Expozice nové hudby 2016: Prostor poslechu

Expozice nové hudby 2016: Prostor poslechu

Mezinárodní hudební festival Brno – Expozice nové hudby 2016 vstupuje do 29. ročníku. Tématem je Prostor poslechu. V rámci programu zazní díla skladatelů jako Ben Patterson, M.E.V., Richard Teitelbaum, Alvin Curran, Georges Aperghis, Ivo Medek, Christian Lauba, Pasquale Corrado, Giacinto Scelsi, Simon Steen-Andersen, Pavel Zlámal a další.

První večer bude patřit nedávno zesnulému Benjaminu Pattersonovi. Symfonický koncert s Filharmonií Brno bude poctou souboru Musica Elettronica Viva, představí se světová triáda skladatelů a improvizátorů (Alvin Curran, Frederic Rzewski a Richard Teitelbaum). Následovat budou tři dny s kombinací komorního koncertu a sólového recitálu. Vystoupí například ISHA trio nebo saxofonista Pavel Zlámal se skladbou, která vznikla na objednávku festivalu. Noise a klasika se propojí v projektu Xenakis / Karkowski. Thomas Buckner rozezní Besední dům svým zvučným barytonem a elektronikou v kompozicích kultovních amerických tvůrců. V závěru festivalu zahraje Emanuele Torquati světovou premiéru Petra Bakly a skladby Ivana Fedeleho, Matthiase Pintschera, Thomase Larchera a Francesca Filidei. Festival proběhne ve dnech od 19. do 23. října 2016.

Festival rozezní prostor Besedního domu, PRAHA Fórum pro architekturu a média a Dům umění města Brna symfonickými koncerty, recitály, improvizační performance nebo komorními koncerty a večírky. „Vstupem do koncertního sálu se oddělujeme od ostatního světa. V koncertních sálech napravujeme svůj sluch a učíme se znovu poslouchat,“ říká k letošnímu ročníku Viktor Pantůček, dramaturg festivalu.

Pavel Zlámal/ foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Předvečer Expozice nové hudby – zahájení výstavy

19.10.2016, 17:00 / Dům umění města Brna

Relax, Ben – Ben Patterson (1934–2016)

Výstava vzdávající poctu významné osobnosti hnutí Fluxus Benjaminovi Pattersonovi. Vystavující autoři:
Eric Andersen, Sam Ashley, Michael Berger, Philip Corner / Phoebe Neville, Jozef Cseres, Rhodri Davies, Georg Dietzler, Charles Dreyfus, Annegret Heinl / Jan Steklík, Barbara Hindahl, József R. Juhász, hans w. koch, Benjamin Patterson, Jon Rose, Keith Rowe, H+T Stegmayer, The Lazy Anarchists, Wolfgang Traeger a další

Předvečer Expozice nové hudby – večírek

19.10.2016, 20:00 / PRAHA / Fórum pro architekturu a média

Volná improvizace, velký orchestr, individuality, kolektiv, výtvarný doprovod i drobné výstřednosti. To všechno se prolnulo na koncertě Pavla Zlámala a jeho Divergent Connections Orchestra.  více

Úvodní koncert letošní Expozice nové hudby byl chytře vymyšlenou hudební cestou od líbivé moderny druhé poloviny 20. století k současnějšímu skladatelskému jazyku. Dva sólové koncerty a dvě kompozice, které pracovaly především s barvou zvuku, tvořily logický celek, který byl přijatelný jak pro příznivce experimentů, tak pro konzervativnější publikum. Takový pořad není jednoduché sestavit a i kdyby se nestalo už nic jiného, tak si dramaturgie zaslouží jednoznačnou pochvalu.  více


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější