V neděli začíná Moravský podzim

V neděli začíná Moravský podzim

Moravský podzim se letos zaměřil na vynikající interprety, neopominul ale ani dramaturgii. Letošním ročníkem se vine několik dramaturgických nití. Připomenuta budou výročí, na něž je rok 2013 bohatý, příchozí budou mít možnost srovnání repertoárů různých zemí a v nabídce se objeví několik originálních setkání. Moravský podzim nebude ale stát pouze na výjimečných koncertních událostech. Festivalový charakter mu dodá i doprovodný program, který bude sestávat z besed k vybraným koncertům či z gastronomických akcí vztahujících se ke kulturám, jejichž reprezentanti na festivalu vystoupí.

Na úvod festivalu vystoupí s Filharmonií Brno klavírista Boris Berezovskij, zahraje dva klavírní koncerty Maurice Ravela. K tomu zazní dvě brněnské Sinfonietty – Vojenská Vítězslavy Kaprálové a slavná Janáčkova, koncert je věnován bývalému šéfdirigentovi brněnské filharmonie Františku Jílkovi. V Brně poprvé vystoupí slavný ruský dirigent Valerij Gergijev spolu s Londýnským symfonickým orchestrem – jejich koncert z děl Hectora Berlioze festival uzavírá. Mezi těmito krajnímí „highlights“ by neměl zapadnout Polský víkend 2.–3. listopadu. Jeho vrcholem bude vystoupení Národního symfonického orchestru polského rozhlasu Katovice s dirigentem Tadeuszem Strugałou. Provedou Muzyku staropolskou a především Symfonii písní žalostných Henryka Góreckého. Pozoruhodné je vystoupení maďarského trumpetisty Gábora BoldoczkéhoNorský denTrondheimskými sólisty. Koncert Martina KasíkaViléma Veverky 7. listopadu je věnován nedávno zesnulému skladateli Arnoštu Parschovi.

Kromě toho, že festival poprvé pořádá Filharmonie Brno, je zásadní novinkou dvouletá periodicita. Ta by měla přinést především zvýšenou uměleckou kvalitu, a to jak po interpretační, tak po programové stránce. V Brně se představí prvotřídní hudebníci s mezinárodním renomé, zároveň ale také provedou neotřeloé koncertní programy. Moravský podzim nabízí logické programové celky, tematické večery či úzce propojené bloky několika koncertů.

Foto Valerij Gergijev

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V kavárně, jejíž interiér je inspirován vilou Tugendhat, jsme se s Marií Kučerovou sešli před dvěma týdny. Mluvili jsme ale především o jejím dnešním nástupu do funkce ředitelky Filharmonie Brno a o jejích plánech. Probrali jsme také její motivace, repertoár, koncertní sál a na závěr jednu otázku, která ani nepadla.  více


K víkendovým oslavám a vzpomínkovým akcím se ve svátečním Brně připojila také Filharmonie Brno, a to s okázalostí hodnou této klíčové kulturní instituce. U příležitosti oslav 30 let demokratického státu bylo vybráno oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka, které je už svým obsazením jakoby předurčeno k provedení při významných příležitostech. Jeho zkrácenou verzi včera v chrámu sv. Petra a Pavla nabídla Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese, sbory Vox Iuvenalis, Smíšený pěvecký sbor Kantiléna a Pěvecký sbor Masarykovy univerzity pod vedením sbormistra Jana Ocetka. V pěti sólových rolích se představili Pavla Vykopalová (soprán), Jana Sýkorová (alt), Michal Lehotský (tenor), Martin Šrejma (tenor) a velikán české pěvecké školy Richard Novák (bas).   více

V brněnském Besedním domě bylo včera nebývale rušno. Zcela vyprodaný sál (a to včetně míst ke stání) dal tušit, že první abonentní koncert Filharmonie Brno z řady Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ patří k jedněm z nejdůležitějších večerů celé sezóny. Dramaturgie proti sobě postavila dva zcela opačné póly – českými i zahraničními posluchači milovaného Antonína Dvořáka, představitele vybroušené formy a melodické svěžesti, která učarovala i Johannesu Brahmsovi, a současnou americkou skladatelku, improvizátorku, zpěvačku, spisovatelku a režisérku Laurie Anderson, která pátrá po nových zvukových možnostech a proslula svými multimediálními projekty. Velkým lákadlem byla i účast samotné skladatelky. Laurie Anderson se však premiéry svého nově přepracovaného díla Amelia zúčastnila jako houslistka, zpěvačka a vypravěčka, když stanula na pódiu společně s orchestrem Filharmonie Brno, violoncellistou Rubinem Kodhelim a dirigentem Dennisem Russellem Daviesem. Ačkoliv by se dramaturgie večera – jak ostatně přiznává i programový text – dala trochu vratce podepřít „americkou“ berličkou, tím skutečně zásadním hudebním prvkem byl kontrast.  více

Smutnou náhodou se brněnský básník a prozaik Jan Skácel nedožil sametové revoluce – zemřel 7. listopadu 1989 v sedmašedesáti letech, deset dní před začátkem velkých společenských i politických změn. Jeho pohřeb v obřadní síni hřbitova v Brně-Židenicích byl tehdy sám o sobě tichou manifestací proti režimu, který Skácelovi, člověku přísně apolitickému, neustále komplikoval život i práci. Na den přesně po třiceti letech si výročí Skácelova úmrtí připomnělo zcela zaplněné hlediště Divadla Husa na provázku vzpomínkovým večerem (D)obrovský Skácel, který byl naplněný hudbou i mluveným slovem.  více

Big band Cotatcha Orchestra, složený ze špičkových hráčů nejen českých, ale i slovenských a rakouských, si postupně buduje zasloužené renomé na brněnské a potažmo české či středoevropské scéně. Rok po úspěšných koncertech s nizozemským dirigentem a trombonistou Iljou Reijngoudem nyní big band odhalil repertoár, který by měl být obsahem jeho debutového alba. Koncerty s názvem Bigbandová elektronika proběhly na začátku listopadu v Ostravě a v Brně.  více

Kulturní dům U lípy na ulici Charbulova vprostřed týdne hostil tradiční Folklorní taneční. Tato milá akce v režii brněnského Slováckého krúžku se konala již po třetí. V několika týdnech na ní přizvaní lektoři učili tance typické pro jejich region. Podtitul aktuálního třetího běhu tanečních zní Tance méně známé a neznámévíce