Zemřel všestranný hudebník Igor Vavrda

Kytaristu, saxofonistu, houslistu, pianistu, dirigenta, skladatele a aranžéra Igora Vavrdu přivedl k hudbě, lépe řečeno, k jeho prvnímu nástroji – k houslím, jeho otec, sám vynikající hudebník. V roce 1969 absolvoval brněnskou konzervatoř, kde vedle hry na housle studoval i dirigování a skladbu. V letech 1970–1972 působil jako houslista v orchestrech Janáčkovy opery a Státní filharmonie Brno, kde si ho v roce 1972 vyhlédl pro svoji kapelu Gustav Brom a Igor Vavrda se ve svých čtyřiadvaceti letech stal na dlouhou dobu jedním z pilířů věhlasného big bandu.  Hrál zde na housle, klávesové nástroje, kytaru a saxofony. Také ale aranžoval – vedle Jaromíra Hniličky, Mojmíra Bártka a Zdenka Nováka se stal dalším aranžérem orchestru. Měl také velký cit pro populární hudbu, a tak jeho aranžmá ocenili například i Karel Gott, Helena Vondráčková, Lucie Bílá či B-Side Band a Vojtěch Dyk. Aranžérsky se podílel i na albu Pastel songs Jiřího Korna.

Igor Vavrda samozřejmě nearanžoval jen díla svých kolegů, ale zhusta  upravoval k natáčení i svoje vlastní skladby. Autorsky, aranžérsky a interpretačně spolupracoval s mnoha hudebními tělesy nejrůznějších žánrů. Od bigbítu, přes vážnou, populární a jazzovou hudbu až ke specifickému hudebnímu seskupení Vinařští romantici se Zdeňkem Junákem. Hostoval s V. V. Systémem, hrál také se studiovou skupinou Moravské jazzové kvinteto, vedl i své vlastní combo. Jeho skladby jsou zaznamenány na četných rozhlasových snímcích a byly vydány na hudebních nosičích. Jmenujme např. kompozice Ježibabička, Quasar (V. V. Systém, Opus 1979), Kúsok slnka (Kúsok slnka, Opus 1980) a Vztek (Orchestr Gustava Broma, Supraphon 1981). Spolu s Milanem Vidlákem poprvé provedl Sonatinu dramatiku Alexeje Frieda pro housle a klavír. Byl dlouholetým spolupracovníkem Petra Gazdíka, s nímž mj. vytvořil koncertní show Viva Broadway Night (2003), či Jazz Side Story pro Městské divadlo Brno.

Významnou část svého života spojil také s Městským divadlem Brno, kde působil jako aranžér, dirigent a hudební dramaturg. Jako aranžér pracoval téměř na všech titulech éry Hudební scény (Čarodějky z Eastwicku, Balada o lásce, Jesus Christ Superstar, Kvítek z Horrroru, Papežka...).  V koncertních představeních Jesus Christ SuperstarJazz Side Story působil také coby dirigent.

Igor Vavrda zemřel po dlouhé, těžké nemoci dnes, 26. prosince 2013 ve věku šedesáti pěti let.

Foto archiv MDB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Hana Holišová získala jedinou cenu Thálie z brněnských nominací za rok 2012. Mluvili jsme nejen o oceněné roli dospělé Jany v muzikálu Papežka, ale o práci v Městském divadle Brno vůbec. A také o filmu, o Kometě, ohňostrojích a houbách.  více

V Brne sa neplánovane, ale predsa odohrala svetová premiéra. Muzikál Flashdance nie je iba jednoduchou napodobeninou filmu, ale vytvára si svoj vlastný svet postavený na oporných dejových pilieroch.   více


Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Nejčtenější