V neděli začíná Moravský podzim

V neděli začíná Moravský podzim

Moravský podzim se letos zaměřil na vynikající interprety, neopominul ale ani dramaturgii. Letošním ročníkem se vine několik dramaturgických nití. Připomenuta budou výročí, na něž je rok 2013 bohatý, příchozí budou mít možnost srovnání repertoárů různých zemí a v nabídce se objeví několik originálních setkání. Moravský podzim nebude ale stát pouze na výjimečných koncertních událostech. Festivalový charakter mu dodá i doprovodný program, který bude sestávat z besed k vybraným koncertům či z gastronomických akcí vztahujících se ke kulturám, jejichž reprezentanti na festivalu vystoupí.

Na úvod festivalu vystoupí s Filharmonií Brno klavírista Boris Berezovskij, zahraje dva klavírní koncerty Maurice Ravela. K tomu zazní dvě brněnské Sinfonietty – Vojenská Vítězslavy Kaprálové a slavná Janáčkova, koncert je věnován bývalému šéfdirigentovi brněnské filharmonie Františku Jílkovi. V Brně poprvé vystoupí slavný ruský dirigent Valerij Gergijev spolu s Londýnským symfonickým orchestrem – jejich koncert z děl Hectora Berlioze festival uzavírá. Mezi těmito krajnímí „highlights“ by neměl zapadnout Polský víkend 2.–3. listopadu. Jeho vrcholem bude vystoupení Národního symfonického orchestru polského rozhlasu Katovice s dirigentem Tadeuszem Strugałou. Provedou Muzyku staropolskou a především Symfonii písní žalostných Henryka Góreckého. Pozoruhodné je vystoupení maďarského trumpetisty Gábora BoldoczkéhoNorský denTrondheimskými sólisty. Koncert Martina KasíkaViléma Veverky 7. listopadu je věnován nedávno zesnulému skladateli Arnoštu Parschovi.

Kromě toho, že festival poprvé pořádá Filharmonie Brno, je zásadní novinkou dvouletá periodicita. Ta by měla přinést především zvýšenou uměleckou kvalitu, a to jak po interpretační, tak po programové stránce. V Brně se představí prvotřídní hudebníci s mezinárodním renomé, zároveň ale také provedou neotřeloé koncertní programy. Moravský podzim nabízí logické programové celky, tematické večery či úzce propojené bloky několika koncertů.

Foto Valerij Gergijev

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V kavárně, jejíž interiér je inspirován vilou Tugendhat, jsme se s Marií Kučerovou sešli před dvěma týdny. Mluvili jsme ale především o jejím dnešním nástupu do funkce ředitelky Filharmonie Brno a o jejích plánech. Probrali jsme také její motivace, repertoár, koncertní sál a na závěr jednu otázku, která ani nepadla.  více


Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější