcela výjimečný recitál basisty Richarda Nováka s klavíristkou Alicí Rajnohovou. Zatím poslední recitál tohoto fenomenálního pěvce se uskutečnil již před třemi roky. Ten aktuální je připomínkou šedesáti let aktivní kariéry Richarda Nováka, ale také poctou Roku české hudby. V programu zaznějí díla Vítězslava Nováka, Jaroslava Křičky, Vítězslavy Kaprálové, Jana NovákaJosefa Berga (18. 9. v 19.00).

Po delší době uvádí Ensemble Opera Diversa také oblíbené miniopery tvůrčího tandemu Pavel Drábek – Ondřej Kyas. Výběr obzvláště explozivních minioper pod názvem Minioperní miny se v režii Tomáše Studeného odehraje neobvykle v atriu brněnské Reduty, v hlavních rolích s Hanou Škarkovou, Alešem Janigou a dalšími (24. 9. v 19.00).

Zcela unikátním projektem pokračuje Ensemble Opera Diversa v tradici koncertů soudobé duchovní hudby. Pod taktovkou Gabriely Tardonové zaznějí skladby Davida Matthewse, Františka Emmerta, Jaroslava Šťastného alias Petera Grahama, Roberta HejnaraOndřeje Kyase. Vedle premiérového uvedení Chrámového koncertu pro basklarinet a orchestr (sólista Pavel Zlámal) Petera Grahama a Te Deum laudamus pro sbor (Ensemble Versus), soprán, varhany a orchestr od Ondřeje Kyase bude koncert výjimečný také přítomností všech pěti autorů (kostel sv. Augustina v Brně, 7. 10. v 19.00).  

Říjen si, přinejmenším v operním Brně, už také skoro nelze představit bez Dýňového démona ve vegetariánské restauraci. Tento oblíbený gastronomický gesamtkunstwerk Pavla Drábka a Ondřeje Kyase bude tentokrát uveden v kapacitně příznivějším Divadelním sále Reduty. Tato úspěšná kulinární opera však nesytí tóny, vůněmi a chutěmi jen smysly, obsahově je neméně bohatá. Stává se možná i určitým  obřadem, jímž se loučíme s létem a smiřujeme s podzimem. Režisér a šéfkuchař v jedné osobě přímo na jevišti připravuje výtečný pokrm z dýně a při tom mu sekunduje zpívající pár majitelů restaurace, démon čerstvě zaříznuté dýně, pinkl, sbor kuchyňského personálu a sedmičlenný orchestr. Na závěr se k nim připojí i obecenstvo a představení plynule přejde v neformální raut. V hlavních rolích Lucie Kašpárková, Hana Škarková, Jan ŠťávaJakub Tuček; režie Tomáš Studený, dirigentka Gabriela Tardonová (16. 10. v 19.00).

Poctou skladateli Františku Emmertovi je společný koncert sborů VersusVox Iuvenalis. V bazilice na Starém Brně zazní z obou chrámových kůrů renesanční moteta a v premiéře Emmertův sborový cyklus Nirmal Hridaj, jako sólistka se představí opět Hana Škarková (21. 10. v 19.00).

Třetí a poslední z řady diversních orchestrálních koncertů k Roku české hudby 2014 se tentokrát nesoustředí výlučně na brněnské autory. Osou programu jsou dvě premiéry – zcela nové skladby Ondřeje Štochla, napsané pro Ensemble Opera Diversa a vynikajícího hobojistu Viléma Veverku – a Suita pro hoboj a klavír Pavla Haase v úpravě pro hoboj a smyčce, vytvořené pro tuto příležitost Ondřejem Kyasem. Zaznějí však také skladby pro smyčcový orchestr od Gideona Kleina, Jana NovákaZdeňka Pololáníka. Dirigent Ondrej Olos, hoboj Vilém Veverka (18. 11. v 19.00).

Podzimní část diversní sezóny symbolicky zakončí dvě komorní hry Pavla Drábka, pro něž Ondřej Kyas napsal několik písní. Everyman čili Kdokoli vznikl původně jako rozhlasová hra, adaptace středověké morality o Člověku a Smrti, která se však  zcela současně dotýká otázky, nakolik jsme vyrovnáni s vlastní smrtelností.  Premiérový Leviatan je adaptací povídky Josepha Rotha, prazvláštně hořkého příběhu korálkáře Nissena Piczenika. Hru napsal Pavel Drábek ve spolupráci Markem McLaughlinemLizzy Steel.

Více průběžně na www.operadiversa.cz

EOD v Redutě, Richard Novák, foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Diversa Quartet: 1914–1939

23.4.2024, 19:00 / Stará radnice, křišťálový sál

Se svou novou operou Ponava (Ztracené řeky) se Ensemble Opera Diversa posunul k vážné a působivé alegorii o současném světě. Jmenuje se podle brněnské podzemní řeky, ale není o Brně. Je o světě a spodních proudech, které jsou neviditelné, ale věrné a stále nablízku.  více


Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější