Don Juan! ve světové premiéře

9. květen 2014, 9:59

Don Juan! ve světové premiéře

Městské divadlo Brno představí svým divákům ve světové premiéře zcela nový muzikál Don Juan autorů Vašo Patejdla, Eduarda Krečmara, Ivana Hubače a Martina Hrdinky.

Don Juan, Don Giovanni, Don Šajn… Svůdce, proutník, záletník, holkař, nevěrník, sukničkář, volnomyšlenkář, buřič, libertin, promiskuitní individuum… Mnoho jmen se najde pro jedinou fiktivní literární a divadelní postavu, které vdechl věčný život kolem roku 1630 španělský spisovatel a kněz Tirso de Molina. Od prvního vydání a uvedení divadelní hry Sevillský svůdce a kamenný host, kde se poprvé Don Juan objevil, tato postava inspirovala značnou řadu tvůrců. Mezi nejznámější patří Don Juan Moliérův, Puškinův, Baudelairův či Byronův, nad všemi ční nezapomenutelný Mozartův Don Giovanni, ale také například Švankmajerův Don Šajn, či Don Juan Františka Gellnera. Nepopiratelně tato postava inspiruje tvůrce napříč staletími i zeměmi. Muž, který za ženami často přichází nepoznán a stejně rychle z jejich životů i mizí, muž, který naslibuje hory doly, jen aby získal, po čem sám touží, muž, který se nebojí Boha, osudu ani žádné jiné vyšší spravedlnosti a často na tuto svou pýchu také nakonec doplácí.

Není divu, že toto téma oslovilo i autorský tým, který má na svém kontě již jiný úspěšný muzikálový titul. Jack Rozparovač Vašo Patejdla a Eduarda Krečmara měl premiéru v únoru roku 2007. Zaznamenal tehdy více než 200 repríz a dodnes se úspěšně hraje v jihokorejském Soulu. Stejná dvojice ještě ve spolupráci s Ivanem Hubačem píše pro naše divadlo nový původní muzikál Don Juan!.Také tento Don Juan je plný milostných hrátek a pokušení. Když se hlavní hrdina rozhodne konečně usadit a oženit, je překvapen, že ho jeho vyvolená Petronila odmítne kvůli mladšímu Diegovi. Tehdy se Juan rozhodne, že již žádné ženě nepodlehne, vodí za nos dokonce i urozenou Félicianu, jejíž otec i bratr se snaží Juanovi pomstít. Jak tomu ale často bývá, i Juan nakonec podlehne opravdové lásce, když mu cesty zkříží krásná Isabela. Pro ni by se změnil, ale právě ona mu není souzena. Ačkoli ji zachrání ze spárů nebezpečné inkvizice, nakonec Dona Isabela umírá nešťastnou náhodou v bitce, která se semele kvůli dřívějším Juanovým záletům. Juan je znovu zlomen, zdrcen, ztracen, rozhodnut opustit svět, uzavřít se do kláštera. Tam ale potkává dívku, která jako by Isabele z oka vypadla, a tak Juan znovu podléhá svým pudům a nakonec umírá rukou té, kterou snad nejvíce miloval.

Ve světové premiéře uvede MDB Dona Juana! v režii Petra Gazdíka, který svěřil titulní roli Dušanu Vitázkovi. V žádném zpracování slavné historky nemůže chybět Juanův sluha, jenž do příběhu přináší potřebné komické odlehčení a sarkastické tóny. Sganarela u nás hrají Tomáš Sagher nebo Jakub Uličník. V roli osudové ženy Isabely a následně i Elvíry se můžete těšit na Svetlanu Janotovou nebo Ivanu Vaňkovu. Juanova otce hraje Ladislav Kolář nebo Miloslav Čížek, nešťastnou Félicianu Viktória Matušovová nebo Silvia Holečková, jejího bratra Flavia Jiří Mach nebo Lukáš Vlček a Claru, Flaviovu ženu, Alena Antalová nebo Radka Coufalová. V dalších rolích se můžete těšit na Martina Havelku nebo Viktora Skálu, Aleše Slaninu nebo Roberta Urbana, Andreu Březinou nebo Martu Matějovou a mnohé další. Ve scéně Petra Hlouška a kostýmech Elišky Ondráčkové, s hudebním nastudováním Dana KalouskaJakuba Žídka proběhne premiéra na Hudební scéně v sobotu 17. května 2014.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Také v případě Mladého Frankensteina chce Petr Gazdík publiku nabídnout vše, na co se u podobných produkcí v muzikálové aréně na Lidické ulici sází. Co to je? Profesionálně odvedená podívaná, která diváky strhne na svoji stranu dobrými hereckými a pěveckými čísly, tanečními výkony, ale také naživo hranou muzikou a zajímavou výpravou.  více

Muzikál Sliby chyby, který o víkendu uvedlo Městské divadlo Brno, je typickou ukázkou toho, že ne všechny retro návraty bývají opodstatněné a divadelně milosrdné či přímo nutné. Melancholická a lehce nahořklá komedie je totiž ukázkou hudebního divadla, které je po půl století od svého vzniku zastaralé, sentimentální a zdlouhavé, co se délky i způsobu vyprávění týče.  více

Hana Holišová získala jedinou cenu Thálie z brněnských nominací za rok 2012. Mluvili jsme nejen o oceněné roli dospělé Jany v muzikálu Papežka, ale o práci v Městském divadle Brno vůbec. A také o filmu, o Kometě, ohňostrojích a houbách.  více


Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější