Světové premiéry Ondřeje Kyase a Petera Grahama

Světové premiéry Ondřeje Kyase a Petera Grahama

Ensemble opera Diversa uvede v rámci svého Chrámového koncertu světové premiéry děl napsaných přímo pro tuto příležitost.

Celková dramaturgie koncertu je inspirována krásou staré liturgie a její strukturou. V roce 2013 zahajoval chrámový koncert pro tuto příležitost zkomponovaný Introitus (Vstup) pro smyčce od Ondřeje Kyase a v říjnu 2014 zazní v české premiéře stejnojmenná skladba pro smyčce a dvě trubky britského autora Davida Matthewse (nar. 1943). Po vzoru barokních chrámových sonát je do programu zařazena také Hommage a concerto grosso pro sólové violoncello a smyčce v Olomouci působícího skladatele Roberta Hejnara (nar. 1969), jehož pozoruhodné Stabat Mater pro sóla, sbor a orchestr vyšlo v nedávné době spolu s dalšími skladbami na profilovém CD tohoto autora. Jako určitý zvukový předěl a připomenutí tradice vokální polyfonie zazní krátké moteto Františka Emmerta (nar. 1941) Os justi meditabitur, napsané pro Ensemble Versus.

Přímo pro tento projekt vytvořili svá díla dva brněnští skladatelé. Kmenový autor Ensemble Opera Diversa Ondřej Kyas (nar. 1979) zhudebnil chvalozpěv Te Deum laudamus v obsazení pro sólový soprán, trubku, sbor a smyčce a varhany. Jaroslav Šťastný alias Peter Graham (nar. 1952) napsal Chrámový koncert pro basklarinet, dvě trubky, smyčce a varhany s názvem Death has a smile on its face (in memoriam Reinhard Oehlschlägel).

Foto Marek Procházka

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Když Richard Novák slavil před třemi lety osmdesáté narozeniny, připadal mi ve formě takřka nadlidské. Letos slaví šedesát let na scéně a pořád na ní se ctí může stát a zpívat. To je zkrátka zázrak.  více


Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Nejčtenější