Sweeney Todd poprvé česky v Divadle na Orlí

9. prosinec 2014, 5:54

Sweeney Todd poprvé česky v Divadle na Orlí

Vůbec poprvé zazpívá česky Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street ve stejnojmenném muzikálu. Stane se tak při premiéře díla skladatele a textaře Stephena Sondheima a libretisty Hugha Wheelera v brněnském Divadle na Orlí. Muzikálovou novinku uvede Hudebně-dramatická laboratoř JAMU.

Muzikál Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street nastudovali studenti 4. ročníku Ateliéru muzikálového herectví doc. Mgr. Sylvy Talpové a hosté jako kupříkladu umělecká šéfka Městského divadla Zlín Hana Mikolášková, která se ujala režie. „Sondheim ve světě muzikálu je pro mě něco jako Janáček v opeře. Jeho hudba místy doslova režíruje, ale zároveň nechává značný prostor pro osobitou režijní i hereckou interpretaci. Jakkoli může na někoho působit experimentálně, složitě, já ji vnímám jako výsostně dramatickou a divadelní,“ uvedla režisérka. Známý amerického skladatel Stephen Sondheim se naráz proslavil jako textař legendární Bernsteinovy West Side Story. Muzikál Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street byl poprvé uveden na Broadwayi v roce 1979. Čeští diváci se s tímto hororovým dílem mohli setkat poprvé prostřednictvím stejnojmenného filmu Tima Burtona z roku 2007.

Filmem se ale brněnští inscenátoři neinspirovali. „Scéna vychází z industriálních prvků divadelního zázemí, což znamená, že hrajeme na téměř prázdném jevišti, s odkrytými lávkami, stěnami, klimatizací atd. Nejvýpravnější prvky na scéně jsou de facto světla a londýnská mlha,“ vysvětlila Mikolášková. Scénu a kostýmy navrhl student 4. ročníku činoherního herectví David Janošek, který jako host ztvární i jednu z rolí. Na kostýmech spolupracovala také Kateřina Veselá.

„Překlad muzikálu vznikl speciálně pro naši inscenaci a jeho autorem je Alžběta Šáchová. Sweeneyho Todda studenti herectví představí poprvé v českém jazyce. Stephen Sondheim doposud napsal šestnáct muzikálů a zhruba čtyři stovky písní,“ uvedl dramaturg Miroslav Ondra. Originální anglickou verzi s českými titulky režie nechtěla kvůli tomu, aby studenti měli možnost náročný příběh a nesnadné postavy vůbec interpretovat. „A český jazyk navrch přiblíží tuto anglosaskou legendu i vnímání tuzemského diváka, protože u nás prostě Sweeney Todd a masové koláčky paní Lovettové nejsou takovým hitem, jako v anglicky mluvících zemích. Tam je zná každé dítě podobně, jako my známe lotra Babinského nebo Čachtickou paní,“ vysvětlila režisérka.

O hudební nastudování se nyní postarala Dada KlementováDaniel Kyzlink, který bude také řídit živý orchestr. Na inscenaci se dále podílela choreografka Hana Achilles, která v inscenaci nebuduje choreografie ve smyslu tanečních čísel, ale celou inscenaci propojuje pohybovou stylizací. „Ta hercům umožňuje znázornit charaktery postav, které jsou jim vzdálené jak věkem, tak kontextem svých činů. Mohli jsme se snažit dovést ty postavy k nějakému realistickému jednání, ale vydali jsme se opačnou cestou, která nám umožňuje větší hravost a překvapivost,“ doplnila režisérka.

Příběh ďábelského holiče Sweeneyho Todda, který se vrací z vězení zpět do Londýna poté, co byl nespravedlivě odsouzen, a netouží po ničem jiném než po kruté pomstě, se stane druhou muzikálovou premiéru sezony 2014/2015 v Divadle na Orlí. Muzikál bude poprvé uveden v pátek 12. prosince v 19 hodin. První reprízy se uskuteční v pondělí 15., úterý 16. a ve středu 17. prosince. Vstupenky je možné rezervovat přes webové stránky divadla www.divadlonaorli.jamu.cz.

Zdroj Luboš Mareček, JAMU, foto

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street

12.12.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

MUZIKÁLOVÝ VEČÍREK - Překladatelská dílna Dilia

13.12.2014, 16:00 / Divadlo Na Orlí

Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street

15.12.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street

16.12.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Muzikál z pera známého amerického skladatele Stephena Sondheima, který mimo jiné proslul jako textař legendární Bernsteinovy West Side Story, se dočkal svého první uvedení na Broadwayi v roce 1979. Vypráví příběh ďábelského holiče Sweeneyho Todda, který se vrací z vězení zpět do Londýna poté, co byl nespravedlivě odsouzen. Netouží po ničem jiném než po kruté pomstě. Zákazníci jeho holičského salónu se začnou záhadně ztrácet a masové koláčky Toddovy společnice paní Lovettové najednou chutnají masem, které doteď v Londýně nikdo nejedl... Čeští diváci se s tímto hororovým muzikálem mohli setkat poprvé prostřednictvím stejnojmenného fi lmu Tima Burtona z roku 2007. V režii Hany Mikoláškové se tak brněnské muzikálové publikum dočká tohoto skvostu hudebního divadla poprvé v českém jazyce!

Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street

17.12.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Vávro, vidíš hvízdu? - vánoční koncert

18.12.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Vávro, vidíš hvízdu? - vánoční koncert

19.12.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Another Jan

20.12.2014, 20:00 / Divadlo Na Orlí

Dále si přečtěte

Příhody lišky Bystroušky nastudovala Komorní opera Hudební fakulty brněnské JAMU. Jednu z nejmelodičtějších oper Leoše Janáčka uvedou studenti v premiéře v Divadle na Orlí.  více


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější