Orfeus a Eurydika. Tečka za operní sezonou v Divadle na Orlí

2. červen 2016, 4:00

Orfeus a Eurydika. Tečka za operní sezonou v Divadle na Orlí

Opera německého skladatele CH. W. Glucka tvoří milník v historii hudebního dramatu. Nazávěr sezóny ji společně nastudovali studenti Hudební a Divadelní fakulty JAMU.

Do celého projektu se zapojilo více než 20 studentů operní režie, činoherního a muzikálového herectví, operního zpěvu, dirigování orchestru a sboru, hudební a divadelní produkce. Orchestr je sestaven převážně ze studentů JAMU a Konzervatoře Brno.

Režisér Marek Mokoš, student posledního ročníku operní režie na JAMU a iniciátor celého projektu, o chystané premiéře říká: „Pokusíme se vytvořit společný projekt, který bude rozvíjet principy fyzického divadla v opeře a zdokonalovat práci s operní hudbou i samotné fyzické jednání herce. Operní pěvec a činoherní herec tak budou moci propojit své dosavadní, studiem nabyté zkušenosti do jednotného divadelního útvaru.“

DNO tímto dílem uzavírá operní sezónu 4. a 5. června v 19:00 v sále Divadla na Orlí. Uvede jej ve vídeňské verzi z roku 1762, role Orfea je v ní určena pro baryton.

Známý příběh Orfea a Eurydiky pojednává o pěvci, který se svým hlasem, poetikou a uměním snaží zachránit svůj vztah a vzkřísit lásku. Jeho cesta vede skrze utrpení ke smíření. Režisér na celý příběh nahlíží takto: „V opeře Orfeus se řeší hlavní myšlenka přijetí vlastního utrpení a hledání cesty smíření se, odpuštění. Láska dvou lidí se nezobrazuje jako růžový sentiment, ale je představena jako zkouška a bolest, která vede k očistě.“

Foto archiv Divadla na Orlí

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Orfeus a Eurydika

4.6.2016, 19:00 / Divadlo Na Orlí



Trumpetista Jiří Kotača stojí v čele mladého, ale velmi zajímavého a zdravě ambiciózního big bandu Cotatcha Orchestra. Zatímco brněnský orchestr na své první album teprve čeká, nedávno Kotača vydal CD se svým komornějším tělesem, s mezinárodním Alf Carlsson/Jiří Kotača Quartetem. Album se jmenuje Journeysvíce

V souvislosti s dopady mimořádných opatření kvůli viru Covid-19 na aktéry kulturních a kreativních odvětví v Brně, vedení města Brna a Odbor kultury MMB intenzivně pracují na souboru opatření pro zmírnění těchto dopadů. Zároveň v této věci probíhá komunikace na všech úrovních veřejné správy, především pak ve spolupráci s Institutem umění - Divadelním ústavem, který mapuje situaci na celostátní úrovni. Do 22. března 2020 můžete prostřednictvím online dotazníku (odkaz najdete v článku) pomoci zhodnotit aktuální situaci, na základě výsledků budou podniknuty další kroky.  více

Zatímco své minulé album Velký svět vydal brněnský písničkář Ivo Cicvárek dlouhých jedenáct let po předchozí sólové nahrávce, tentokrát nechal fanoušky čekat „pouhých“ sedm roků. Mezitím se však podílel například na živých nahrávkách Textové dílny Slávka Janouška (Konec! Panáka! Bazén! a Ježíšku, přines!) a především v roce 2017 připravil v duu s Ladou Šimíčkovou velmi pěkné album Soukromé písně. Na konci loňského roku se pak po letech připomněl jako autor písní skupiny Mošny, s níž spolupracuje od 90. let.  více

Čtvrtý abonentní večer připravený Filharmonií Brno pro šéfdirigentskou řadu Filharmonie na Stadionu a v Janáčkově divadle je výjimečným dramaturgickým počinem. Program nazvaný podle vstupní skladby Modesta Petroviče Musorgského „Obrázky z výstavy“ staví vedle sebe další díla podnícená i inspirovaná malířským uměním: Fresky Piera della Francesca Bohuslava Martinů a symfonii Malíř Mathis Paula Hindemitha. Znějící malířství je doprovázeno unikátními, hudbou dokreslenými vizualizacemi Cori O’Lana ve spolupráci s Ars Electronica. Nejen pro kulturní instituce těžkou situaci tohoto týdne zvládla Filharmonie Brno pohotově i s náležitým pozitivním ohlasem. Podobně jako například Cirk La Putyka předcházející den se Filharmonie rozhodla představení v Janáčkově divadle nerušit a hudbu i s vizualizacemi přenášet 12. března z Besedního domu živě online na webu a na sociálních sítích.  více

Příběh osudové lásky krásné kurtizány Marguerity a jejího milého Armanda, jak jej známe z autobiografické prózy Dáma s kaméliemi od Alexandra Dumase mladšího, není nutné představovat. Jeden z nejslavnějších románu 19. století se dočkal již celé řady zpracování a nyní se o slovo přihlásil i soubor baletu Národního divadla v Brně s novým moderním pojetím této látky o bolesti, vášni a sebeobětování.  více