Zemřel všestranný hudebník Igor Vavrda

Kytaristu, saxofonistu, houslistu, pianistu, dirigenta, skladatele a aranžéra Igora Vavrdu přivedl k hudbě, lépe řečeno, k jeho prvnímu nástroji – k houslím, jeho otec, sám vynikající hudebník. V roce 1969 absolvoval brněnskou konzervatoř, kde vedle hry na housle studoval i dirigování a skladbu. V letech 1970–1972 působil jako houslista v orchestrech Janáčkovy opery a Státní filharmonie Brno, kde si ho v roce 1972 vyhlédl pro svoji kapelu Gustav Brom a Igor Vavrda se ve svých čtyřiadvaceti letech stal na dlouhou dobu jedním z pilířů věhlasného big bandu.  Hrál zde na housle, klávesové nástroje, kytaru a saxofony. Také ale aranžoval – vedle Jaromíra Hniličky, Mojmíra Bártka a Zdenka Nováka se stal dalším aranžérem orchestru. Měl také velký cit pro populární hudbu, a tak jeho aranžmá ocenili například i Karel Gott, Helena Vondráčková, Lucie Bílá či B-Side Band a Vojtěch Dyk. Aranžérsky se podílel i na albu Pastel songs Jiřího Korna.

Igor Vavrda samozřejmě nearanžoval jen díla svých kolegů, ale zhusta  upravoval k natáčení i svoje vlastní skladby. Autorsky, aranžérsky a interpretačně spolupracoval s mnoha hudebními tělesy nejrůznějších žánrů. Od bigbítu, přes vážnou, populární a jazzovou hudbu až ke specifickému hudebnímu seskupení Vinařští romantici se Zdeňkem Junákem. Hostoval s V. V. Systémem, hrál také se studiovou skupinou Moravské jazzové kvinteto, vedl i své vlastní combo. Jeho skladby jsou zaznamenány na četných rozhlasových snímcích a byly vydány na hudebních nosičích. Jmenujme např. kompozice Ježibabička, Quasar (V. V. Systém, Opus 1979), Kúsok slnka (Kúsok slnka, Opus 1980) a Vztek (Orchestr Gustava Broma, Supraphon 1981). Spolu s Milanem Vidlákem poprvé provedl Sonatinu dramatiku Alexeje Frieda pro housle a klavír. Byl dlouholetým spolupracovníkem Petra Gazdíka, s nímž mj. vytvořil koncertní show Viva Broadway Night (2003), či Jazz Side Story pro Městské divadlo Brno.

Významnou část svého života spojil také s Městským divadlem Brno, kde působil jako aranžér, dirigent a hudební dramaturg. Jako aranžér pracoval téměř na všech titulech éry Hudební scény (Čarodějky z Eastwicku, Balada o lásce, Jesus Christ Superstar, Kvítek z Horrroru, Papežka...).  V koncertních představeních Jesus Christ SuperstarJazz Side Story působil také coby dirigent.

Igor Vavrda zemřel po dlouhé, těžké nemoci dnes, 26. prosince 2013 ve věku šedesáti pěti let.

Foto archiv MDB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Hana Holišová získala jedinou cenu Thálie z brněnských nominací za rok 2012. Mluvili jsme nejen o oceněné roli dospělé Jany v muzikálu Papežka, ale o práci v Městském divadle Brno vůbec. A také o filmu, o Kometě, ohňostrojích a houbách.  více

V Brne sa neplánovane, ale predsa odohrala svetová premiéra. Muzikál Flashdance nie je iba jednoduchou napodobeninou filmu, ale vytvára si svoj vlastný svet postavený na oporných dejových pilieroch.   více


Soubor Ensemble Opera Diversa brněnským posluchačům již několikrát představil skladby Davida Matthewse (*1943), dokonce se ve většině případu jednalo o světové či české premiéry. Ke skladatelovu letošnímu jubileu přispělo jmenované těleso, respektive jeho komorní odnož Diversa Quartet v čele s dramaturgem Jiřím Čevelou koncertem 20. září v prostorách Vily Löw–Beer. Programu sestavenému z děl skladatelů, kteří jsou úzce spojeni s osobností Davida Matthewse, včetně jeho autorské skladby, předcházela hodinová beseda za přítomnosti samotného skladatele. Matthews je skladatel britského původu s dlouholetými vazbami na brněnský okruh skladatelů a muzikologů. Kromě účasti na tzv. bytových seminářích v osmdesátých letech ho pojí také přátelství s několika osobnostmi jako je skladatel, pedagog a hobojista Pavel Zemek Novák (*1957).  více

V pondělí 18. září se v Rytířském sále Nové radnice uskutečnilo velmi neobyčejné přijetí: primátorka Markéta Vaňková iniciovala setkání více než třech desítek sbormistryň a sbormistrů, kterým tak při příležitosti projektu Rok sborů vyjádřila dík za jejich soustavný přínos k obohacování brněnské hudební scény a za mimořádnou péči o kulturní život našeho města. Fakt, že se v Brně můžeme pyšnit stovkou aktivních pěveckých sborů fungujícími napříč generacemi a profesemi, s sebou totiž nepřináší pouze velké množství koncertů či kultivaci talentů. Aktivní sborová komunita znamená pro město také početnou skupinu lidí věnujících volný čas společné tvůrčí činnosti a v neposlední řadě právě sboristé tvoří i poučené publikum pravidelně navštěvující ostatní kulturní akce.  více

Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Davisem a Českým filharmonickým sborem Brno vkročila 14. září v Janáčkově divadle do nové 68. sezony. Nadcházející koncertní sezona 2023/2024 nabídne pestrou paletu koncertních cyklů. Mnohé z večerů jsou v rámci oslav roku české hudby (2024) věnovány právě českým skladatelům a jejich (nejen) hudebnímu odkazu. Filharmonie ale také pořádá nebo se podílí na významných mezinárodních festivalech jako je například Moravský podzim, který začne prvního října. Těleso si pro svůj zahajovací koncert vybralo monumentální vokální dílo Gustava Mahlera – jeho druhou symfonii s podtitulem Vzkříšenívíce

Již nezvyklý podtitul „XI. ročník hudebních a divadelních slavností předtím, než…“ dával tušit, že jedenáctý ročník festivalu Olomoucké barokní slavnosti bude něčím výjimečný. Jen málokdo však nejspíše věděl, že závěrečný koncert 11. ročníku festivalu bude také jeho posledním večerem vůbec. Koncert souboru Societas Incognitorum pod uměleckým vedením Eduarda Tomaštíka, který se odehrál v sobotu 9. září v olomouckému kostele Panny Marie Sněžné, totiž uzavřel nejen letošní festivalovou řadu, ale také celou jedenáctiletou historii Olomouckých barokních slavností. V úvodní řeči však zazněl také příslib, že Volantes Orchestra (rezidenční orchestr festivalu) bude ve své činnosti nadále pokračovat. Jeho činnost by mohla určitým způsobem zaplnit tuto nově vzniklou díru na olomouckém festivalovém trhu.  více

Vlaky jako symbol odjezdu, příjezdu a návratu byly hlavním tématem druhého ročníku Mezinárodního festivalu židovské kultury ŠTETL FEST, který se konal na přelomu srpna a září. Čtyřdenní program v sobě propojil historické události židovských spoluobčanů odvezených z Brna do koncentračních táborů za druhé světové války s novodobými příběhy Ukrajinců, kteří do jmenovaného města před válkou utekli. Jako připomínka těchto událostí byl při zahájení festivalu na brněnském hlavním nádraží odhalen Památník zmizelých a na vybraných brněnských náměstích si mohou občané až do konce září prohlédnout výstavu Příběhy z Ukrajiny. Závěrečný koncert v režii Škampova kvarteta s podtitulem Vlaky konaný v neděli 3. září v Besedním domě byl pomyslnou tečkou za festivalem, při níž se hudebně i historicky umocnila otázka opouštění a návratů.  více

Nejčtenější