Opera Diversa uvádí premiéru Ponavy

2. prosinec 2013, 8:38

Opera Diversa uvádí premiéru Ponavy

V sezoně 2013/2014 se představení i koncerty souboru Ensemble Opera Diversa uskutečňují díky spolupráci s Národním divadlem Brno v prostorách Reduty na Zelném trhu. Na začátku prosince tak bude v divadelním sále možno zhlédnout vůbec první uvedení celovečerní komorní opery Ponava (Zmizelé řeky). Jde o třetí premiéru souboru v letošním roce, po vlastenecké hanopisné opeře Palackého truchlivý konec od Miloše Štědroně a po komorní hudební hře Everyman čili Kdokoli Pavla Drábka a Ondřeje Kyase. Všechny tři premiéry režíroval Tomáš Studený a vypravila scénografka Sylva Marková.

Co mohou diváci od nové opery z „diversní“ produkce očekávat, naznačuje autor hudby Ondřej Kyas: „Tentokrát jsme se odvážili být vážnější, téma zamlčované minulosti, které je v opeře asi nejvíce zastoupené, se mi zdá být dost nosné. V Ponavě se ale neobjevují nějaké konkrétní reálie, jako třeba likvidace různých etnických menšin nebo poválečný odsun německého obyvatelstva.“ V Ponavě vystupují symbolické postavy (Král, Blázen apod.) a celý příběh má také spíše obecnější, metaforický charakter. Ve společenské rovině jde o mechanismy moci a její manipulace, v rovině osobní se pracuje se základní psychologickou symbolikou: vědomí / nevědomí, rozum / šílenství, světlo / tma, země / voda, povrch / hlubina, přičemž obě roviny se prolínají. Libretista Pavel Drábek doplňuje: „Celé to vzniklo z uvědomění, jak si vytváříme, přizpůsobujeme a ochočujeme historii, a zároveň mě celoživotně fascinují řeky – a v Brně máme řeku pohřbenou pod zemí, navíc tak mysticky nazvanou Ponava.“

Většina příznivců zná patrně Ensemble Opera Diversa jako soubor, v jehož produkcích převažuje osobitý humor, ten se však pro tentokrát rozhodli tvůrci upozadit. Sám název Ponava odkazuje k Brnu. Zajímavostí také je, že inscenace vzniká poprvé přímo pro divadelní sál Reduty. „Chystáme se se scénografkou Sylvou Markovou využít co nejlépe možnosti Divadla Reduta, které jsme při našich dosavadních produkcích neměli nikdy plně k dispozici. Už proto se na Ponavu velmi těšíme, ačkoli stále pracujeme s velmi omezenými prostředky. Chtěli bychom tedy tentokrát výrazněji akcentovat imaginativní práci se scénografií, prostorem a světlem, vystihnout atmosféru a scénickou metaforou nabízet divákům významy a přesahy v symbolickém příběhu…,“ říká režisér Tomáš Studený. Komorní orchestr vede již stálá dirigentka souboru Gabriela Tardonová. V hlavních rolích vystoupí Lucie Kašpárková (v alternaci s Hanou Škarkovou), Aleš Janiga (v alternaci s Alešem Procházkou) a David Vonšík. Repríza opery Ponava (Zmizelé řeky) je plánovaná na duben 2014 rovněž v Redutě.

Pavel Drábek | Ondřej Kyas
PONAVA (ZMIZELÉ ŘEKY)

Pondělí 2. 12. 2013 v 19 h
Divadlo Reduta, Zelný trh 4, Brno
dirigentka: Gabriela Tardonová
scénografie: Sylva Marková
režie: Tomáš Studený

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Opera diversa minulý týden uvedla brněnskou premiéru Palackého truchlivý konec Miloše Štědroně podle předlohy Huberta Krejčího  více

Orchestr Ensemble Opera Diversa včera v Domě umění obhlédl svůj repertoár, uvedl dvě premiéry a splnil jeden malý dluh. Sborový pořad z postních motet odstaral sbor Ensemble Versusvíce

“Hledali jsme mezi posluchači, absolventy i profesionály z oboru ty, kteří mají vhodné dispozice, předpoklady pro týmovou práci a chuť pracovat na svém vlastním růstu,” píše mimo jiné režisér Tomáš Studený o účastnících specifického projektu VCHOD...  více


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější