Vzpomínka na Boženu Snopkovou

Vzpomínka na Boženu Snopkovou

Včera jsme si mohli připomenout čtyřicáté výročí úmrtí sopranistky Boženy Snopkové (6. 3. 1890 Praha – 12. 1. 1974 Brno). Operní jeviště opustila k údivu publika již ve čtyřiceti letech a připomíná tím bonmot, který snad kdysi utrousila Lisa della Casa: „Raději ať se lidé diví, proč nezpívám, než aby se divili, proč zpívám.”

V kariéře Boženy Snopkové najdeme minimálně dva „čtverkové” roky, které by nás mohly zajímat. V roce 1914 vstoupila po roce hostování do brněnského angažmá v Divadle na Veveří. Předtím byla sboristkou opery na Vinohradech a působila v divadle na Smíchově. V brněnské opeře strávila šestnáct let, z čehož je jasné, že byla přímým svědkem několika janáčkovských premiér. Ve světové premiéře Příhod lišky Bystroušky ztvárnila postavu lišáka Zlatohříbka. V roce 1924 hostovala s brněnským souborem jako Jenúfa ve Vinohradském divadle – provedení Její pastorkyně byli přítomni také T. G. Masaryk a Romain Rolland. V české premiéře také ztvárnila postavu Mélisandy v Debussyho opeře Pelléas a Mélisanda.

Božena Snopková byla pěvkyně vyrovnaného a dobře ovládaného hlasu s velkým rozsahem, mezi její další role patřila Rusalka, Tosca, Čo-Čo-San a Carmen. Byla to také dobrá herečka uměřeného výrazu. Po skončení operní kariéry se dál věnovala koncertní činnosti. Zemřela 12. ledna 1974 v Brně.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Všechno nejlepší Leoši Janáčkovi k narozeninám – nejsou sice kulaté, ale komu byste chtěli v Brně blahopřát.  více

Když Otakar Ševčík odmítl stát se šéfem houslového oddělení brněnské konzervatoře, nezbylo Františku Kudláčkovi než se stát v Brně jedničkou jako houslový pedagog. A budiž řečeno, že jí byl až do roku 1972, kdy zemřel osmasedmdesátiletý jako rektor Janáčkovy akademie múzických umění.  více

Filharmonie Brno včera odehrála koncert, který by mohl být do značné míry jakýmsi referenčním bodem pro to, co a jak v Brně na poli symfonické hudby dělat.  více

průměrné hodnocení: 5.00 ★/1

Jurovi Hradilovi se před několika lety stal zázrak. Tento vyznavač elektronické nu jazzové alternativy přijel do zvlněné karpatské krajiny kamsi na pomezí Moravy a Slovenska a uslyšel píseň, jednu, dvě, stovky. Nebyla to rozostřená ozvěna starých časů, ale jasný tón horňácké písničky.  více

Třetí koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno Doma I nazvaný Z Nové Říše do světa včera představil v Besedním domě tvorbu autorů, které pojí společný původ v Nové Říši i skutečnost, že jsou jejich díla v koncertních sálech dosud uváděna velmi zřídka. Jako klíčový bod vzácného programu se měl podle původního plánu představit koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička – role sólového houslisty a hráčského středobodu večera se však po ohlášení Vodičkovy indispozice s předstihem pouhých dvou dní ujal houslový virtuos Milan Paľa. Skladby novoříšských rodáků Jana Nováka a Antonína a Pavla Vranických řídil stálý dirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.  více

Původně mělo jít o třetí část projektu YM, v jehož rámci jednotliví členové skupiny Květy natáčejí sólové desky různých žánrů a kolegové z kapely je doprovázejí. Po Lorenzových hoších Martina Kyšperského ve stylu country a po elektronickém Japonci Aleše Pilgra vyšlo žánrově těžko zařaditelné Solárium Ondřeje Kyase. Jako sólová deska, s epizodní účastí Aleše Pilgra a bez hráčského vkladu Martina Kyšperského.  více

Malý hudební klub Ponava V Brně je již několik let znám svou velmi kvalitní hudební produkcí. Místy se v jeho rozmanitém programu objevují také folklorní projekty. Ve čtvrtek zde vystoupilo duo známého multiinstrumentalisty Mariana Friedla a lašské zpěvačky Sabriny Pasičnyk.  více

Zatímco brněnskému jazzovému publiku je trumpetista Jiří Kotača znám především jako kapelník progresivního big bandu Cotatcha Orchestra, na svém prvním CD se představuje s jinou formací. Švédského kytaristu Alfa Carlssona poznal při studiích v Nizozemsku, znovu se potkali a kapelu založili při Alfově turistické cestě do Česka. Na společný výlet za hudbou pak pozvali dva velmi talentované slovenské hráče, bubeníka Kristiána Kuruce a kontrabasistu Petera Kormana, který je ostatně členem Kotačova big bandu. Mezinárodní formace hraje Kotačovy i Carlssonovy autorské skladby a inspiruje se více či méně také moravským, slovenským a především skandinávským folklorem. Album dostalo název Journeys, protože kolem cest – za hudbou, za poznáním i do nitra duší – se život nejen této kapely točí především.  více