Orfeus a Eurydika. Tečka za operní sezonou v Divadle na Orlí

2. červen 2016, 4:00

Orfeus a Eurydika. Tečka za operní sezonou v Divadle na Orlí

Opera německého skladatele CH. W. Glucka tvoří milník v historii hudebního dramatu. Nazávěr sezóny ji společně nastudovali studenti Hudební a Divadelní fakulty JAMU.

Do celého projektu se zapojilo více než 20 studentů operní režie, činoherního a muzikálového herectví, operního zpěvu, dirigování orchestru a sboru, hudební a divadelní produkce. Orchestr je sestaven převážně ze studentů JAMU a Konzervatoře Brno.

Režisér Marek Mokoš, student posledního ročníku operní režie na JAMU a iniciátor celého projektu, o chystané premiéře říká: „Pokusíme se vytvořit společný projekt, který bude rozvíjet principy fyzického divadla v opeře a zdokonalovat práci s operní hudbou i samotné fyzické jednání herce. Operní pěvec a činoherní herec tak budou moci propojit své dosavadní, studiem nabyté zkušenosti do jednotného divadelního útvaru.“

DNO tímto dílem uzavírá operní sezónu 4. a 5. června v 19:00 v sále Divadla na Orlí. Uvede jej ve vídeňské verzi z roku 1762, role Orfea je v ní určena pro baryton.

Známý příběh Orfea a Eurydiky pojednává o pěvci, který se svým hlasem, poetikou a uměním snaží zachránit svůj vztah a vzkřísit lásku. Jeho cesta vede skrze utrpení ke smíření. Režisér na celý příběh nahlíží takto: „V opeře Orfeus se řeší hlavní myšlenka přijetí vlastního utrpení a hledání cesty smíření se, odpuštění. Láska dvou lidí se nezobrazuje jako růžový sentiment, ale je představena jako zkouška a bolest, která vede k očistě.“

Foto archiv Divadla na Orlí

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Orfeus a Eurydika

4.6.2016, 19:00 / Divadlo Na Orlí



Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější