Orfeus a Eurydika. Tečka za operní sezonou v Divadle na Orlí

2. červen 2016, 4:00

Orfeus a Eurydika. Tečka za operní sezonou v Divadle na Orlí

Opera německého skladatele CH. W. Glucka tvoří milník v historii hudebního dramatu. Nazávěr sezóny ji společně nastudovali studenti Hudební a Divadelní fakulty JAMU.

Do celého projektu se zapojilo více než 20 studentů operní režie, činoherního a muzikálového herectví, operního zpěvu, dirigování orchestru a sboru, hudební a divadelní produkce. Orchestr je sestaven převážně ze studentů JAMU a Konzervatoře Brno.

Režisér Marek Mokoš, student posledního ročníku operní režie na JAMU a iniciátor celého projektu, o chystané premiéře říká: „Pokusíme se vytvořit společný projekt, který bude rozvíjet principy fyzického divadla v opeře a zdokonalovat práci s operní hudbou i samotné fyzické jednání herce. Operní pěvec a činoherní herec tak budou moci propojit své dosavadní, studiem nabyté zkušenosti do jednotného divadelního útvaru.“

DNO tímto dílem uzavírá operní sezónu 4. a 5. června v 19:00 v sále Divadla na Orlí. Uvede jej ve vídeňské verzi z roku 1762, role Orfea je v ní určena pro baryton.

Známý příběh Orfea a Eurydiky pojednává o pěvci, který se svým hlasem, poetikou a uměním snaží zachránit svůj vztah a vzkřísit lásku. Jeho cesta vede skrze utrpení ke smíření. Režisér na celý příběh nahlíží takto: „V opeře Orfeus se řeší hlavní myšlenka přijetí vlastního utrpení a hledání cesty smíření se, odpuštění. Láska dvou lidí se nezobrazuje jako růžový sentiment, ale je představena jako zkouška a bolest, která vede k očistě.“

Foto archiv Divadla na Orlí

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Orfeus a Eurydika

4.6.2016, 19:00 / Divadlo Na Orlí



Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Nejčtenější