Sweeney Todd poprvé česky v Divadle na Orlí

9. prosinec 2014, 5:54

Sweeney Todd poprvé česky v Divadle na Orlí

Vůbec poprvé zazpívá česky Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street ve stejnojmenném muzikálu. Stane se tak při premiéře díla skladatele a textaře Stephena Sondheima a libretisty Hugha Wheelera v brněnském Divadle na Orlí. Muzikálovou novinku uvede Hudebně-dramatická laboratoř JAMU.

Muzikál Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street nastudovali studenti 4. ročníku Ateliéru muzikálového herectví doc. Mgr. Sylvy Talpové a hosté jako kupříkladu umělecká šéfka Městského divadla Zlín Hana Mikolášková, která se ujala režie. „Sondheim ve světě muzikálu je pro mě něco jako Janáček v opeře. Jeho hudba místy doslova režíruje, ale zároveň nechává značný prostor pro osobitou režijní i hereckou interpretaci. Jakkoli může na někoho působit experimentálně, složitě, já ji vnímám jako výsostně dramatickou a divadelní,“ uvedla režisérka. Známý amerického skladatel Stephen Sondheim se naráz proslavil jako textař legendární Bernsteinovy West Side Story. Muzikál Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street byl poprvé uveden na Broadwayi v roce 1979. Čeští diváci se s tímto hororovým dílem mohli setkat poprvé prostřednictvím stejnojmenného filmu Tima Burtona z roku 2007.

Filmem se ale brněnští inscenátoři neinspirovali. „Scéna vychází z industriálních prvků divadelního zázemí, což znamená, že hrajeme na téměř prázdném jevišti, s odkrytými lávkami, stěnami, klimatizací atd. Nejvýpravnější prvky na scéně jsou de facto světla a londýnská mlha,“ vysvětlila Mikolášková. Scénu a kostýmy navrhl student 4. ročníku činoherního herectví David Janošek, který jako host ztvární i jednu z rolí. Na kostýmech spolupracovala také Kateřina Veselá.

„Překlad muzikálu vznikl speciálně pro naši inscenaci a jeho autorem je Alžběta Šáchová. Sweeneyho Todda studenti herectví představí poprvé v českém jazyce. Stephen Sondheim doposud napsal šestnáct muzikálů a zhruba čtyři stovky písní,“ uvedl dramaturg Miroslav Ondra. Originální anglickou verzi s českými titulky režie nechtěla kvůli tomu, aby studenti měli možnost náročný příběh a nesnadné postavy vůbec interpretovat. „A český jazyk navrch přiblíží tuto anglosaskou legendu i vnímání tuzemského diváka, protože u nás prostě Sweeney Todd a masové koláčky paní Lovettové nejsou takovým hitem, jako v anglicky mluvících zemích. Tam je zná každé dítě podobně, jako my známe lotra Babinského nebo Čachtickou paní,“ vysvětlila režisérka.

O hudební nastudování se nyní postarala Dada KlementováDaniel Kyzlink, který bude také řídit živý orchestr. Na inscenaci se dále podílela choreografka Hana Achilles, která v inscenaci nebuduje choreografie ve smyslu tanečních čísel, ale celou inscenaci propojuje pohybovou stylizací. „Ta hercům umožňuje znázornit charaktery postav, které jsou jim vzdálené jak věkem, tak kontextem svých činů. Mohli jsme se snažit dovést ty postavy k nějakému realistickému jednání, ale vydali jsme se opačnou cestou, která nám umožňuje větší hravost a překvapivost,“ doplnila režisérka.

Příběh ďábelského holiče Sweeneyho Todda, který se vrací z vězení zpět do Londýna poté, co byl nespravedlivě odsouzen, a netouží po ničem jiném než po kruté pomstě, se stane druhou muzikálovou premiéru sezony 2014/2015 v Divadle na Orlí. Muzikál bude poprvé uveden v pátek 12. prosince v 19 hodin. První reprízy se uskuteční v pondělí 15., úterý 16. a ve středu 17. prosince. Vstupenky je možné rezervovat přes webové stránky divadla www.divadlonaorli.jamu.cz.

Zdroj Luboš Mareček, JAMU, foto

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street

12.12.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

MUZIKÁLOVÝ VEČÍREK - Překladatelská dílna Dilia

13.12.2014, 16:00 / Divadlo Na Orlí

Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street

15.12.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street

16.12.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Muzikál z pera známého amerického skladatele Stephena Sondheima, který mimo jiné proslul jako textař legendární Bernsteinovy West Side Story, se dočkal svého první uvedení na Broadwayi v roce 1979. Vypráví příběh ďábelského holiče Sweeneyho Todda, který se vrací z vězení zpět do Londýna poté, co byl nespravedlivě odsouzen. Netouží po ničem jiném než po kruté pomstě. Zákazníci jeho holičského salónu se začnou záhadně ztrácet a masové koláčky Toddovy společnice paní Lovettové najednou chutnají masem, které doteď v Londýně nikdo nejedl... Čeští diváci se s tímto hororovým muzikálem mohli setkat poprvé prostřednictvím stejnojmenného fi lmu Tima Burtona z roku 2007. V režii Hany Mikoláškové se tak brněnské muzikálové publikum dočká tohoto skvostu hudebního divadla poprvé v českém jazyce!

Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street

17.12.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Vávro, vidíš hvízdu? - vánoční koncert

18.12.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Vávro, vidíš hvízdu? - vánoční koncert

19.12.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Another Jan

20.12.2014, 20:00 / Divadlo Na Orlí

Dále si přečtěte

Příhody lišky Bystroušky nastudovala Komorní opera Hudební fakulty brněnské JAMU. Jednu z nejmelodičtějších oper Leoše Janáčka uvedou studenti v premiéře v Divadle na Orlí.  více


Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart fotografa a tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Také Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem se letos přidává k oslavám Roku české hudby. V Janáčkově divadle se včera uskutečnil koncert věnovaný vokálně-instrumentálním dílům dvou exilových skladatelů rozdílných epoch – Antonína Rejchy (1770–1836) a Jana Nováka (1921–1984). V rámci večera se představili Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra FialyMartina Janková (soprán), Pavla Vykopalová (mezzosoprán), Aleš Briscein (tenor) a Jiří Brückler (bas).  více

Pondělním koncertem Africa calls Europe byl v sále Konventu Milosrdných bratří zahájen XXI. ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí... Jak název večera napovídá, divákům bylo předvedeno propojení evropských a (nejen) afrických vlivů. O tento zajímavý dramaturgický počin se postaralo londýnské flétnové kvarteto i Flautisti ve složení Jitka KonečnáDoris KitzmantelIlona Veselovská a Monika Wimberger Devátá, ke kterému se v několika skladbách připojil perkusionista Jakub Kupčík. V první polovině večera nejdříve zazněla díla z renesanční a barokní epochy, ve druhé pak kompozice soudobých autorů.  více

Roky končící číslicí čtyři mají pro českou hudbu zásadní význam – kromě předních představitelů klasické hudby, ze kterých lze jmenovat Leoše Janáčka, Josefa Suka či Antonína Dvořáka, slaví svá jubilea také zásadní autoři české nonartificiální hudby jako například Jiří Šlitr či Karel Kryl. Tím nejzásadnějším výročím, které však letošek připadá, je bezesporu 200 let od narození zakladatele moderní české hudby Bedřicha Smetany. Národní divadlo Brno se tedy oslavy spojené s Rokem české hudby rozhodlo v projektu Smetana200 zahájit uvedením nové inscenace Smetanova Dalibora v koprodukci s Welsh National Opera. Představení režíroval David Pountney, jehož práce může být brněnským milovníkům opery známa například z inscenace Z mrtvého domu, která se uskutečnila v rámci festivalu Janáček Brno 2018. O hudební nastudování Dalibora se postaral Tomáš Hanus, který provedení při premiérovém uvedení v pátek 2. února rovněž řídil. Scénu navrhl Robert Innes Hopkins, kostýmy připravila Marie-Jeanne Lecca a světelného designu se ujal Fabrice Kebour. Postavy Smetanovy opery ztvárnili Tomasz Konieczny (Vladislav, král český), Peter Berger (Dalibor z Kozojed), Csilla Boross (Milada), Daniel Kfelíř (velitel stráže Budivoj), David Szendiuch (žalářník Beneš), Ondřej Koplík (Vítek), Jana Šrejma Kačírková (Jitka) a Petr Karas (soudce).  více

Podívat se na jednu z brněnských ikon nezvyklou optikou se snaží nová hudební inscenace Cabaret Janáček. Hudebního génia a inovátora v žánrově neobvyklém projektu propojili arthub Tamuza a Cabaret des Pechés, na jehož komorním jevišti se před diváky u stolků odehrál hodinový průřez Janáčkovým životem s nejznámějšími úryvky z jeho děl. A to vše za se děje za asistence mima, tří pěvců (lyrický a dramatický soprán s barytonem) s pianistkou a vše je navrch hned natřikrát alternováno.  více

Nejčtenější