Zpravodajství

Terroir, pojem, který se používá zejména ve vinařství, je podtitulem letošního 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby. Označuje soubor přírodních podmínek, zejména vlastností půdy, které dávají plodině charakteristickou vlastnost. Terroir dokonale vystihuje dramaturgii letošního ročníku, která je v rámci Roku české hudby zaměřena výhradně na tvorbu domácích autorů.  více

B-Side Band vypouští do světa videoklip k další písni z jejich autorského alba Tam a zpět. Na Mezinárodní den žen big band představuje videoklip k písni Polštáře, který oproti pětici předchozích vznikl poněkud netradičně.  více

Mottem letošního festivalu je Bez hranic!… Festival potrvá celé tři týdny a bude pomyslným vrcholem Roku české hudby. Program nabídne hudební a divadelní projekty v podání předních českých a zahraničních interpretů. Mimo hlavní program je připravena řada doprovodných akcí – tradiční výstavy v Památníku Leoše Janáčka nebo v divadelních budovách, edukativní akce pro školy či dramaturgické úvody před operními  produkcemi.  více

Národní divadlo Brno vypisuje konkurz do operního orchestru na místo hráč/ka do skupiny I. houslí. Nástup na plný pracovní úvazek.  více

Juniorský soubor Baletu Národního divadla Brno opět zavítá do divadla Reduta. V pořadí čtvrtá premiéra souboru proběhne za účasti mezinárodních choreografů. Program nese název Venae / Who’s gonna catch me if I fall... / Distant Instant. Talentovaní tvůrci působící nejen u nás, ale i v Evropě, postavili dynamické choreografie na míru mladým tanečníkům.  více

V kanadském Londýně právě probíhá každoroční setkání zástupců měst hudby UNESCO. Hostitelské město se nachází jihozápadně od Toronta a je jediným kanadským městem hudby UNESCO; členem Sítě kreativních měst UNESCO v oboru hudba se Londýn stal v roce 2021.  více

Letitá mezinárodní spolupráce měst Brna a Stuttgart se spojí v jedné hudební události – společném koncertu v sále Milosrdných bratří. Zazní Rossiniho Petite Messe Solennelle v podání Ökumenischer Choir.  více

Filharmonie Brno připravila čtyři projekty, kterými připomene 200. výročí narození Bedřicha Smetany. Oslavy začnou koncertem Bedřich Smetana 200, v sobotu pokračují přes dopolední rodinný koncert, kdy orchestr na pódiu oslaví Smetanovo narození na minutu přesně. V dubnu zazní v autorově úpravě pro čtyřruční klavír jeho cyklus Má vlast a v červnu, při festivalu Mozartovy děti, je většina Slavnostního koncertu věnovaná jeho hudbě.  více

V pořadí už čtvrtý díl z cyklu Neviditelné město nese název Ministerstvo pravdy – poddle Orwelova románu 1984, jež se zabývá manipulováním minulosti. Brno Contemporary Orchestra tentokrát zahraje v prostorách bývalého sídla OV KSČ. Ve světové premiéře zazní například kompozice Jiřího Adámka Austerlitze We Are The Powervíce

Vedení Filharmonie Brno vyhlašuje výběrové řízení na obsazení místa hudební archivář(ka). Nástup je možný od poloviny měsíce března.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

Nejčtenější