Fennesz a Orchestr Berg na festivalu Punkt Meets Music Infinity

Fennesz a Orchestr Berg na festivalu Punkt Meets Music Infinity

První set v režii živé kapely, druhý jako live remix setu prvního – takový je ve stručnosti princip festivalu experimentální hudby Punkt. Ten má v Norsku desetiletou tradici, ale do České republiky přijíždí poprvé.

Koncept live remixu tkví v představení prvního setu v režii živé kapely a druhého jako remixu setu prvního. Během jihomoravské zastávky prvního ročníku se představí především velká jména současné norské hudby – například hudebník a producent Erik Honoré, mistr live samplingu a producent Jan Bang či zpěvačka Sidsel Endresen. Objeví se v rolích „původních“ vystupujících nebo jako autoři remixů. Festival proběhne od 8. do 10. dubna v pražském Paláci Akropolis, brněnská část se koná 11. dubna od 20:00 na Flédě.

Hlavní hvězdou brněnské větve přehlídky bude rakouský hudebník Fennesz a střet jeho kytarových ataků s trojicí Endresen – Bang – Honoré. Dále vystoupí Orchestr Berg, který doprovodí promítání němého filmu Město Židů rakouského režiséra Hanse Karla Breslauera z roku 1922. „Jako posluchači jsme navyklí vnímat hudbu jako něco, co se nám nabízí jako hotové – ať už prostřednictvím nahrávky nebo koncertu, na němž kapela hraje předem napsané a nazkoušené písně. Zkuste si ale představit, že jste součástí vzrušujícího procesu, v němž hudba přímo vzniká před vašima očima ze setkání hudebníků,“ líčí dramaturg festivalu Josef Sedloň.

Otci festivalu Punkt jsou legendy norské experimentální scény Jan BangErik Honoré, který dlouhé roky pracuje s konceptem živého remixu, kdy přímo na pódiu sampluje a přetváří nápady svých kolegů obvykle z jazzové scény. Od roku 2005 zve do svého rodného Kristiansandu na jihu Norska další hudební osobnosti, které se nebojí dobrodružství improvizace a společně na víkendovém setkání v proslulé Alpha Room navazují dialog mezi akustickou a elektronickou hudbou, jazzem a laptopovými experimenty. Za dekádu se zprvu nenápadná akce rozrostla v jeden z nejrespektovanějších festivalů experimentální hudby v Evropě a kromě tradičního podzimního termínu na norském pobřeží se obdobné akce pod hlavičkou Punkt konají i v Londýně, Paříži, Tallinu, Frankfurtu a dalších městech.

Fennesz, foto Luís Martins

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Punkt Meets Music Infinity

11.4.2015, 19:00 / Club Fléda

Volná improvizace, velký orchestr, individuality, kolektiv, výtvarný doprovod i drobné výstřednosti. To všechno se prolnulo na koncertě Pavla Zlámala a jeho Divergent Connections Orchestra.  více

Jediné brněnské provedení dětské opery Marka Piačeka 2'16'' a pol: Vesmírna odysea kladlo současným českým dětem do cesty jen jednu drobnou překážku: slovenština už pro ně není samozřejmým druhým jazykem. Byla to ale překážka nicotná ve srovnání s celkovým účinkem chytré kompozice, která kladla hravou paralelu mezi vznik vesmíru a symfonického orchestru a provedla interprety i posluchače dějinami hudby. Ale navíc – a snad i hlavně – to byla bezvadná zábava.  více


Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více