Orfeus a Eurydika. Tečka za operní sezonou v Divadle na Orlí

2. červen 2016, 4:00

Orfeus a Eurydika. Tečka za operní sezonou v Divadle na Orlí

Opera německého skladatele CH. W. Glucka tvoří milník v historii hudebního dramatu. Nazávěr sezóny ji společně nastudovali studenti Hudební a Divadelní fakulty JAMU.

Do celého projektu se zapojilo více než 20 studentů operní režie, činoherního a muzikálového herectví, operního zpěvu, dirigování orchestru a sboru, hudební a divadelní produkce. Orchestr je sestaven převážně ze studentů JAMU a Konzervatoře Brno.

Režisér Marek Mokoš, student posledního ročníku operní režie na JAMU a iniciátor celého projektu, o chystané premiéře říká: „Pokusíme se vytvořit společný projekt, který bude rozvíjet principy fyzického divadla v opeře a zdokonalovat práci s operní hudbou i samotné fyzické jednání herce. Operní pěvec a činoherní herec tak budou moci propojit své dosavadní, studiem nabyté zkušenosti do jednotného divadelního útvaru.“

DNO tímto dílem uzavírá operní sezónu 4. a 5. června v 19:00 v sále Divadla na Orlí. Uvede jej ve vídeňské verzi z roku 1762, role Orfea je v ní určena pro baryton.

Známý příběh Orfea a Eurydiky pojednává o pěvci, který se svým hlasem, poetikou a uměním snaží zachránit svůj vztah a vzkřísit lásku. Jeho cesta vede skrze utrpení ke smíření. Režisér na celý příběh nahlíží takto: „V opeře Orfeus se řeší hlavní myšlenka přijetí vlastního utrpení a hledání cesty smíření se, odpuštění. Láska dvou lidí se nezobrazuje jako růžový sentiment, ale je představena jako zkouška a bolest, která vede k očistě.“

Foto archiv Divadla na Orlí

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Orfeus a Eurydika

4.6.2016, 19:00 / Divadlo Na Orlí



Závěr postní doby ústí do pašijového týdne s připomínkou Kristova utrpení, jehož motiv byl také hlavní dramaturgickou myšlenkou koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Lamento. Středeční večer 29. března patřil dílům věnujícím se lamentacím českých a britských skladatelů. Příhodně si těleso pro tento koncert zvolilo prostor barokního sálu Konventu Milosrdných bratří, který postní atmosféru umocňoval.  více

Arménský jazzový pianista Tigran Hamasyan se dlouho věnoval buď vlastní tvorbě, nebo inspiraci arménským folklorem. Až na svém desátém albu StandArt se rozhodl pracovat s jazzovými standardy, skladbami, které fungují u většiny jazzových hudebníků jako základní průprava a jako materiál, na kterém se shodnou hráči z celého světa při společném jamování. Své aktuální album pianista představí v pátek 24. března 2023 v brněnském Sono Centru v rámci festivalu JazzFestBrno.  více

Po americkém turné Filharmonie Brno vedená šéfdirigentem Dennisem Russel Daviesem připravila minifestival tří propojených večerů s názvem Dialogy. Každý z těchto večerů nabízel ojedinělou dramaturgii s mimořádným repertoárem. Částečně se vázal ke zmiňovanému turné (např. koncert Z Ameriky do Česka). Závěrečný koncert trilogie, který se konal v pátek 10. března v Janáčkově divadle, nabídl domácímu publiku monumentální orchestrální díla z per skladatelů Alfreda Schnittkeho a Sergeje Rachmaninova. Celý koncert v přímém přenosu vysílala stanice Vltava Českého rozhlasu.  více

La Cantiga de la Serena je trio z jižní Itálie, které se zaměřuje na hudbu Středomoří, chápaného jako most mezi Západem a Východem. Repertoár souboru tvoří středověké tance a písně, písně duchovní včetně poutnických, středověké světské písně i písně sefardských židů, kteří museli na konci 15. století opustit dnešní Španělsko a Portugalsko. V roce 2021 skupina vydala své třetí a zatím nejnovější album La Mar a v létě 2022 vystoupila v Brně na festivalu Maraton Hudby. Koncert si můžete připomenout i díky tomuto rozhovoru. Na naše otázky odpovídají Fabrizio Piepoli, který zpívá a hraje na italskou chitarru battente, dále Giorgia Santoro, hráčka na nejrůznější druhy fléten a píšťal včetně indické bansuri nebo irské tin whistle, a také na keltskou harfu. A konečně třetím členem je Adolfo La Volpe, který hraje na arabskou loutnu, na klasickou kytaru nebo irské buzuki.  více

Koncert s podtitulem „Soudružnost, spolupráce, podvratnost a pořádná bitka na konec“ v režii souboru Brno Contemporary orchestra (BCO) nabídl pozoruhodný program soudobé hudby. Jednalo se o tři české a jednu světovou premiéru, které zazněly v Besedním domě 27. února pod taktovkou kmenového dirigenta Pavla Šnajdra. Výběr koncertního sálu nebyl náhodný. Besední dům letos slaví 150 let od otevření a těleso uspořádalo výroční, komunitní koncert k důležitému jubileu.  více

Nejčtenější