Ceny diváků pro nejlepší umělce ND Brno

3. březen 2014, 5:11

Ceny diváků pro nejlepší umělce ND Brno

Diváci zvolili nejlepší umělce Národního divadla Brno za minulý rok. Předání Cen Diva 2013 se stejně jako loni uskutečnilo v Mahenově divadle. Diváci hlasovali od, aby zvolili ty nejlepší výkony v oblasti opery, baletu i činohry. Zvolili také ve všech třech žánrech nejoblíbenější inscenaci. Národní divadlo Brno také ocenilo své emeritní sólisty a spolupracovníky, kteří byli v rámci Ceny DIVA uvedeni do Síně slávy.

Ceny DIVA za rok 2013:

Činohra

  • Eva Novotná  (loni získala ocenění také)
  • Martin Sláma  (loni získal ocenění Petr Bláha)

Opera

  • Andrea Široká (loni Pavla Vykopalová)
  • Roman Janál (loni Ladislav Mlejnek)

Balet – diváci ocenili tanečníky stejně jako loni

  • Andrea Smejkalová
  • Jan Fousek

Absolutní vítěz divácké ankety 2013

  • baletní sólistka Andrea Smejkalová

Nejlepší inscenace jednotlivých souborů, oceněné návštěvníky NDB:

Mahenova činohra NDB – Pak tam nezbyl ani jeden aneb Deset malých černoušků – Agatha Christie (režie Peter Mankovecký)

Janáčkova opera NDB – Don Giovanni – Wolfgang Amadeus Mozart (dirigent Peter Feranec, režie Bruno Berger-Gorski)

Balet NDB – Bajadéra – Ludwig Minus, John Lanchbery (choreografie a režie Jaroslav Slavický)

Síň slávy Národního divadla Brno

Jiřina Šlezingrová-Škodová (balet)

Jiřina Šlezingrová-Škodová dlouholetá významná sólistka baletního souboru Národního divadla Brno je žačkou Ivo Váni Psoty. V necelých čtrnácti letech účinkovala ve světové premiéře Prokofjevova baletu Romeo a Julie. Krátce na to se stala členkou baletu Národního divadla Brno. Po dvouletém působení ve Slezském divadle v Opavě se vrátila opět do Brna za I. V. Psotou a tančila zde i po jeho smrti. V roce 1962 odešla do divadla v Olomouci, kde působila až do konce své kariéry. Jiřina Šlezingrová-Škodová ztvárnila na 50 rolí – tančila tzv. klasický i soudobý repertoár, dramatické i komické charaktery. Z brněnských rolí připomeňme Svanildu v Delibesově Coppélii, titulní roli v Čajkovského Spící krasavici nebo Odílii v Labutím jezeře. V roce 2007 jí byla udělena Cenu Thálie za celoživotní umělecké mistrovství v oboru taneční umění a o rok později byla vyznamenána Cenou města Brna.

Bořivoj Srba (činohra)

Bořivoj Srba – přední osobnost moderního českého divadla, patřil k iniciátorům programově
i inscenačně výjimečné a významné etapy v dějinách Mahenova divadla. Po studiu dramaturgie a divadelní vědy zde mezi lety 1959–1967 působil jako hlavní dramaturg. České kultuře jako jeden z prvních přiblížil epické a lyrické politicky angažované divadlo, zejména tvorbu Bertolta Brechta. V roce 1967 spoluzaložil Divadlo Husa na provázku, které zpočátku také vedl. Po srpnu 1968 se věnoval vědecké činnosti v oblasti teatrologie, je autorem mnoha význačných monografií a dodnes působí jako pedagog na JAMU.

Anna Barová (opera)

Anna Barová je jednou z našich nejvýznamnějších mezzosopranistek a předních umělců brněnského Národního divadla. Po absolvování studia na pražské AMU patřila deset let k sólistickým oporám v divadle v Lipsku. Po jejím návratu se v roce 1969 stala sólistkou opery tehdy Státního divadla v Brně a tomuto souboru byla věrná až do roku 1992. Za tuto dobu ztvárnila v Brně role v osmdesáti operních inscenacích. Z jejích zdejších rolí připomeňme Bizetovu Carmen, Janáčkovu Kabanichu z Káti Kabanové, Čajkovského Olgu z Evžena Oněgina, ale také Rosinu z Rossiniho Lazebníka sevillského. Na svém kontě má řadu nahrávek pro Supraphon. Od roku 1990 se věnovala výuce nastupující generace pěvců na JAMU.

Arnošt Moulík (zvláštní ocenění NDB)

Arnošt Moulík, absolvent oboru skladba a dirigování na pražské konzervatoři, jehož láskou se stala opereta a muzikál, spojil svůj profesní život s dvěma českými scénami – s Hudebním divadlem Karlín a Národním, dříve Státním divadlem Brno. Jako šéfdirigent brněnské zpěvohry nastudoval vedle klasických operet řadu úspěšných muzikálů, mezi nimi např. My Fair Lady, Hello, Dolly! či West Side Story. Celkem se v brněnské zpěvohře podílel na vzniku více jak 90 inscenací. Od roku 2012 je držitelem Ceny Thálie.

Andrea Široká (a Jevhen Šokalo) ve Snu noci svatojánské, foto Jana Hallová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Donizettiho operu Maria di Rohan hraje momentálně Národní divadlo Brno jako zřejmě jediné v Evropě, říká šéfka souboru Eva Blahová. A k zařazení díla, které nebylo v Brně na repertoáru sto padesát let, se podle ní rozhodlo s vědomím, že je splněna základní podmínka – že má v osobě Ľubici Vargicové vynikající představitelku titulní role.  více

Národní divadlo Brno přišlo v roce stoletého jubilea Benjamina Brittena s jeho operou Sen noci svatojánské. Krásné, působivé a inteligentní dílo dopadlo dobře po hudební stránce, na inscenaci se  samozřejmě podíváme také.  více

Dirigent ani režisér Mozartovu operu všech oper dokonale nezvládli, jejich práce by nedopadla dobře ani s nejlepšími zpěváky na světě.  více


Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více