Operní a koncertní podzim Ensemble Opera Diversa

Operní a koncertní podzim Ensemble Opera Diversa

Soubor Ensemble Opera Diversa chystá v podzimní části sezóny nejen premiéry i reprízy jevištních děl, ale také koncerty s vynikajícími sólisty. Kromě opakování oblíbeného Dýňového démona posluchače čekají také sólové recitály Richarda Nováka a Viléma Veverky. Díky spolupráci s Národním divadlem Brno se drtivá většina produkcí uskuteční v Redutě na Zelném trhu v Brně.

Sezónu otevírá zcela výjimečný recitál basisty Richarda Nováka s klavíristkou Alicí Rajnohovou. Zatím poslední recitál tohoto fenomenálního pěvce se uskutečnil již před třemi roky. Ten aktuální je připomínkou šedesáti let aktivní kariéry Richarda Nováka, ale také poctou Roku české hudby. V programu zaznějí díla Vítězslava Nováka, Jaroslava Křičky, Vítězslavy Kaprálové, Jana NovákaJosefa Berga (18. 9. v 19.00).

Po delší době uvádí Ensemble Opera Diversa také oblíbené miniopery tvůrčího tandemu Pavel Drábek – Ondřej Kyas. Výběr obzvláště explozivních minioper pod názvem Minioperní miny se v režii Tomáše Studeného odehraje neobvykle v atriu brněnské Reduty, v hlavních rolích s Hanou Škarkovou, Alešem Janigou a dalšími (24. 9. v 19.00).

Zcela unikátním projektem pokračuje Ensemble Opera Diversa v tradici koncertů soudobé duchovní hudby. Pod taktovkou Gabriely Tardonové zaznějí skladby Davida Matthewse, Františka Emmerta, Jaroslava Šťastného alias Petera Grahama, Roberta HejnaraOndřeje Kyase. Vedle premiérového uvedení Chrámového koncertu pro basklarinet a orchestr (sólista Pavel Zlámal) Petera Grahama a Te Deum laudamus pro sbor (Ensemble Versus), soprán, varhany a orchestr od Ondřeje Kyase bude koncert výjimečný také přítomností všech pěti autorů (kostel sv. Augustina v Brně, 7. 10. v 19.00).  

Říjen si, přinejmenším v operním Brně, už také skoro nelze představit bez Dýňového démona ve vegetariánské restauraci. Tento oblíbený gastronomický gesamtkunstwerk Pavla Drábka a Ondřeje Kyase bude tentokrát uveden v kapacitně příznivějším Divadelním sále Reduty. Tato úspěšná kulinární opera však nesytí tóny, vůněmi a chutěmi jen smysly, obsahově je neméně bohatá. Stává se možná i určitým  obřadem, jímž se loučíme s létem a smiřujeme s podzimem. Režisér a šéfkuchař v jedné osobě přímo na jevišti připravuje výtečný pokrm z dýně a při tom mu sekunduje zpívající pár majitelů restaurace, démon čerstvě zaříznuté dýně, pinkl, sbor kuchyňského personálu a sedmičlenný orchestr. Na závěr se k nim připojí i obecenstvo a představení plynule přejde v neformální raut. V hlavních rolích Lucie Kašpárková, Hana Škarková, Jan ŠťávaJakub Tuček; režie Tomáš Studený, dirigentka Gabriela Tardonová (16. 10. v 19.00).

Poctou skladateli Františku Emmertovi je společný koncert sborů VersusVox Iuvenalis. V bazilice na Starém Brně zazní z obou chrámových kůrů renesanční moteta a v premiéře Emmertův sborový cyklus Nirmal Hridaj, jako sólistka se představí opět Hana Škarková (21. 10. v 19.00).

Třetí a poslední z řady diversních orchestrálních koncertů k Roku české hudby 2014 se tentokrát nesoustředí výlučně na brněnské autory. Osou programu jsou dvě premiéry – zcela nové skladby Ondřeje Štochla, napsané pro Ensemble Opera Diversa a vynikajícího hobojistu Viléma Veverku – a Suita pro hoboj a klavír Pavla Haase v úpravě pro hoboj a smyčce, vytvořené pro tuto příležitost Ondřejem Kyasem. Zaznějí však také skladby pro smyčcový orchestr od Gideona Kleina, Jana NovákaZdeňka Pololáníka. Dirigent Ondrej Olos, hoboj Vilém Veverka (18. 11. v 19.00).

Podzimní část diversní sezóny symbolicky zakončí dvě komorní hry Pavla Drábka, pro něž Ondřej Kyas napsal několik písní. Everyman čili Kdokoli vznikl původně jako rozhlasová hra, adaptace středověké morality o Člověku a Smrti, která se však  zcela současně dotýká otázky, nakolik jsme vyrovnáni s vlastní smrtelností.  Premiérový Leviatan je adaptací povídky Josepha Rotha, prazvláštně hořkého příběhu korálkáře Nissena Piczenika. Hru napsal Pavel Drábek ve spolupráci Markem McLaughlinemLizzy Steel.

Více průběžně na www.operadiversa.cz

EOD v Redutě, Richard Novák, foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Se svou novou operou Ponava (Ztracené řeky) se Ensemble Opera Diversa posunul k vážné a působivé alegorii o současném světě. Jmenuje se podle brněnské podzemní řeky, ale není o Brně. Je o světě a spodních proudech, které jsou neviditelné, ale věrné a stále nablízku.  více


Poslední letošní orchestrální koncert Ensemblu Opera Diversa, uvedený pod názvem Double Concerto, kladl důraz na speciální vztah mezi tímto souborem a slovenským, v Brně působícím houslistou Milanem Paľou (*1982). Toto propojení bylo na úterním koncertu v Domě umění zdůrazněno nejen v obvyklé rovině interpretační, ale Paľa se tentokrát publiku představil v trojroli houslisty, violisty a skladatele. Orchestr pod vedením Mariána Lejavy, který se souborem navázal spolupráci po roční odmlce, provedl světovou premiéru Paľova koncertu pro housle a smyčce Ossth (2019).  více

Poslední operní premiérou Národního divadla Brno uvedenou v tomto roce se stal titul Hurvínek prodává nevěstu, který vznikl v koprodukci s Divadlem Spejbla a Hurvínka. Premiéra pokračuje v tematickém zaměření spojeném s rokem české hudby a odehrála se 24. listopadu ve velkém sále divadla Reduta.  více

Čtvrtečním koncertem s titulem Bruckneriana odstartovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese abonentní řadu Filharmonie v divadle I. Orchestr provedl skladby Antona Brucknera a Stanisława Skrowaczewského, polsko-amerického dirigenta a skladatele, který se Brucknerovu dílu celoživotně věnoval. Před publikum nastoupili hráči s karmínovými šerpami s nápisem Hraju forte!, čímž se připojili k iniciativě Nenechme kulturu utichnout, která upozorňuje na podfinancování kultury a staví se proti vládnímu plánu investovat v příštím roce do kultury pouhých 0,64 % státního rozpočtu a vzdaluje se tak čím dál více svému slibu vydávat alespoň jedno procento.  více

Nejnovější produkcí Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stala Korunovace Poppey italského skladatele přelomu renesance a baroka Claudia Monteverdiho a libretisty Giovanniho Francesca Busenella. Tato Monteverdiho poslední opera měla premiéru v roce 1643 při benátském karnevalu a je jednou z prvních oper, které námět čerpaly z reálných historických událostí. V Divadle na Orlí mělo nové nastudování, v režii Vladimíra Johna, který poněkud upravil obsazení a několik rolí sloučil, premiéry 18. a 19. listopadu 2023. V hlavních rolích během první reprízy 21. listopadu vystoupili Jana Tajovská Krajčovičová (Agripina), Zuzana Jeřábková (Nerone), Zuzana Badárová (Poppea), Anna Zedníčková (Ottavia), Laura Uhorskaiová (Ottone), Václav Jeřábek (Seneca), Michael Robotka (Arnalta), Pavel Valenta (Lucano, Nutrice, 1. voják, 1. Senekův žák), Vladislav Agamuradov (Liberto, Console, 2. voják, 2. Senekův žák), Denis Zjatik (Mercurio, Littore, Tribuno, 3. Senekův žák), Nela Drozdová (Fortuna, Valleto), Veronika Zaplatilová (Virtu, Drusilla) a Petra Burgetová (Amore, Damigella).  více

Britská skupina The Beatles je širokou veřejností i mnohými hudebními kritiky považována za jednu z nejúspěšnějších, nejvlivnějších a nejpokrokovějších kapel všech dob. Zájem o jejich hudbu neochabuje ani po více než půl století od rozpadu legendy a vydání posledního alba Let It Be v roce 1970. Což mj. potvrzuje výběr písní na novém albu kytaristy, pedagoga a publicisty Milana Bátora, který na svoje nově vzniklé LP I Beatles nahrál osmnáct písní této čtyřky v úpravě pro sólovou kytaru z pera italského kytaristy a skladatele Maria Gangiho. Brněnský křest alba proběhl v pondělí 20. 11. ve vile Löw-Beer, tedy týden po křtu ostravském.  více

Nejčtenější