Kieslowski míří přímo Mezi lopatky

Kieslowski míří přímo Mezi lopatky

Kieslowski vydávají svou třetí desku Mezi lopatky. „Urban folk“, jak svou tvorbu Marie Kieslowski a David Pomahač nazývají, zcela vystihuje jejich přímočarý způsob, jak zpívat o vztahu mezi dvěma lidmi. Kieslowski na novince vykračují z písničkářského lo-fi undergroundu, a to rozhodně nejen díky producentovi, kterým se stal na Mezi lopatky Jan P. Muchow. Strhující dynamika, originální aranže, citlivé beaty, vtip, silné texty a výborný zvuk jen dokazuje, že Kieslowski je duo, které si rozumí.

Originální poetika a pohled na vztah mezi mužem a ženou, byly vždy základním kamenem celé produkce Kieslowski. Jestli se někomu mohlo zdát, že už nešlo jít víc na dřeň nebo že už toto téma vyčerpali, byl na omylu. Kieslowski již nesahají po nožích. Nejsou zapotřebí, protože mnoho nevyřeší. Mnohem bolestnější je odloučení, samota, ticho, nespavost nebo vědomí smrti. Kieslowski jsou smířeni s realitou, bez zvyšování hlasu nebo strachu. Nahrávka působí tedy navenek méně rozervaným způsobem, než předchozí alba, přesto je velmi osobní a vnímavý posluchač se rozhodně nudit nebude.

To samozřejmě souvisí i s celkovým zvukem desky, který má na svědomí producent alba Jan P. Muchow. Rozhodnutí svěřit křehkou hudbu Kieslowski do jeho rukou se rozhodně vyplatilo. Na počátku roku 2014 se celý tým odebral na sever Francie, aby na uzavřeném místě nahrál základní části celého alba „Ta spolupráce byla velmi úzká a intenzivní. Nahrávali jsme téměř 14 dní v kuse. Po chvíli už jsme byli všichni na stejné vlně a věděli, co chceme. Honza pracuje navíc velmi rychle, a tak jsme měli možnost vyzkoušet více cest. Když jsme si nebyli jisti, dali jsme na jeho volbu a cit,“ říká Marie Kieslowski a upřesňuje, zda bylo důležité vycestovat právě do zimní Normandie. „Důležité bylo, že jsme odjeli. To samé se mohlo uskutečnit kdekoli jinde za hranicemi ČR. Ale je fakt, že Normandie se obzvlášť povedla. To místo, kamenný dům uprostřed ničeho, mělo neopakovatelnou atmosféru. Nemluvě o tom, že jsme tam byli na přelomu ledna a února, takže většinu dní pršelo a foukal silný vítr. Byli jsme izolováni a šťastní.“ Místo nahrávání prosakuje celým albem, aby bylo v závěru vyobrazeno písní Normandie.

Producent Jan P. Muchow si cení souznění hlasů Davida a Marie: „Duet je pro mě v pop-music královská disciplína a s Kieslowski jsem měl možnost pracovat na celém albu pro dva hlasy. Navíc Marie i David mají k tvorbě podobný přístup jako já – vše je dovoleno, jediná hranice je vaše fantazie. Takže, to nebyla práce, ale radost, se na albu podílet.“

Album vyšlo dnes u Indies Scope. Kieslowski na něm představují chytrý a citlivý autorský indie urban folk a zařazují se mezi nejvýraznější dua naší scény. Dnes také vychází nové album indiepopové kapely Holden Caulfield s názvem Hopetown, které má Indies Scope rovněž v distribuci.

Koncerty:

27. 9. Nové Město n. M. – festival Křídla
9. 10. Ostrava – Stará aréna
10. 10. Třinec – Filmové babí léto
17. 10. SK Bratislava – Rádio Děvín, živě,
18. 10. SK Bratislava – U očka
23. 10. Praha – Palác Akropolis – křest
30. 10. Plzeň – Anděl Café
6. 11. Tišnov – U palce
7. 11. Rýmařov
12. 11. Brno – Sono – křest (Bratři Orfové, Květy)
21. 11. Veselí n. Moravou – MKS
22. 11. SK Trenčín – Klub Lúč

Foto Vítek Bedrna

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Nové album Za okny rychlíku natočila Amálka K. Třebická. Po nahrávce Nešišlej! určené dětem se tentokrát představuje jako zpěvačka na pomezí šansonu a jazzu.  více

Nové řadové album natočila po letech kapela Zuby nehty, se singly z připravovaných nahrávek přicházejí Amálka K. Třebická a Kieslowski. Pilotní ukázky přinášíme k poslechu online.  více

Nové autorské písňové album Jiřího Pavlici a Hradišťanu nese název Vteřiny křehké. Na nahrávku vybral a zhudebnil Jiří Pavlica patnáct básní různých autorů, jednu z nich si můžete poslechnout u nás.  více


Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více