Opera Diversa uvádí premiéru Ponavy

2. prosinec 2013, 8:38

Opera Diversa uvádí premiéru Ponavy

V sezoně 2013/2014 se představení i koncerty souboru Ensemble Opera Diversa uskutečňují díky spolupráci s Národním divadlem Brno v prostorách Reduty na Zelném trhu. Na začátku prosince tak bude v divadelním sále možno zhlédnout vůbec první uvedení celovečerní komorní opery Ponava (Zmizelé řeky). Jde o třetí premiéru souboru v letošním roce, po vlastenecké hanopisné opeře Palackého truchlivý konec od Miloše Štědroně a po komorní hudební hře Everyman čili Kdokoli Pavla Drábka a Ondřeje Kyase. Všechny tři premiéry režíroval Tomáš Studený a vypravila scénografka Sylva Marková.

Co mohou diváci od nové opery z „diversní“ produkce očekávat, naznačuje autor hudby Ondřej Kyas: „Tentokrát jsme se odvážili být vážnější, téma zamlčované minulosti, které je v opeře asi nejvíce zastoupené, se mi zdá být dost nosné. V Ponavě se ale neobjevují nějaké konkrétní reálie, jako třeba likvidace různých etnických menšin nebo poválečný odsun německého obyvatelstva.“ V Ponavě vystupují symbolické postavy (Král, Blázen apod.) a celý příběh má také spíše obecnější, metaforický charakter. Ve společenské rovině jde o mechanismy moci a její manipulace, v rovině osobní se pracuje se základní psychologickou symbolikou: vědomí / nevědomí, rozum / šílenství, světlo / tma, země / voda, povrch / hlubina, přičemž obě roviny se prolínají. Libretista Pavel Drábek doplňuje: „Celé to vzniklo z uvědomění, jak si vytváříme, přizpůsobujeme a ochočujeme historii, a zároveň mě celoživotně fascinují řeky – a v Brně máme řeku pohřbenou pod zemí, navíc tak mysticky nazvanou Ponava.“

Většina příznivců zná patrně Ensemble Opera Diversa jako soubor, v jehož produkcích převažuje osobitý humor, ten se však pro tentokrát rozhodli tvůrci upozadit. Sám název Ponava odkazuje k Brnu. Zajímavostí také je, že inscenace vzniká poprvé přímo pro divadelní sál Reduty. „Chystáme se se scénografkou Sylvou Markovou využít co nejlépe možnosti Divadla Reduta, které jsme při našich dosavadních produkcích neměli nikdy plně k dispozici. Už proto se na Ponavu velmi těšíme, ačkoli stále pracujeme s velmi omezenými prostředky. Chtěli bychom tedy tentokrát výrazněji akcentovat imaginativní práci se scénografií, prostorem a světlem, vystihnout atmosféru a scénickou metaforou nabízet divákům významy a přesahy v symbolickém příběhu…,“ říká režisér Tomáš Studený. Komorní orchestr vede již stálá dirigentka souboru Gabriela Tardonová. V hlavních rolích vystoupí Lucie Kašpárková (v alternaci s Hanou Škarkovou), Aleš Janiga (v alternaci s Alešem Procházkou) a David Vonšík. Repríza opery Ponava (Zmizelé řeky) je plánovaná na duben 2014 rovněž v Redutě.

Pavel Drábek | Ondřej Kyas
PONAVA (ZMIZELÉ ŘEKY)

Pondělí 2. 12. 2013 v 19 h
Divadlo Reduta, Zelný trh 4, Brno
dirigentka: Gabriela Tardonová
scénografie: Sylva Marková
režie: Tomáš Studený

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Opera diversa minulý týden uvedla brněnskou premiéru Palackého truchlivý konec Miloše Štědroně podle předlohy Huberta Krejčího  více

Orchestr Ensemble Opera Diversa včera v Domě umění obhlédl svůj repertoár, uvedl dvě premiéry a splnil jeden malý dluh. Sborový pořad z postních motet odstaral sbor Ensemble Versusvíce

“Hledali jsme mezi posluchači, absolventy i profesionály z oboru ty, kteří mají vhodné dispozice, předpoklady pro týmovou práci a chuť pracovat na svém vlastním růstu,” píše mimo jiné režisér Tomáš Studený o účastnících specifického projektu VCHOD...  více


Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více