Zemřela brněnská operní pěvkyně Anna Barová

24. září 2015, 13:45

Zemřela brněnská operní pěvkyně Anna Barová

Včera, ve věku osmdesáti tří let, zemřela Anna Barová. Jedna z nejvýznamnějších mezzosopranistek brněnského Národního divadla a též profesorka Hudební fakulty JAMU.

Anna Barová se narodila 30. března 1932 v Plzni v učitelské rodině. Její matka se věnovala ochotnickému divadlu, odtud to hudební a dramatické nadání. Po maturitě na reálném gymnáziu absolvovala kurz mikrobiologie a biochemie Vysoké školy zemědělské v Praze, pak navštěvovala pěvecké oddělení konzervatoře v Praze. Absolvovala na pražské AMU ve třídě Josefa Kühna. V roce 1959 přijala angažmá v opeře Městských divadel v Lipsku, kam následovala svého manžela, barytonistu Jiřího Bara. V Lipsku působila celých deset let. Lipsko poskytlo Anně Barové velkou zkušenost a bohatou příležitost vytvořit si repertoár přesahující někdy dokonce i vymezený obor. Její doménou byl lyrický mezzosoprán. Po návratu v roce 1969 se stala sólistkou opery tehdy ještě Státního divadla v Brně, v souboru zůstala až do roku 1992. Během své kariéry v Brně vystupovala celkem v osmdesáti operních inscenacích. Zmiňme Bizetovu Carmen, Janáčkovu Kabanichu v Káti Kabanové, Čajkovského Olgu z Evžena Oněgina, paní Meg ve Verdiho Falstaffovi, Suzuki v Pucciniho Madama Butterfly, Záviše ve Smetanově Čertově stěně, ale také Rosinu z Rossiniho Lazebníka sevillského. Od roku 1990 se Anna Barová věnovala především pedagogické činnosti na Hudební fakultě JAMU. V březnu minulého roku byla uvedena do Síně slávy Národního divadla Brno.

Komentáře

Reagovat
  • Ivana Reichová

    24. září 2015, 23:18
    Čest její památce! Byla to skvělá pěvkyně, čestná, empatická, velmi distingovaná paní, které si všichni kolegové nejen pěvci, ale i dirigenti a hráči orchestru nesmírně vážili. Studenti zpěvu na JAMU ji milovali! Všichni na paní Baarovou vzpomínáme jen v tom nejlepším! Ivana Reichová
    • Radek Prűgl

      1. prosinec 2015, 9:29
      I já jsem Paní Annu Barovou znal. Velmi mě překvapil její odchod, vždy mě fascinovala svou energií. Je pravda, že nè ve všem jsme se spolu shodli, zvlášť v době,kdy mě krátký čas vyučovala hlasové technice, ale i tak si myslím, že to byla osobnost České operni i písňové scény a nejen české. I já chci věnovat čest její památce.

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více