Velikonoční festival duchovní hudby: Singer Pur, Ensemble Musikfabrik, Filharmonie Brno a Dennis Russell Davies

Velikonoční festival duchovní hudby: Singer Pur, Ensemble Musikfabrik, Filharmonie Brno a Dennis Russell Davies

Velikonoční festival duchovní hudby vstupuje do 27. ročníku s tématem Zahrada, vinice. V rámci festivalu se představí německé soubory Singer Pur a Ensemble Musikfabrik, dále Motus Harmonicus, Cappella Mariana nebo Vox Iuvenalis, Český filharmonický sbor Brno a Filharmonie Brno v čele s nastávajícím šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem.

Letošní 27. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby je inspirován emblémem zahrady i jejími poklady. „Symbolika rostlin je s křesťanskou tradicí svázána podobně úzce jako jejich praktické využití, naše porozumění těmto významům i spojitosti různých květin s jednotlivými částmi liturgického roku se však postupně vytrácejí. Velikonoční festival chce tyto různé významy připomenout,“ uvedl dramaturg festivalu Vladimír Maňas.

Festival proto začíná na Olivetské hoře s Beethovenovým oratoriem, v Getsemanské zahradě setrvává v bdění (Vigilie Wolfganga Rihma) a k lidové tradici odkazuje vyjitím za hradby města do secesního chrámu Neposkvrněného Početí Panny Marie na Křenové, kde zaznějí Janovy pašije na nápěvy moravských lidových písní. „K tomuto koncertu se váží dvě „poprvé“. Festival se totiž poprvé spojí s folklorní hudbou a poprvé se koná v secesním kostele na Křenové ulici. Je krásný a svojí květinovou výmalbou přímo stvořený pro naše letošní téma,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Dramaturg festivalu dále zmiňuje letošní koncerty a vystupující soubory. „Například Vigilia od Wolfganga Rihma slibují intenzivní hodinový zážitek vrcholící silnou katarzí. Navíc v podání dvou špičkových německých souborů Singer Pur a Ensemble Musikfabrik. Další koncert s názvem Resurrexit Sicut Dixit nabídne festivalovou premiéru přebudovaných varhan v kostele sv. Tomáše. Posluchačům se představí špičkový rakouský varhaník Konstantin Reyemaier a v brněnské premiéře uvede rozsáhlou sonátu Edwarda Elgara,“ dodává Maňas.

V rámci závěrečného koncertu festivalu se v Brně poprvé představí nastupující šéfdirigent Dennis Russell Davies. „Na úvod večera zazní Te Deum Arvo Pärta, svým způsobem dosud nepřekonaná skladba, kterou shodou okolností premiéroval Maestro Davies v roce 1985. Poté zazní skladba Davida Matthewse The New Fire, která vznikla na objednávku festivalu a symbolizuje vnášení světla do chrámu. A večer uzavře Janáčkova Glagolská mše,“ upozornila Kučerová. Ne náhodou se koncert koná v Bazilice na Starém Brně. „Péče o zahradu starobrněnského kláštera otevřela bránu k porozuměním zákonům dědičnosti Johannu Mendelovi. A nechybí ani hudební spojení: Leoš Janáček zde roku 1884 dirigoval zádušní mši za opata Mendela,“ uzavírá Maňas.

Festival potrvá od 25. března do 8. dubna 2018.

Velikonoční festival duchovní hudby 2017/ foto Petr Francán

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Velionoční festival duchovní hudby: Na hoře Olivetské

25.3.2018, 20:00 / kostel sv. Janů (u minoritů)

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější