Ceny diváků pro nejlepší umělce ND Brno

3. březen 2014, 5:11

Ceny diváků pro nejlepší umělce ND Brno

Diváci zvolili nejlepší umělce Národního divadla Brno za minulý rok. Předání Cen Diva 2013 se stejně jako loni uskutečnilo v Mahenově divadle. Diváci hlasovali od, aby zvolili ty nejlepší výkony v oblasti opery, baletu i činohry. Zvolili také ve všech třech žánrech nejoblíbenější inscenaci. Národní divadlo Brno také ocenilo své emeritní sólisty a spolupracovníky, kteří byli v rámci Ceny DIVA uvedeni do Síně slávy.

Ceny DIVA za rok 2013:

Činohra

  • Eva Novotná  (loni získala ocenění také)
  • Martin Sláma  (loni získal ocenění Petr Bláha)

Opera

  • Andrea Široká (loni Pavla Vykopalová)
  • Roman Janál (loni Ladislav Mlejnek)

Balet – diváci ocenili tanečníky stejně jako loni

  • Andrea Smejkalová
  • Jan Fousek

Absolutní vítěz divácké ankety 2013

  • baletní sólistka Andrea Smejkalová

Nejlepší inscenace jednotlivých souborů, oceněné návštěvníky NDB:

Mahenova činohra NDB – Pak tam nezbyl ani jeden aneb Deset malých černoušků – Agatha Christie (režie Peter Mankovecký)

Janáčkova opera NDB – Don Giovanni – Wolfgang Amadeus Mozart (dirigent Peter Feranec, režie Bruno Berger-Gorski)

Balet NDB – Bajadéra – Ludwig Minus, John Lanchbery (choreografie a režie Jaroslav Slavický)

Síň slávy Národního divadla Brno

Jiřina Šlezingrová-Škodová (balet)

Jiřina Šlezingrová-Škodová dlouholetá významná sólistka baletního souboru Národního divadla Brno je žačkou Ivo Váni Psoty. V necelých čtrnácti letech účinkovala ve světové premiéře Prokofjevova baletu Romeo a Julie. Krátce na to se stala členkou baletu Národního divadla Brno. Po dvouletém působení ve Slezském divadle v Opavě se vrátila opět do Brna za I. V. Psotou a tančila zde i po jeho smrti. V roce 1962 odešla do divadla v Olomouci, kde působila až do konce své kariéry. Jiřina Šlezingrová-Škodová ztvárnila na 50 rolí – tančila tzv. klasický i soudobý repertoár, dramatické i komické charaktery. Z brněnských rolí připomeňme Svanildu v Delibesově Coppélii, titulní roli v Čajkovského Spící krasavici nebo Odílii v Labutím jezeře. V roce 2007 jí byla udělena Cenu Thálie za celoživotní umělecké mistrovství v oboru taneční umění a o rok později byla vyznamenána Cenou města Brna.

Bořivoj Srba (činohra)

Bořivoj Srba – přední osobnost moderního českého divadla, patřil k iniciátorům programově
i inscenačně výjimečné a významné etapy v dějinách Mahenova divadla. Po studiu dramaturgie a divadelní vědy zde mezi lety 1959–1967 působil jako hlavní dramaturg. České kultuře jako jeden z prvních přiblížil epické a lyrické politicky angažované divadlo, zejména tvorbu Bertolta Brechta. V roce 1967 spoluzaložil Divadlo Husa na provázku, které zpočátku také vedl. Po srpnu 1968 se věnoval vědecké činnosti v oblasti teatrologie, je autorem mnoha význačných monografií a dodnes působí jako pedagog na JAMU.

Anna Barová (opera)

Anna Barová je jednou z našich nejvýznamnějších mezzosopranistek a předních umělců brněnského Národního divadla. Po absolvování studia na pražské AMU patřila deset let k sólistickým oporám v divadle v Lipsku. Po jejím návratu se v roce 1969 stala sólistkou opery tehdy Státního divadla v Brně a tomuto souboru byla věrná až do roku 1992. Za tuto dobu ztvárnila v Brně role v osmdesáti operních inscenacích. Z jejích zdejších rolí připomeňme Bizetovu Carmen, Janáčkovu Kabanichu z Káti Kabanové, Čajkovského Olgu z Evžena Oněgina, ale také Rosinu z Rossiniho Lazebníka sevillského. Na svém kontě má řadu nahrávek pro Supraphon. Od roku 1990 se věnovala výuce nastupující generace pěvců na JAMU.

Arnošt Moulík (zvláštní ocenění NDB)

Arnošt Moulík, absolvent oboru skladba a dirigování na pražské konzervatoři, jehož láskou se stala opereta a muzikál, spojil svůj profesní život s dvěma českými scénami – s Hudebním divadlem Karlín a Národním, dříve Státním divadlem Brno. Jako šéfdirigent brněnské zpěvohry nastudoval vedle klasických operet řadu úspěšných muzikálů, mezi nimi např. My Fair Lady, Hello, Dolly! či West Side Story. Celkem se v brněnské zpěvohře podílel na vzniku více jak 90 inscenací. Od roku 2012 je držitelem Ceny Thálie.

Andrea Široká (a Jevhen Šokalo) ve Snu noci svatojánské, foto Jana Hallová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Donizettiho operu Maria di Rohan hraje momentálně Národní divadlo Brno jako zřejmě jediné v Evropě, říká šéfka souboru Eva Blahová. A k zařazení díla, které nebylo v Brně na repertoáru sto padesát let, se podle ní rozhodlo s vědomím, že je splněna základní podmínka – že má v osobě Ľubici Vargicové vynikající představitelku titulní role.  více

Národní divadlo Brno přišlo v roce stoletého jubilea Benjamina Brittena s jeho operou Sen noci svatojánské. Krásné, působivé a inteligentní dílo dopadlo dobře po hudební stránce, na inscenaci se  samozřejmě podíváme také.  více

Dirigent ani režisér Mozartovu operu všech oper dokonale nezvládli, jejich práce by nedopadla dobře ani s nejlepšími zpěváky na světě.  více


Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

Nejčtenější