Zpravodajství

Sbor Janáčkovy opery hledá nového člena pro hlasový obor BAS. Konkurz proběhne 1. prosince 2023.  více

Blind Künstler je nový projekt Novozélanďana Rhyse Braddocka a českého saxofonisty Tomáše Továrka. Jejich debutový koncert a křest alba se uskuteční začátkem prosince v Kabinetu Múz, kde s nimi vystoupí také Erik Hajtmánek (Endemit) a Jan Uiberlay (VDYD). Zahraje i Barbora Hora se svým projektem GRAINS.  více

Brněnský B-Side Band zanedlouho vydá nové album s názvem Tam a zpět. Než se tak stane, pouští do světa svůj nový singl Příliv, který doprovází videoklip.  více

Zimní festival Brněnské Vánoce letos slibuje „Ještě více gastronomie, ještě více hudby!“. Vánoční program bude probíhat na 4 náměstích, 1 nádvoří a několika dvorcích. Festival zahájí slavnostní rozsvícení vánočního stromu na náměstí Svobody.  více

Ve světové premiéře uslyší tento týden posluchači Poctu Leoši Janáčkovi, kterou zkomponoval Petr Fiala, zakladatel a sbormistr Českého filharmonického sboru Brno. Jedná se o další dílo věnované poctě hudebního velikána, které spoluobjednaly Filharmonie Brno a Nadace Leoše Janáčka.  více

Motto 9. ročníku festivalu Bez hranic!... inspirovala právě Janáčkova opera Výlety páně Broučkovy, kde se s hlavním hrdinou vydáme na Měsíc i cestu časem do 15. století. Právě s ní bude festival slavnostně zahájen v režii Roberta Carsena a pod taktovkou Marko Ivanoviće. Na festival se po provedení Zápisníku zmizelého na minulém ročníku vrací britský tenorista Nicky Spence, tentokrát v roli Matěje Broučka. Chystaný ročník festivalu do Brna pozval světově uznávané osobnosti a soubory jako jsou Jakub Hrůša, Nicky Spence, Adam Plachetka, Josef Špaček, Robert Carsen, Christian Thielemann, Claus Guth a Staatsoper Berlin, Bamberger symphoniker, Pavel Haas Quartet a další.  více

Opera Národního divadla Brno vypisuje konkurz do operního orchestru – hledá hráče/ku do skupiny kontrabasů s pracovním úvazkem 0,5.  více

V rámci 2. koncertu nové řady s názvem Neviditelné město rozezní BCO aulu bývalého Masarykova anatomického ústavu vedle piteven, jež se proměnily v ateliéry začínajících umělců.  více

Národní divadlo Brno společně s mezinárodní organizací OPERA EUROPE organizují akci nazvanou Opera Europa’s Dance forum & Positioning Ballet. Jedná se o přelomové setkání předních osobností evropských divadel, především uměleckých šéfů baletních souborů.  více

Operní pěvkyně a propagátorka české hudby Magdalena Kožená byla dnes na Pražském hradě oceněna medailí Za zásluhy o stát v oblasti kultury a umění.  více

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější