Světové premiéry Ondřeje Kyase a Petera Grahama

Světové premiéry Ondřeje Kyase a Petera Grahama

Ensemble opera Diversa uvede v rámci svého Chrámového koncertu světové premiéry děl napsaných přímo pro tuto příležitost.

Celková dramaturgie koncertu je inspirována krásou staré liturgie a její strukturou. V roce 2013 zahajoval chrámový koncert pro tuto příležitost zkomponovaný Introitus (Vstup) pro smyčce od Ondřeje Kyase a v říjnu 2014 zazní v české premiéře stejnojmenná skladba pro smyčce a dvě trubky britského autora Davida Matthewse (nar. 1943). Po vzoru barokních chrámových sonát je do programu zařazena také Hommage a concerto grosso pro sólové violoncello a smyčce v Olomouci působícího skladatele Roberta Hejnara (nar. 1969), jehož pozoruhodné Stabat Mater pro sóla, sbor a orchestr vyšlo v nedávné době spolu s dalšími skladbami na profilovém CD tohoto autora. Jako určitý zvukový předěl a připomenutí tradice vokální polyfonie zazní krátké moteto Františka Emmerta (nar. 1941) Os justi meditabitur, napsané pro Ensemble Versus.

Přímo pro tento projekt vytvořili svá díla dva brněnští skladatelé. Kmenový autor Ensemble Opera Diversa Ondřej Kyas (nar. 1979) zhudebnil chvalozpěv Te Deum laudamus v obsazení pro sólový soprán, trubku, sbor a smyčce a varhany. Jaroslav Šťastný alias Peter Graham (nar. 1952) napsal Chrámový koncert pro basklarinet, dvě trubky, smyčce a varhany s názvem Death has a smile on its face (in memoriam Reinhard Oehlschlägel).

Foto Marek Procházka

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Když Richard Novák slavil před třemi lety osmdesáté narozeniny, připadal mi ve formě takřka nadlidské. Letos slaví šedesát let na scéně a pořád na ní se ctí může stát a zpívat. To je zkrátka zázrak.  více


V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více

Těsně před vypuknutím koronavirové krize vydala brněnská skupina Plum Dumplings nové album. Na rozdíl od oficiálního debutu L’épitaphe des papillons (2014), nazpívaného francouzsky, skupina tentokrát vsadila na české texty. Hovoříme se zpěvačkou, která si říká Adéla Polka.  více

Brněnský zpěvák, skladatel a klávesista Oldřich Veselý zemřel v lednu 2018. V únoru 2019 se v sále Semilasso konal 10. Brněnský Beatfest, věnovaný jeho památce. A o rok později vyšel na CD pod názvem Malý princ záznam z tohoto koncertu, doplněný několika bonusy.  více

Dvacátého čtvrtého května letošního roku, pět dní před dvaadevadesátými narozeninami, odešla na věčnost paní Anna Kománková – a s ní rovněž velice rozsáhlý zpěvník (nejen) javornických a horňáckých balad, který nosila v hlavě. Kteroukoliv píseň uchovanou v paměti dokázala osobitým, nenapodobitelným způsobem interpretovat. Celý život pečovala o vzácný odkaz, tedy dědictví po předcích – o to zajímavěji, že stovky mnohdy komplikovaných nápěvů a mnoho desítek slok a variant balad si nezapisovala, ale všechny znala zpaměti. I po devadesátce, kdy už jí nesloužilo zdraví a veřejně nevystupovala, zůstávala v kontaktu s Javornickým ženským sborem, který oživila a dlouhá léta vedla. Nikdy se nikam nevnucovala, a přitom z dovedností svých předků hodně uměla: kromě zpěvu (desítek nápěvů z kancionálu a stovek lidových písní) byla výbornou vyšívačkou: Každou součástku kroje, který nosila, si ušila a vyšila vlastnoručně.  více

V sále Konventu Milosrdných bratří uzavřel soubor Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra svoji devátou sezonu koncertem nazvaným Con certo: s jistotou nebo s čertem?. Program uvedl díla ve světě současné klasické hudby již zavedených autorů Alexeje Frieda, Olgy Neuwirth a György Ligetiho, jehož koncert pro housle provedl s orchestrem houslový virtuóz Milan Paľa.  více