Ceny diváků pro nejlepší umělce ND Brno

3. březen 2014, 5:11

Ceny diváků pro nejlepší umělce ND Brno

Diváci zvolili nejlepší umělce Národního divadla Brno za minulý rok. Předání Cen Diva 2013 se stejně jako loni uskutečnilo v Mahenově divadle. Diváci hlasovali od, aby zvolili ty nejlepší výkony v oblasti opery, baletu i činohry. Zvolili také ve všech třech žánrech nejoblíbenější inscenaci. Národní divadlo Brno také ocenilo své emeritní sólisty a spolupracovníky, kteří byli v rámci Ceny DIVA uvedeni do Síně slávy.

Ceny DIVA za rok 2013:

Činohra

  • Eva Novotná  (loni získala ocenění také)
  • Martin Sláma  (loni získal ocenění Petr Bláha)

Opera

  • Andrea Široká (loni Pavla Vykopalová)
  • Roman Janál (loni Ladislav Mlejnek)

Balet – diváci ocenili tanečníky stejně jako loni

  • Andrea Smejkalová
  • Jan Fousek

Absolutní vítěz divácké ankety 2013

  • baletní sólistka Andrea Smejkalová

Nejlepší inscenace jednotlivých souborů, oceněné návštěvníky NDB:

Mahenova činohra NDB – Pak tam nezbyl ani jeden aneb Deset malých černoušků – Agatha Christie (režie Peter Mankovecký)

Janáčkova opera NDB – Don Giovanni – Wolfgang Amadeus Mozart (dirigent Peter Feranec, režie Bruno Berger-Gorski)

Balet NDB – Bajadéra – Ludwig Minus, John Lanchbery (choreografie a režie Jaroslav Slavický)

Síň slávy Národního divadla Brno

Jiřina Šlezingrová-Škodová (balet)

Jiřina Šlezingrová-Škodová dlouholetá významná sólistka baletního souboru Národního divadla Brno je žačkou Ivo Váni Psoty. V necelých čtrnácti letech účinkovala ve světové premiéře Prokofjevova baletu Romeo a Julie. Krátce na to se stala členkou baletu Národního divadla Brno. Po dvouletém působení ve Slezském divadle v Opavě se vrátila opět do Brna za I. V. Psotou a tančila zde i po jeho smrti. V roce 1962 odešla do divadla v Olomouci, kde působila až do konce své kariéry. Jiřina Šlezingrová-Škodová ztvárnila na 50 rolí – tančila tzv. klasický i soudobý repertoár, dramatické i komické charaktery. Z brněnských rolí připomeňme Svanildu v Delibesově Coppélii, titulní roli v Čajkovského Spící krasavici nebo Odílii v Labutím jezeře. V roce 2007 jí byla udělena Cenu Thálie za celoživotní umělecké mistrovství v oboru taneční umění a o rok později byla vyznamenána Cenou města Brna.

Bořivoj Srba (činohra)

Bořivoj Srba – přední osobnost moderního českého divadla, patřil k iniciátorům programově
i inscenačně výjimečné a významné etapy v dějinách Mahenova divadla. Po studiu dramaturgie a divadelní vědy zde mezi lety 1959–1967 působil jako hlavní dramaturg. České kultuře jako jeden z prvních přiblížil epické a lyrické politicky angažované divadlo, zejména tvorbu Bertolta Brechta. V roce 1967 spoluzaložil Divadlo Husa na provázku, které zpočátku také vedl. Po srpnu 1968 se věnoval vědecké činnosti v oblasti teatrologie, je autorem mnoha význačných monografií a dodnes působí jako pedagog na JAMU.

Anna Barová (opera)

Anna Barová je jednou z našich nejvýznamnějších mezzosopranistek a předních umělců brněnského Národního divadla. Po absolvování studia na pražské AMU patřila deset let k sólistickým oporám v divadle v Lipsku. Po jejím návratu se v roce 1969 stala sólistkou opery tehdy Státního divadla v Brně a tomuto souboru byla věrná až do roku 1992. Za tuto dobu ztvárnila v Brně role v osmdesáti operních inscenacích. Z jejích zdejších rolí připomeňme Bizetovu Carmen, Janáčkovu Kabanichu z Káti Kabanové, Čajkovského Olgu z Evžena Oněgina, ale také Rosinu z Rossiniho Lazebníka sevillského. Na svém kontě má řadu nahrávek pro Supraphon. Od roku 1990 se věnovala výuce nastupující generace pěvců na JAMU.

Arnošt Moulík (zvláštní ocenění NDB)

Arnošt Moulík, absolvent oboru skladba a dirigování na pražské konzervatoři, jehož láskou se stala opereta a muzikál, spojil svůj profesní život s dvěma českými scénami – s Hudebním divadlem Karlín a Národním, dříve Státním divadlem Brno. Jako šéfdirigent brněnské zpěvohry nastudoval vedle klasických operet řadu úspěšných muzikálů, mezi nimi např. My Fair Lady, Hello, Dolly! či West Side Story. Celkem se v brněnské zpěvohře podílel na vzniku více jak 90 inscenací. Od roku 2012 je držitelem Ceny Thálie.

Andrea Široká (a Jevhen Šokalo) ve Snu noci svatojánské, foto Jana Hallová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Donizettiho operu Maria di Rohan hraje momentálně Národní divadlo Brno jako zřejmě jediné v Evropě, říká šéfka souboru Eva Blahová. A k zařazení díla, které nebylo v Brně na repertoáru sto padesát let, se podle ní rozhodlo s vědomím, že je splněna základní podmínka – že má v osobě Ľubici Vargicové vynikající představitelku titulní role.  více

Národní divadlo Brno přišlo v roce stoletého jubilea Benjamina Brittena s jeho operou Sen noci svatojánské. Krásné, působivé a inteligentní dílo dopadlo dobře po hudební stránce, na inscenaci se  samozřejmě podíváme také.  více

Dirigent ani režisér Mozartovu operu všech oper dokonale nezvládli, jejich práce by nedopadla dobře ani s nejlepšími zpěváky na světě.  více


Tiché lodi není kapela, ale projekt v Brně žijícího kytaristy a písničkáře Reného Müllera. Zatímco své předchozí album Časy vody (2015) nahrál ještě ve dvojici s Romanem Cipískem Cermanem, svým někdejším spoluhráčem z kapely Hynkovy zámky, na novince se Müller prezentuje úplně sám – jako autor hudby i textů, kytarista i zpěvák nebo – v jeho případě přesněji – vypravěč.  více

Brněnský písničkář s nejkratším vlastním jménem stál donedávna v čele bluesové kapely The Weathermakers. Vedl také efemerní trampské uskupení The Honzíci. To hlavní, čím přitahuje pozornost – vedle kytar a dalších nástrojů, které vyrábí pod značkou Red Bird – je však jeho sólová autorská tvorba. Po vyzrálém debutu Město (2018) se nyní přihlásil s novinkou Potom. V textech jde opět až na dřeň, své osobní problémy dokázal přetavit do nadčasových příběhů a mimořádných básnických obratů. A i když ve většině skladeb opustil bluesovou formu, svou esencí je nahrávka, na které se jako producent opět podílel Martin Kyšperský, bluesová až až.  více

Před nedávnem se v knihkupectvích objevila útlá kniha, na jejímž černobílém přebalu je fotografie hudebníka, redaktora, vydavatele a také jejího autora Jiřího Plocka. Poetický ale hlavně výstižný název Zápisky potulného lidopisce odkazuje nejen na jeho dráhu folklorního redaktora a muzikanta, ale přeneseně také poukazuje na jeho náturu.  více

Ten, koho na předchozím albu brněnské skupiny Budoár Staré dámy (Sůl, 2017) zaujala úvodní výrazná píseň se surrealistickým textem Z ježatých hor, může zajásat. Před třemi lety teprve počínající spolupráce se současným básníkem Luborem Kasalem nyní vyústila v celé album jeho zhudebněných textů. Písně na novince Kostřičky však spojuje ještě jeden charakteristický rukopis: produkce a aranžérský vklad multiinstrumentalisty Tomáše Vtípila.  více

Závěrečný koncert festivalu Janáček Brno 2020 sliboval velkolepé finále. Janáčkovo divadlo mělo hostit Bamberské symfoniky s jejich šéfdirigentem a brněnským rodákem Jakubem Hrůšou. Když se protivirová opatření rozjela naplno, zdálo se, že večer s díly Leoše Janáčka a Richarda Strausse bude muset být zrušen a konec festivalu vyšumí do ztracena. Bamberští symfonikové se však koncertu vzdát nechtěli, a tak společně s organizátory festivalu připravili živý stream nezměněného programu přímo z koncertní síně v Bamberku. V české premiéře zazněla Velká suita z opery Příhody lišky Bystroušky v dirigentově úpravě, druhou polovinou programu se stala Alpská symfonie Richarda Strausse.  více