Janáček a Kudláček

Janáček a Kudláček

František Kudláček (vlevo) s Moravským kvartetem v roce 1924, foto archiv

Nějaký čas poté, co se mu konečně (1919) podařilo založit v Brně konzervatoř, povolal do ní Janáček jako houslového pedagoga Františka Kudláčka (1894–1972), který nedlouho předtím nastoupil do operního orchestru (českého) Národního divadla na místo prvního koncertního mistra a stal se tak vlastně houslovou jedničkou tehdejšího českého Brna – a potenciálním interpretem houslových partů v nových skladbách brněnských autorů. Rodák z Milevska vystudoval pražskou konzervatoř a poté byl žákem a asistentem proslulého pedagoga Otakara Ševčíka, který začal (od roku 1907) soukromě učit v Písku a učinil z toho malého města středisko, do něhož za ním dojížděli žáci z celého světa. Kudláčka po jeho jmenování do mladé brněnské konzervatoře ovšem napadlo, že by světoznámý pedagog mohl být jako šéf houslového oddělení její ozdobou a navrhl Janáčkovi, že s ním v tom smyslu promluví.

Potíž byla v tom, že Ševčík Janáčka znal. Nikoli ovšem z jeho muziky, jejíž ohlas do Písku tehdy ještě nedolehl, nýbrž jako poněkud praštěného staršího pána, který už léta pohoršoval písecké měšťany svými návštěvami paní Kamily Stösslové, manželky místního váženého obchodníka se starožitnostmi a matky dvou dětí. O Janáčkově pozdním vzplanutí k ženě o šestatřicet let mladší (poznal ji za jednoho ze svých letních pobytů v Luhačovicích) toho dnes – po publikaci dlouho nepřístupných písemných materiálů – víme dost, abychom pochopili, že právě jeho žáru vděčíme za neuvěřitelnou emoční intenzitu skladeb z Janáčkova posledního tvůrčího údobí, a abychom mohli obdivovat citlivý a moudrý způsob, jímž maloměstská panička čelila Janáčkovu ustavičnému a stupňovanému úsilí o setkání. Tato setkání se odbývala převážně formou Janáčkových postupně se množících návštěv měšťanské domácnosti Stösslových (v posledním roce svého života jich absolvoval sedm!); není třeba zdůrazňovat, že jakkoli probíhaly korektně, byly na samé hranici společenské únosnosti – a v očích písecké veřejnosti (na malém městě se všechno ví) daleko za ní. „Dyť von s tou židovkou chodí do trhu a nosí za ní v kabele nákupy jako ňáká služka – řekl tehdy Ševčík Kudláčkovi. – A to má bejt ředitel konzervatoře, v kerý bych měl učit? Ani nápad!“ A bylo vymalováno.

Kudláčkovi tedy nezbylo, než se stát v Brně jedničkou také jako houslový pedagog – a budiž řečeno, že jí byl až do roku 1972, kdy zemřel osmasedmdesátiletý jako rektor Janáčkovy akademie múzických umění. Ve dvacátých letech se ovšem účastnil záviděníhodného popřevratového rozvoje moravské metropole především jako vynikající sólový i komorní hráč, zakladatel a poté dlouholetý primárius kvarteta, které se původně jmenovalo Brněnské, pak Kudláčkovo, než přijalo název Moravské; s ním vytvořilo epochu v hudební historii Brna a Moravy vůbec. Podílelo se ovšem – byť různým způsobem – na vzniku, konečné podobě a repertoárovém prosazení obou kvartetů Janáčkových; Kudláček sám pak byl premiérovým protagonistou všech nově vzniklých Janáčkových skladeb obsahujících houslový part – velmi dlouhou dobu byl například výhradním interpretem Houslové sonáty, než ji naučil hrát některé ze svých žáků.

Zvláštní zážitek mu poskytlo Klavírní concertino, skladba, kterou se Janáček chtěl vyrovnat s avantgardními trendy dvacátých let a kterou napsal způsobem, jejž bychom dnes mohli označit jako minimalistický: z šesti nástrojů komorního souboru provázejícího úsporně „černobíle“ napsaný sólový klavír, hraje v prvních dvou ze čtyř vět vždy jen jeden, takže první houslista se jako vedoucí může uplatnit teprve ve druhé půli skladby. Vzdor tomu si Janáček prosadil, že k zahraniční premiéře skladby na přehlídce Mezinárodní společnosti pro soudobou hudbu ve Frankfurtu byl pozván také Kudláček, který skladbu premiéroval už v Brně a mohl tedy rychle korigovat případná nedorozumění v nezvyklém hudebním textu. Kudláček sám to považoval za příjemný výlet (toho hraní tam má houslista opravdu velmi málo) a vzpomínal na něj zasněně: „Von vám mě před tím koncertem ještě pozval na skleničku a já se divil – takovej škrťa a najednou mi platí víno… Až pak sem na to přišel – von měl strach, že se mu vožeru už před koncertem a chtěl mě mít pod kontrolou…“

Zatímco svůj první smyčcový kvartet napsal Janáček na výzvu Českého kvarteta a nově vzniklý Kudláčkův kvartetní soubor pozval jen k orientační přehrávce skladby před odesláním do Prahy, myslel při tvorbě druhého, Listů důvěrných, už přímo na Moravské kvarteto, které si mezitím dobylo ostruhy nejen na domácí scéně. Víme, že oba kvartety jsou nejintimnějším výrazem Janáčkova vztahu ke Kamile a že oba končí tragicky; výklady Listů důvěrných jenom jako zpodobení nejrůznějších poloh lásky a vášně jako vrcholného lidského prožitku pomíjejí skutečnost, že žádná ze čtyř vět nekončí výrazem slastného spočinutí, jak by se na skladbu s milostným námětem slušelo, nýbrž v dramatickém vzrušení, jež má v poslední větě zřetelný osudový akcent: ve své poslední skladbě si Janáček předpověděl vlastní smrt. Jeho léta trvajícímu úsilí o důvěrnější setkání Kamila konečně vyhověla a přijela ho – se synkem – navštívit do Hukvald; víme, že toto setkání zaplatil životem.

Kudláček se díla ujal s opravdovým zaujetím a využívaje veřejného vzrušení Janáčkovou nečekanou smrtí se je jal s Moravským kvartetem nabízet a provozovat. Také v Písku, doufaje, že svého uctívaného učitele smíří se svým Mistrem aspoň posmrtně. Ševčík seděl na koncertě na svém čestném místě uprostřed první řady, vycházkovou hůl mezi nohama, na ní buřinku a tvářil se nevyzpytatelně. Po koncertě se k němu Kudláček vrhnul: „Tak co, pane profesore, co tomu říkáte?“ Ševčík si poklepal na čelo a povídá: „Kateřinky!“ Načež si nasadil buřinku a odkráčel…

František Kudláček (vpravo) a Moravské kvarteto v letech 1948–1955, foto archiv

Prosadit Janáčkovu hudbu v těch dobách nebylo snadné – ještě uprostřed minulého století byl i vyspělým koncertním publikem pokládán za těžko stravitelného modernistu. Na tom, že ho dnes celý hudební svět vnímá jako klasika, mají hlavní zásluhu právě takové osobnosti jako František Kudláček, který si svůj vztah k Janáčkově hudbě vytvořil osobním stykem, plným velmi lidského porozumění, a dokázal jej uskutečňovat plnou vahou své podivuhodné osobnosti.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Starosti s koncertním sálem jsou v Brně věčné. Nejen že nemáme nový, ale už jsme nemuseli mít ani Besední dům, jak se dozvíte v dalším díle seriálu Město hudby v historii a historkáchvíce

Leoš Janáček partituru svého kvartetu Kreutzerova sonáta neroztrhal ani nespálil. Jiří Beneš dnes popisuje cestu výjimečné kompozice z Janáčkova domu na Smetanově ulici až do románského kostela na jihu Kampánie.  více

Jiří Beneš hrával na violu v Moravském kvartetu i v brněnské filharmonii, mnoho let pracuje pro Moravský podzim a s jeho texty se setkáváte v programech orchestrů i festivalů. Rozhovor s ním se tedy většinou točí kolem hudby, přesto se v něm ale najde místo i na buchty, hory a sáňkování.  více

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více